Problemer med Ecco sko!
Fra : Jesper

Dato : 12-11-02 18:05

Hej.

For 3 år siden fik jeg i julegave et par Ecco Track Goretex støvler.
Støvlerne har været benyttet 4-5 gange pr. vinter. Sidste weekend var så
første gang i denne sæson, at støvlerne blev taget i brug. Halvvejs ude
i skoven opdager jeg, at sålen mere eller mindre er væk under støvlerne.
Det viser sig, at sålen er gået fuldstændig i opløsning og er helt porøs.

Jeg erindrer, at der for et stykke tid siden kørte en del
forbrugerklage(sager) mod Ecco netop pga. en produktion af såle, der
viste sig at smuldre væk efter brug af støvlen. Er der nogen, der kender
til udfaldet af disse sager (hvis der var nogen)? Bekendte har påstået,
at Ecco kvit og frit skulle bytte de berørte produkter til nogle nye.
Jeg er dog meget i tvivl om denne påstand.

Hvorledes står jeg, når jeg ikke har en bon på støvlerne? Hvis der er
tale om en decideret produktionsfejl, kan producenten så kræve en
fremvisning af bon for at bytte eller refundere produktet?

--
Mvh. Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-11-02 18:47

Scripsit Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk>

> [...]
> tale om en decideret produktionsfejl, kan producenten så kræve en
> fremvisning af bon for at bytte eller refundere produktet?

Ligegyldigt om du har bon eller ej, er din mulighed for at stille krav
i anledning af mangler forpasset når der er gået 1 år efter købet. Det
er en udtrykkelig lovbestemt begrænsning som gælder medmindre sælger
har ydet en speciel garanti der går ud over købelovens almindelige
regler.

Se §83 i den dengang gældende købelov:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1990/1141014.htm

| §83. Har køberen ikke inden et år efter salgsgenstandens
| overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en
| mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren
| har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har
| handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Som modtager af en gave får du ikke bedre ret overfor sælger end
giveren (=køberen) har.

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : Jonathan

Dato : 12-11-02 20:00

"Jesper" <mailto:Jesperm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Problemer med Ecco sko!"

Min far har selv haft både ecco track goretex støvlen og skoen. På begge par
smuldrede sålen efter forholdsvis kort brugstid (2 vinterhalvår ved hensynsfuldt
brug dvs. overlæderet var ikke slidt). Han klagede til forhandleren og fik her at
vide, at ecco ville erstatte, hvis modellerne var nævnt på deres liste tilsendt
fra ecco. Det var ingen af track-modellerne der gjorde, og dermed var der ingen
erstatning at hente.

I øvrigt lavede en anden af hans eccosko (som dog stod på listen) samme nummer.
Disse sko var som nye (kun brugt ganske få gange) Efter et møde lå der en bunke
sål-gummi på gulvet. Erstatning efter "klagebrev" 300kr. dvs. ca 1/3 par sko!

Konklusion: det kan næppe betale sig at brokke - find et andet mærke

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.60.195.2)
-- Sælg dit autotilbehør på http://www.autoatlas.dk/marked

Fra : Jesper

Dato : 13-11-02 00:19

Jonathan wrote:

> [...]
>
> Konklusion: det kan næppe betale sig at brokke - find et andet mærke

Tak for oplysningerne. Jeg må forsøge mig at henvende mig direkte til
Ecco eller en forhandler. Mine støvler er kun brugt ganske få gange og
er ellers som nye.

Jeg kan kun sige, at jeg har haft Ecco tre (3) gange for meget. Første,
sidste og eneste gang

--
Mvh. Jesper

Fra : Casper

Dato : 03-12-02 04:53

Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk> wrote in news:3DD18C64.8070002@tdcadsl.dk:

> Jeg kan kun sige, at jeg har haft Ecco tre (3) gange for meget.
> Første, sidste og eneste gang

Jeg har også lige konstateret at sålerne på mine ecco revner fordi gummiet
bliver mørt.

Ecco skal da ikke slippe så let. At fordi det ikke betaler sig, så skal man
finde sig i det. Gu skal man nikke-nikke-nej. Det er bare med at få lavet
nogle hadewebsider som hænger ecco ud og skader deres salg, så andre ikke
gør samme fejl at købe ecco.

--
Med Venlig hilsen

Casper

Fra : Thomsen, Knud

Dato : 03-12-02 07:08

"Casper" <casper@mail-online.dk~> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle hadewebsider som hænger ecco ud og skader deres salg, så andre ikke

Hvem tror du gider finde og læse sådanne inden de går ud og køber nye sko ?

Venlig hilsen
Knud

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-12-02 13:23

Casper wrote:

> [...]

Nej, en pæn henvendelse plejer at give bedre resultater...

> Jeg har også lige konstateret at sålerne på mine ecco revner fordi gummiet
> bliver mørt.

Det var mine også. Jeg skrev på en pæn måde, at jeg var lidt skuffet over den
forholdsvis korte holdbarhed.
Ecco tilbød, at jeg kunne sende skoene til dem, hvor de konstaterede, at
skoene var fremstillet i 1996 (jeg kan ikke huske hvornår jeg købte dem), men
de tilbød 300 kr pr. kulance, fordi skoene ellers ikke var voldsomt slidte.
Jeg vil stadig overveje Ecco næste gang jeg skal købe sko, men jeg kigger nok
en ekstra gang på hælen...

- Og så er der vist ikke mere jura i den sag.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-11-02 22:05

> [...]

>viste sig at smuldre væk efter brug af støvlen. Er der nogen, der kender
>til udfaldet af disse sager (hvis der var nogen)?

