Landbrug
Fra : Jacob Gunst

Dato : 14-11-02 11:42

Der ønskes en begrundet redegørelse for om købet i det følgende anses for
civil-, forbruger- eller handelskøb iht. KBL, jf. den tidligere diskussion i
gruppen: http://makeashorterlink.com/?V2B411272

Indehaveren af et almindeligt landbrug køber en brugt mejetærsker, en
såmaskine, en harve og en tromle hos en erhvervsdrivende forhandler, der
således handler som led i sin bedrift. Maskinerne er indkøbt til brug i
køberens landbrug.

Hvorledes vil I karakterisere købet?

Venlig hilsen

/Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-02 13:31

"Jacob Gunst" <gunst@studi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvorledes vil I karakterisere købet?

Civilt køb, da køber ikke er handlende.... kig i købelovskommentaren.

Det er mit umiddelbare bud? Hvad siger den du selv?

/Peter

Fra : Jacob Gunst

Dato : 14-11-02 13:46

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Civilt køb, da køber ikke er handlende.... kig i købelovskommentaren.
>
> Det er mit umiddelbare bud? Hvad siger den du selv?

Jeg udelukker landbrug fra den udtømmende opregning over
handlende i KBL § 4, stk. 2 ved at slutte modsætningsvist fra bestemmelsen.
Lovreglen i KBL § 4 er knyttet til visse kendsgerninger, der betinger
retsvirkningen - at en given "virksomhed" betragtes som værende handlende.
Når disse kendsgerninger ikke foreligger, kan man slutte modsætningsvis (e
contrario), at der skal gælde en anden (evt. modsat) regel.
Den relevante henvisning må være KBL § 4, stk. 2 e.c.
Eneste modifikation er tilfælde, hvor landbruget drives i form af egentlig
fabrikationsvirksomhed, jf. KBL § 4, stk. 2.
Sondringen er efter min mening håbløst forældet. Enhver landbrugsvirksomhed
burde være at betragte som handlende.

/Jacob Gunst

Fra : Jacob Gunst

Dato : 14-11-02 13:49

"Jacob Gunst" <gunst@studi.dk> wrote in message
> [...]
> fabrikationsvirksomhed, jf. KBL § 4, stk. 2.
> Sondringen er efter min mening håbløst forældet. Enhver

Dvs. jeg betragter ligeledes købet som et civilkøb :)

/Jacob