Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Amatørfotografering af malerier
Fra : Jan Tuxen

Dato : 13-11-02 21:27

En af mine fritidsinteresser er at registrere malerier af en
kunstmaler i familien og at udstille dem i et virtuelt galleri på
internettet.

Derfor er jeg - og andre - også nødt til at tage fotografier af
billederne. Og det er ikke helt så nemt, som jeg troede. Jeg har
derfor brug for gode råd. Sagen kompliceres af, at jeg ikke selv kan
tage alle billederne, da mange af malerierne befinder sig i udlandet.
Jeg har derfor brug for at lave en vejledning, som kan bruges af
amatører med almindeligt amatørgrej.

De bedste fotografier har jeg fået, når jeg har kunnet tage malerierne
udendørs en lys gråvejrsdag. Med lidt flytten og drejen af motivet (og
mig selv er det som regel lykkedes mig at nogle rimelige
billeder. Jeg må dog sige, at det er lidt tilfældigt, om det lykkes at
få et foto med en god farvebalance og uden reflekser.

Men vejret kan man jo ikke styre, og når man befinder sig i den
modsatte ende af landet for at fotografere malerier, så er det altså
irriterende, hvis solen ikke vil gå væk

Næste problem er, at nogle af malerierne er så store, at det slet ikke
kommer på tale at slæbe dem udenfor.

En del af de billeder, som skal fotograferes, er pasteller og
akvareller bag glas. Disse er nok de mest drilske, for det er svært at
se på motivet, om der vil komme spejlbilleder på fotografiet. Det
afslører sig ikke en gang på LCD skærmen på et digitalkamera.

Jeg har forsøgt med gode venners hjælp at sammensætte en vejledning:

http://www.tuxen.info\fotografering_af_malerier.htm

men føler, at den er mangelfuld. Specielt med hensyn til fotografering
indendørs samt af billeder bag glas.

Gode råd modtages derfor med glæde. Helst simple råd, som kan følges
af amatører uden specielt udstyr eller erfaring på området. Er der
f.eks. nogen bøger, som tager dette emne op for amatører som mig?

--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-11-02 22:16

Jan Tuxen wrote:

> Gode råd modtages derfor med glæde. Helst simple råd, som
> kan følges af amatører uden specielt udstyr eller erfaring
> på området. Er der f.eks. nogen bøger, som tager dette emne
> op for amatører som mig?

Det handler om reproduktion, og det er egenlig ikke så svært,
hvis man kender de grundlæggende principper i reprofoto.

For det første skal opstillingen være korrekt, kameraet skal
stå præcist midt for det billede, der skal reproduceres, og
så skal kameraet kolumere med med originalen, d.v.s. at de
to planer skal være 100% parrallele, ellers vil der komme
fortegning.

Det rum der fotograferes i, skal helst kunne mørklægges, så
der kun er det reproplys som falder på originalen.

Reprolyset kan være B-lamper eller blitz, der skal bruges en
eller to lamper i hver side, vinklen skal være 45 grader,
man skal sikre sig at lyset fordeles jævnt på originalen. Det
er vigtigt at reprolyset ikke rammer andet en originalen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Wallin

Dato : 13-11-02 23:30

Det man bruger er, 4 lyskilder som er ens i hver hjørne, 45 grader på
billedet, med en fornuftig afstand til billedet, så kommer der ingen
skygger.

Du kan også bruge den teknik med kun to lamper.
Jeg har brugt B lamper (pære) på 250watt - 2 stk. 45 grader ½ - 1 meter fra
lærredet, billedet eller tegningen og haps. Hvis man bruger B-lys så skal
man bruge kunstlys film, ellers bliver billederne røde.

Med venlig hilsen
Alex Wallin fotografi
www.skriverstuen.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-02 00:36

Alex Wallin wrote:

> ....cut................ Hvis man bruger B-lys så skal
> man bruge kunstlys film, ellers bliver billederne røde.

Og ved digital fotografering, der skal man huske at kalibrere
hvidballancen på et stykke hvidt papir.

Tidligere fandtes der mange forskellige dedikerede repro-
kameraer, men de er stort set forsvundet, efter inførelsen
af den digitale teknologi.

Et vertikalt reprokamera kan ses på flg. billede,
http://www.dap.nl/images/repromaster2.gif - og det der skal
lægges mærke til, er at der er to dele, den nedre del er
originalbord, og den øvre del er kameraet.

Originalbord og kamera er bygget sammen på nogle skinner, men
det er blot for at sikre at der altid er 100% kolumering.

Et horizontalt reprokamera kan ses på flg. billede,
http://www.photo-gallery.dk/fotograf/stort-kamera.jpg - det er
nøjagtig samme koncept med belysningen.

Og det er ligegyldigt hvilkelt kamera man fotograferer med,
man skal bare være meget omhyggelig med kameraets opstilling,
når man ikke har et skinnesystem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Tuxen

Dato : 14-11-02 21:08

On Thu, 14 Nov 2002 00:36:04 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Og ved digital fotografering, der skal man huske at kalibrere
>hvidballancen på et stykke hvidt papir.

Mange tak for gode råd fra både Niels og Alex. Jeg skal nok gøre brug
af dem.
Men jeg savner også nogle råd, som jeg kan give til andre, nemlig dem,
som jeg er nødt til at bede om selv at fotografere deres malerier. Jeg
kan jo ikke så godt bede dem om at købe to eller flere B-lys for at
tage et fotografi, som jeg skal bruge. Så jeg ville også være glad for
'husmandsråd', som ikke kræver anskaffelser.

--
Jan Tuxen
mailto:jan.tuxen@get2net.dk