Follow Up: Planteskoleejer Niels Mortensen~
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 12-11-02 22:01

Nyborg den 12. november 2002

Hej Ng

For ca et halvt år siden havde jeg en efterlysning på min farfar Niels
Mortensen fra Menstrup i Marvede sogn. Jeg skal takke for de svar jeg fik
specielt fra Hans Lund. Selvom hjemmesiden www.familysearch.org oplyser at
Niels Mortensens far Peter Kristoffer Mortensen (1876 - 1962) og farfar
Niels Mortensen (f. 1849) skulle være født i Marvede sogn, er dette ikke
rigtigt, da de er født i Tornemark som ligger i nabosognet Fyrendal. Den
"gamle" Niels Mortensens hustru Karoline Marie Christensen skulle ifølge
førnævnte hjemmeside være født i Brunemose der ifølge samme hjemmeside
skulle ligge i ved Randers, men det er ikke sandt da Brunemose ligger i syd
for Sorø.

At jeg blev opmærksom på Tornemark skyldes at i forbindelse med min farfars
fødsel og dåb er Tornemark nævnt i forbindelse med nogle af fadderne (som er
slægtninge), som jeg slog op på i kirkebogen for Marvede sogn da jeg var på
LAK i lørdags. På http://ddd.dda.dk næste dag fandt jeg en del brugbart
materiale fra FT 1834, 1840, 1845 og 1845 fandt jeg noget der kunne bruges
fra Tornemark i Fyrendal sogn, Øster Flakkebjerg Herred. Den "gamle" Niels
Mortensens far viste sig at være en Morten Christophersen, som var født i
Køng sogn i Hammer Herred. Her fandt jeg også noget brugbart fra FT 1787 og
1801 hvor Morten Christophersens far var en Christopher Madsen.

Tilbage er der kun efterlyse om hvor Peter Kristoffer Mortensens hustru
Karen f. Skude er født henne, men en ting er sikkert er at hun er født den
4. marts 1890. I forbindelse med min farfar Niels Mortensens og hans bror
Karl Mortensens dåb i henholdsvis 1909 og 1911 er en Particulær P. Skude
nævnt, hvor han bor i Nakskov i 1909 og i Charlottenlund i 1911. Det kunne
tænkes at min oldemor Karen Skude er ud af norsk slægt. Afslutningsvis skal
jeg nævne at oplysninger om hendes fødested modtages med tak.

Med venlig hilsen

Klejnsmed
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:
Genealogy (Baag & Sallinge Districts (Herreder)):

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-11-02 22:56

"Tommy Rolf Nielsen" <trnng@trnng.dk> wrote in message
> [...]
skal
> jeg nævne at oplysninger om hendes fødested modtages med tak.

Det kunne da også tænkes, at hun bare var fra Lolland.
www.familysearch.org finder du bl.a. disse lollikker:
Peder MORTENSEN SKUDE
Sex: <M>
Marriage:
Spouse: Kirsten HANSDR
Marriage: 14 Nov 1794 Place: Sandby, Maribo, Denmark
Source Information:
Batch Number: M218831
Source Dates: 1775 - 1813
Film or Fiche Number: 49827
Collection Details: Sandby; Den Danske Folkekirke
Knud Jorgensen or Skude
Male Family
Event(s):
Birth: 13 FEB 1793 Branderslev, Maribo, Denmark
Christening: 14 APR 1793 Branderslev, Maribo, Denmark
Death: 31 OCT 1859 Vesterby, Fejo, Maribo, Denmark
Burial: 07 NOV 1859 Vesterby, Fejo, Maribo, Denmark
Parents:
Father: Jergen Pedersen Family
Mother: Karen knudsen
Marriages:
Spouse: Anna Elisabeth Jeppesen

Mvh. Bodil.

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 14-11-02 20:02

> [...]
> Death: 31 OCT 1859 Vesterby, Fejo, Maribo, Denmark
> Burial: 07 NOV 1859 Vesterby, Fejo, Maribo, Denmark

Hej

Det skal naturligvis efterprøves. Et opslag i FT-1911 for Marvede sogn i
Sorø Amt ville hjælpe omfattende følgende personer:
Peter Kristoffer Mortensen, gårdejer, f. 8. april 1876 i Tornemark, Fyrendal
Sogn i Sorø Amt. Død i Karrebæk Sogn 12. september 1962.
Karen f. Skude, hustru, f. 4. marts 1890 i ? Død i Karrebæk Sogn 13. april
1966
Niels Mortensen, deres søn (og min farfar), f. 17. marts 1909 i Menstrup,
Marvede Sogn.

Det er således fødestedet for min oldemor Karen f. Skude som jeg savner, men
det er sandsynligt et sted på Lolland hun er født og Nakskov er da også
nævnt i kirkebogen for min farfars fødsel i rubrikken "faddere" som jeg i
øvrigt tidligere har nævnt. Muligvis kan der i forbindelse med Skude-slægten
også være en forbindelse til Fejø, som Tom Stryhn arbejder med, der er en af
de førende slægtsforskere når det angår de tre øer Askø, Fejø og Femø.

Fra : ulf

Dato : 14-11-02 11:24

Hej.
Det er muligt, at din "Brunemose" ligger syd for Sorø; men der ligger
altså også en (min) ved Marie Magdalene Sogn i Randers Amt.
Venlig hilsen
Ulrik Fønss

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 14-11-02 18:16

"ulf" <ulf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er muligt, at din "Brunemose" ligger syd for Sorø; men der ligger
> altså også en (min) ved Marie Magdalene Sogn i Randers Amt.

Hej

Det skal jeg naturligvis ikke afvise, blot at man skal være kritisk overfor
det der er i http://www.familysearch.org. Jeg skal igang med at tjekke
microkort fra de to sogne, Fyrendal og Tystrup, i Øster Flakkebjerg Herred.