C begynder, læs 16 byte og skriv 24 linjer
Fra : hildure

Dato : 12-11-02 22:20

Jeg er ved at skrive mit første program i C.
Jeg skal læse 16 byte ad gangen, fra en fil, er der en funktionalitet
til dette. Jeg kan godt finde ud af at læse fra en fil men ikke dette
med et bestemt antal bytes.

Jeg skal skrive max 24 linjer af gangen til skærmen, fra en fil. Jeg kan
godt læse fra filen, men ikke det med et bestemt antal linjer af gangen.

Så igen skal jeg efter hver 1024 bytes, udregne noget. Men jeg hved ikke
hvordan jeg læser et bestemt antal bytes.

Kan du hjælpe mig?????

http://www.kandu.dk/

Fra : Bertel K. Brander

Dato : 13-11-02 00:09

hildure wrote:

> [...]
> Jeg skal læse 16 byte ad gangen, fra en fil, er der en funktionalitet
> til dette. Jeg kan godt finde ud af at læse fra en fil men ikke dette

Du kan bruge fread fra stdio.h:
size_t fread( buf, size, count, fp);
Den laeser count elementer der hver er size store fra fp der er en FILE
pointer ind i buf. F.eks:

FILE *f = fopen("test.dat", "rb");
unsigned char buffer[16];
fread(buffer, 1, 16, f);

> Jeg skal skrive max 24 linjer af gangen til skærmen, fra en fil. Jeg kan
> godt læse fra filen, men ikke det med et bestemt antal linjer af gangen.

Maaske med en for loekke?
int i;
for(i = 0; i < 24; i++)
{
/* Laes en linie */
/* Udskriv en linie */
}

> Så igen skal jeg efter hver 1024 bytes, udregne noget. Men jeg hved ikke
> hvordan jeg læser et bestemt antal bytes.

Du laese 64 gange 16 bytes eller 1 gange 1024 bytes eller 1024 gange 1
byte, eller ... Her kan en for loekke igen vaere til hjaelp.

> Kan du hjælpe mig?????

Haaber dette hjaelper, ellers vis os hvad du har saa kan vi kommentere det.

Bertel