Andet multimedie
bentjuul 3670
Farveprobs ved indscanning...
Fra : Jonas Holt

Dato : 13-11-02 13:43

Jeg har en Agfa Snapscan 1212u tilsluttet min pc. Det er ved at være at lille stykke tid siden jeg sidst har
brugt den, men det har altid virket fint.
Jeg kører win xp og bruger skannerens medfølgende program, scanwise 2.

Idag skulle jeg så scanne et par billeder ind, jeg gjorde som normalt, men det så da helt galt ud. Farverne
var slet ikke ægte og billedet var lidt raster-agtigt. Fx var jeg helt rød i hovedet på det indskannede og et
hvidt stykke papir bliver grønt når det sættes ind i Word.

Det 'sjove' er, at de mærkelige farver først fremkommer når skanneområdet markeres på previewet. Udenfor det
markerede område er farverne helt naturlige.
Er der nogle her der har nogle ideer til hvad der kan være galt?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Flare

Dato : 13-11-02 15:05

> [...]
markeres på previewet. Udenfor det
> markerede område er farverne helt naturlige.
> Er der nogle her der har nogle ideer til hvad der kan være galt?

Nu kender jeg ikke driveren eller indscanning softwaret til din scanner. Men
prøv at tjekke om det ikke et sted (i det program der laver prviewet) er
nogle options med farve korrektion og lignendede. Den kan være du ved et
uheld har sat en eller anden mærkelig indstillign der. Så vil det kommer på
hvert billede du indscanner.

Anders

Fra : Jonas Holt

Dato : 13-11-02 16:53

> [...]
> uheld har sat en eller anden mærkelig indstillign der. Så vil det kommer på

Er tjekket.
Nu har jeg prøvet at bruge et andet driver-program: Fotolook 3,6 (også fra Agfa) - og prøvet at bytte
USB-port, men resultatet er nøjagtig det samme, så problemet må vel ligge udenfor skannerprogrammet.
Jeg tænker på om der kan ligge en eller anden farvekorrigering der blokerer for farvedybden (fx. 8 bit) et
eller andet sted. Skærmen er sat op til 32 bit.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Mogens

Dato : 13-11-02 20:35

On Wed, 13 Nov 2002 16:52:30 +0100, "Jonas Holt"
<jholt@nordenSTREGfjords.dk> wrote:

> [...]
>eller andet sted. Skærmen er sat op til 32 bit.

Har du nogen Adobe programmer på maskinen ? F.eks. Photoshop.

I så fald kan det være Gamma programmet som så skulle ligge i dit
Kontrolpanel. Gamma er et program til farvekorrektion og hvis det
aldrig er blevet kallibreret kan det lave rod i farverne. Det har jeg
selv kæmpet med for et års tid siden.
Hvis du har Gamma programmet, så kør det og lav de tests som
skal til for at justere farverne. Og prøv så skanneren igen.

mvh Mogens

Fra : Digit

Dato : 13-11-02 21:43

"Mogens" ræsonnerede, og skrev d. 13 nov 2002:

> [...]
> Hvis du har Gamma programmet, så kør det og lav de tests som
> skal til for at justere farverne. Og prøv så skanneren igen.

Jeg tror du har misforstået noget.. Adobe Gamma's eneste formål er at
generere en ICM profil ud fra din skærm. Denne profil skal så placeres i
det pågældendes OS' respektive systemfolder. Herefter guider du eks.
Photoshop hen til profilen hvis værdier udnyttes. Har du ikke sat
programmet op med profilen har kalibreringen ingen effekt.

Bottomn line: Adobe Gamma > Profil > Profil vælges i program (ellers
ingen effekt).

<http://www.adobe.com/support/techguides/color/gamma/main.html>

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Madsen

Dato : 13-11-02 22:01

Digit skrev:

> [...]
> guider du eks. Photoshop hen til profilen hvis værdier udnyttes.
> Har du ikke sat programmet op med profilen har kalibreringen ingen

Hvis Adobe Gamma Loader indlæser den profil der er valgt i Adobe
Gamma under opstart, så har den i høj grad indflydelse på det
billede man ser på skærmen. Adobe Gamma Loader fortæller grafik-
kortets LUT* hvordan farver skal vises på skærmen. At der så er
mange programmer som ikke forstår at bruge den information er en
anden sag.

*Look Up Table.

<http://www.adobe.com/support/techdocs/13252.htm>

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 13-11-02 22:30

"Madsen" ræsonnerede, og skrev d. 13 nov 2002:

> [...]
> kortets LUT* hvordan farver skal vises på skærmen. At der så er
> mange programmer som ikke forstår at bruge den information er en

Yeap, men så er vi inde på at brugeren *bevidst* har valgt at kalibere.
Mogens nævner at Adobe Gamma i sig selv (altså uden kalibrering) skulle
kunne "hærge" dine farver, hvilket jo ikke er rigtigt.

