Alm. vs. kvalificerede certifikater
Fra : Morton Christiansen

Dato : 14-11-02 04:00

Regeringen ønsker digital signatur til os alle. Det er min forståelse at vi
får en softwarebaseret løsning, og dermed altså ikke et kvalificeret
certifikat. Såvidt jeg ved er meningen med dette projekt at vi skal kunne
underskrive dokumenter i vores kommunikation med myndighederne.

Men hvor bindende er denne signatur for underskriveren, i forhold til hvis
den var kvalificeret? F.eks. hvis en hacker misbruger den?

Og er der nogen af jer der har indsigt i hvilke service tilbud fra
myndighederne vi konkret taler om?

Mvh., Morton

Fra : David T. Metz

Dato : 14-11-02 16:00

Morton Christiansen skriblede:
> [...]
> kvalificeret certifikat. Såvidt jeg ved er meningen med dette projekt
> at vi skal kunne underskrive dokumenter i vores kommunikation med

Hvad mener du med "kvalificeret certifikat"? KMD bruger rodcertifikater.

> Og er der nogen af jer der har indsigt i hvilke service tilbud fra
> myndighederne vi konkret taler om?

Der er skam en del på netborger.dk allerede.

David

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-11-02 20:44

In article <BkEA9.4365$HU.479143@news010.worldonline.dk>, Morton Christiansen wrote:
> [...]
>
> Men hvor bindende er denne signatur for underskriveren, i forhold til hvis
> den var kvalificeret? F.eks. hvis en hacker misbruger den?

Den er bindende for underskriveren.
Du er aldrig ansvarlig for at andre misbruger din fysiske eller
elektroniske underskrift. Eller rettere, underskriften du ikke
selv har sat er ikke bindende for dig.

> Og er der nogen af jer der har indsigt i hvilke service tilbud fra
> myndighederne vi konkret taler om?

netborger og e-boks er 2 services jeg bruger.

--
---