SMB-fildeling mellem Jaguar og Win98
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 11-11-02 11:47

I morgen får vi endelig vores DSL-opkobling i bofællesskabet! I den
forbindelse har vi bygget et ethernet (tak, Apple) -netværk.

Jeg kan uden problemer nå Windows-maskinernes delte mapper. Hvis de
prøver at tilgå min computer (som er synlig i deres
Netværksomgivelser... Netzwerkumgebung - etellerandet), bliver de bedt
om at skrive et password til ressourcen som hedder "\\MIKLPA\IPC$".
Miklpa er min computers Rendezvous-navn. Mit administrator-password
virker ikke, og det hjælper heller ikke at trykke enter.

Ifølge tutorials jeg har fundet på nettet skulle Windows-maskinen, i
hvert fald under XP, spørge efter både brugernavn og password.

Skal jeg ændre på mine indstillinger, eller ligger problemet hos
Windows-maskinerne? Nogen bud på en løsning?

Venlig hilsen Mikkel

P.S. Ved godt at jeg burde registrere Suppen snart... fy til mig!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-11-02 12:05

spameater@ulab.dk (Mikkel Pagh) writes:

> [...]
> Miklpa er min computers Rendezvous-navn. Mit administrator-password
> virker ikke, og det hjælper heller ikke at trykke enter.

Det er fordi din maskine ikke tillader gaestebrowsing, og deres
Windows login ikke er kendt af din maskine.

De brugere du vil lukke ind, skal findes paa systemet, og rettes til i
"Konti" saa de maa komme ind.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 11-11-02 13:43

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Det er fordi din maskine ikke tillader gaestebrowsing, og deres
> Windows login ikke er kendt af din maskine.

Gæstebrowsing... mener du under Sharing at slå Windows File Sharing til?
Det har jeg nemlig gjort. Og Windows login ikke kendt af maskine - hvad
mener du med det?

> De brugere du vil lukke ind, skal findes paa systemet, og rettes til i
> "Konti" saa de maa komme ind.

Jeg har oprettet en bruger til dem, der gerne vil ind til mine delte
filer, og sat flueben ved Allow user to log in from Windows. Er det det
du mener?

Det jeg synes er mærkeligt er, at Windows-maskinen prøver at logge ind
på en ressource der hedder "\\MIKLPA\IPC$". Aner ikke hvad det er, og
hvor den har det fra.

Tak for hjælpen indtil videre.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-11-02 13:49

> Gæstebrowsing... mener du under Sharing at slå Windows File Sharing til?
> Det har jeg nemlig gjort. Og Windows login ikke kendt af maskine - hvad
> mener du med det?

For at få de indledende informationer fra Windowsserveren (eller det
der leger en sådan) så forbinder klienten sig først som den indloggede
bruger og hvis det fejler som "gæst". Sidstnævnte lykkes altid med en
Windows 9x som server, og er som standard slået fra i nyere
NT-baserede systemer (fx 2000). Her skal den angivne bruger findes på
maskinen.

> Jeg har oprettet en bruger til dem, der gerne vil ind til mine delte
> filer, og sat flueben ved Allow user to log in from Windows. Er det det
> du mener?

Næsten. Disse brugere SKAL så være logget ind på ders EGNE maskiner
som den bruger du har opretet hvis det er WIndows 9x. Jeg mener man
kan forbinde sig som en anden brugere i NT baseresde systemer.

> Det jeg synes er mærkeligt er, at Windows-maskinen prøver at logge ind
> på en ressource der hedder "\\MIKLPA\IPC$". Aner ikke hvad det er, og
> hvor den har det fra.

Den vil gerne lave InterProcessCalls, og det har den ikke fet lov til.

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 12-11-02 19:29

> [...]

> som den bruger du har opretet hvis det er WIndows 9x. Jeg mener man
> kan forbinde sig som en anden brugere i NT baseresde systemer.

Der er netop kommet en bruger på netværket, som kører Win XP (dvs. NT),
og han kan fint logge på min computer.

Jeg har forsøgt at oprette en bruger i OS X som hedder det samme som på
hans egen Win-maskine. I Windows har han ikke noget password, men det
blev jeg nødt til at lave i OS X. Problemet var imidlertid det samme.

Jeg har til gengæld fundet en anden løsning, som fungerer rigtig godt:
At flytte alle de filer, jeg vil dele, til OS Xs web server. Afspilning
af musik og film (inden for husstanden, naturligvis ) kører som
smurt.

> Den vil gerne lave InterProcessCalls, og det har den ikke fet lov til.

Nej, den kan bare vove!!

Mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-02 06:05

Mikkel Pagh <spameater@ulab.dk> wrote:

> Skal jeg ændre på mine indstillinger, eller ligger problemet hos
> Windows-maskinerne? Nogen bud på en løsning?

Hvilket MacOS bruger du? Med 10.2.1 er der ingen problemer i
kommunikationen mellem min Windows 2000 laptop og min G4, der jo netop
med Samba fungerer som en NT-server.

Jeg fandt det dog praktisk at ændre Windåsens lokalgruppe til
»WORKGROUP«.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.