Jeg kan ikke forestille mig, at der findes afgoerelser, hvor Ecco
er blevet paalagt at udbedre en mangel, der er reklameret over
efter reklamationsfristens udloeb.

Ecco har daekket en del af sagerne pr. kulance, men har vistnok
haft nogle lidt saere kriterier.

Forbrugerstyrelsen har forsoegt at presse Ecco til en frivillig
og lidt mere haandfast aftale, svjh dog uden succes.

Jeg har selv efter reklamationsfristens udloeb faaet ombyttet et
par Ecco Track Goretex-stoevler med noejagtig samme fejl. Her
betalte jeg kun de 100,-, som modellen var steget, siden jeg
koebte.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper

Dato : 13-11-02 00:27

Allan Olesen wrote:

> Jeg kan ikke forestille mig, at der findes afgoerelser, hvor Ecco
> er blevet paalagt at udbedre en mangel, der er reklameret over
> efter reklamationsfristens udloeb.

Mangel og mangel...det er vel en decideret fabrikationsfejl.

> Ecco har daekket en del af sagerne pr. kulance, men har vistnok
> haft nogle lidt saere kriterier.

Så erkender Ecco vel selv, at de har haft problemer.

> [...]
> par Ecco Track Goretex-stoevler med noejagtig samme fejl. Her
> betalte jeg kun de 100,-, som modellen var steget, siden jeg

En "rimelig" service synes jeg. Hvis Ecco har erkendt fejlen synes jeg,
det er fair at betale differencen mellem et par nye og de gamle med
fejl. Får man kun 2-300 kr udbetalt...ja så går jeg direkte over og
køber et par Lloyd istedet. Det er trods alt gedigen tysk kvalitet

--
Mvh. Jesper

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-11-02 08:52

Jesper <Jesperm@tdcadsl.dk> wrote:

>Mangel og mangel...det er vel en decideret fabrikationsfejl.

Ja, netop: En mangel.

>Så erkender Ecco vel selv, at de har haft problemer.

Jada. Men efter koebeloven er denne erkendelse revnende
ligegyldig efter reklamationsfristens udloeb, medmindre saelger
har handlet svigagtigt.

>En "rimelig" service synes jeg.

Efter min mening mere end rimelig. De var naesten 2 aar gamle og
meget brugte. At faa dem udskiftet til nye for 10% af nyprisen
var en fin handel, som jeg gerne vil gentage hvert andet aar,
uanset om saalen er defekt eller ej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper

Dato : 13-11-02 11:46

Allan Olesen wrote:

> Jada. Men efter koebeloven er denne erkendelse revnende
> ligegyldig efter reklamationsfristens udloeb, medmindre saelger
> har handlet svigagtigt.

Det kan da godt være, at erkendelsen er revnende ligegyldig efter
reklamationsfristens udløb, men firmaet har vel også interesse i at
levere et ordentligt produkt? Hvis man køber et par vandre-støvler så
forventer man vel, at de kan holde til det, som de er beregnet til? Der
er ikke nogle af mine Lloyd sko, der har taget skade af at stå i skabet
i mere end 5 år! Der er ingen "sidste anvendelses dato" på mine Lloyd
sko, som der åbenbart er for Ecco...

> [...]
> meget brugte. At faa dem udskiftet til nye for 10% af nyprisen
> var en fin handel, som jeg gerne vil gentage hvert andet aar,

Nu har mine støvler været brugt ca. 10-15 gange og er som nye i læderet.
Man forventer vel ikke, at støvlerne skal bruges inden 1 år, for efter
den tid, så smuldrer sålerne væk? Med så fatal en fejl synes jeg
bestemt, en ombytning kan retfærdiggøres. Det var noget andet, hvis
snørrebåndet var sprunget! Jeg er da glad for, at bilfabrikanterne ikke
leverer samme "kvalitet". Tænk sig at ryge gennem vognbunden i en bil,
der har holdt i garage i 4 år og ikke har været brugt, fordi bunden var
smuldret væk.

Nå, jeg håber i hvert fald, at jeg kan få bare en smule ud af min klage
til Ecco. Jeg er dog overbevist om, at pengene ikke går til et nyt Ecco
produkt!

--
Mvh. Jesper

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-11-02 14:16

Scripsit Jesper <jesperm@tdcadsl.dk>

> Det kan da godt være, at erkendelsen er revnende ligegyldig efter
> reklamationsfristens udløb, men firmaet har vel også interesse i at
> levere et ordentligt produkt?

Muligvis. Men firmaets ensidige interesse i at opratholde sin goodwill
er ikke et juridisk forhold, så det kan vi ikke rigtig diskutere her.

--
Henning Makholm "*Jeg* tænker *strax* på kirkemødet i
Konstantinopel i 381 e.Chr. om det arianske kætteri..."

Fra : [7100] 4711

Dato : 13-11-02 10:46

Nul mere Ecco til mig
Købte Ecco Walker, efter kort tid var der hul igennem sålen ved hælen, det
viste sig at sålen var under 1 m.m. tyk, og inden under var der kun nogle
hulrum.
Så ellers ud som nogle fine kraftige såler, men det var jo kejserens nye
klæder ( Der var ingenting indeni )
Klagede til forretningen, men fik kun et næsvist svar om jeg havde gået for
meget i dem på de par måneder jeg havde dem.De hed jo Walker, troede de var
til at gå i ! ( Forretningen indehaves på det tidspunkt af vor nuværende
Trafikminister )
Mit næste valg falder ikke på ECCO eller Konservative.
B-P. Vejle