Jeg troede at Adobe Gamma kun påvirker programmer med loaded ICM og ikke
systemet som sådan. Tak for info.

Fra : Mogens

Dato : 13-11-02 22:53

On Wed, 13 Nov 2002 21:29:51 +0000 (UTC), Digit
<Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Mogens nævner at Adobe Gamma i sig selv (altså uden kalibrering) skulle
>kunne "hærge" dine farver, hvilket jo ikke er rigtigt.

Ikke desto mindre var det hvad der skete på min maskine for et års
tid siden. Jeg havde aldrig kørt Adobe Gamma og alligevel lavede
den om på farverne i det indscannede. Godtnok ikke så voldsomt
som beskrevet her i tråden, men farverne afveg dog tydeligt.
Efter at have kørt Gamma igennem blev resultatet helt anderledes.

mvh Mogens

Fra : Madsen

Dato : 13-11-02 23:25

Digit skrev:

> [...]
> kalibere. Mogens nævner at Adobe Gamma i sig selv (altså uden
> kalibrering) skulle kunne "hærge" dine farver, hvilket jo ikke er

Det kan den vel hvis Adobe Gamma lige pludselig er blevet stillet
på en helt anden måde end den plejer, men hvis det er tilfældet
så ville Jonas nok have opdaget at alt ville se helt anderledes
ud på hans monitor, men det ved man jo ikke. Nogle synes at 60Hz
på en CRT-monitor virker flimmerfri så hvorfor skulle der ikke
være nogle som ikke ser at farverne på skærmen ændrer sig markant?
(Det er ikke ment som en provokation Jonas :).

> Jeg troede at Adobe Gamma kun påvirker programmer med loaded ICM
> og ikke systemet som sådan. Tak for info.

Velbekom.
Med Adobe Gamma kan du så nogenlunde stille skærmen så den viser
lige meget af rød, grøn og blå. Samtidig kan man lave en farve-
profil som beskriver hvordan en given farve skal vises på skærmen.
Den profil bliver gemt i den mappe hvor styresystemet gemmer
farveprofiler og den bliver indlæst hver gang du starter Windows
vha. Adobe Gamma Loader. Nu har jeg godt nok ikke brugt Adobe
Gamma Loader i det sidste års tid, men jeg kan huske at farven på
skrivebordet ændrede sig en smule når Windows startede og det er
netop Adobe Gamma Loader som gør det ved at "kalde" farveprofilen
som du har lavet med Adobe Gamma, så den bliver indlæst i grafik-
kortets LUT.

For Photoshop er skærmen intet andet end en output-enhed på samme
måde som din printer f.eks. er det. Photoshop ved hvordan skærmen
viser en given farve og det ved den fra den farveprofil som du har
lavet med Adobe Gamma. Photoshop kan så finde ud af at "oversætte"
imellem forskellige farveprofiler og det er det der kendetegner et
program som kan bruges til farvestyring. Det er der mange programmer
som ikke kan, men derfor vil farverne som vises på skærmen i disse
programmer stadig være under indflydelse af hvordan Adobe Gamma er
stillet, medmindre man simpelthen forhindrer Adobe Gamma Loader i
at starte forstås.

Prøv f.eks. at lave to ens billeder i Photoshop. Det ene billede
integrerer du f.eks. Adobe RGB(1998) i og det andet integrerer du
ingen farveprofil i. Placer så billederne ved siden af hinanden i
Photoshop og gå ind i Edit > Preferences > Color Settings og skift
RGB Working Space til en anden farveprofil end den der står der nu.
Du vil sikkert bemærke at det eneste billede som skifter udseende
på skærmen er det billede som ingen farveprofil har integreret og
årsagen er at Photoshop ikke har kontrol over det billede, hvad
farverne angår.
Derimod har den fuld kontrol over det billede som Adobe RGB(1998)
er integreret i, for det indeholder den "ordbog" der skal til for
at vise farverne rigtigt, og det uanset hvilket Working Space /
Arbejdsrum du befinder dig i. Denne ordbog er i dette tilfælde
Adobe RGB(1998).

At farverne vises rigtigt i Photoshop er så også afhængig af den
farveprofil som beskriver skærmen. Er den profil ikke korrekt, så
bliver billedet med den integrerede farveprofil heller ikke vist
korrekt i Photoshop. Man kan sige at hvis der er fejl i ordbogen,
så bliver resultatet også derefter. :)

"Test-billeder" med og uden farveprofil kan hentes her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/icc/ingen_profil.jpg>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/icc/adobe_rgb.jpg>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-11-02 23:25

Madsen skrev:

> At der så er mange programmer som ikke forstår at bruge den
> information er en anden sag.

Her burde jeg i stedet have skrevet:
At visse programmer så ikke forstår at håndtere en integreret
farveprofil, er en anden sag.

Madsen.