Våde stålhaglpatroner.
Fra : Claus Johannsen

Dato : 10-11-02 21:31

Lørdag en våd jagtdag. Patronerne i oilskinsjakken var godt tilsølet, da
jeg kom hjem. De er nu lagt til tørre, men hvis det sker flere gange, i
løbet af sæsonen, enden de bliver skudt af, vil de så være i stand til at
ruste sammen, så de får en dårligere dækkeevne.
Er der nogen der har erfaring med det.

Hilsen. Claus.

Fra : Anne Bordum & Jesper~

Dato : 10-11-02 22:17

Hejsa.
Brennecke-kugler er vist ulovlige
Jeg ville bekymre mig mere om løbssprængning og iøvrigt uforudsigelig
kuglebane/risiko for andre jægere.

Jesper

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-11-02 01:06

Claus Johannsen <landkaergaard@tiscali.dk> skrev i
> [...]
> løbet af sæsonen, enden de bliver skudt af, vil de så være i stand til at
> ruste sammen, så de får en dårligere dækkeevne.

Det er som tidligere :

"stålhagl" det er ikke "stål" som "rustfritt stål", men stål som gamle
jerngryter - malt opp og tillaget.....

Dette svineriet ruster og representerer en ikke ubetydelig sikkerhetsrisiko!

Utrolig at slikt kan være tillatt i et land hvor man må gå statsautorisert
kursus og søke om tillatelse fra politiet, for noe så prosaisk som å lade
sine egne patroner, og tillike ha tillatelse for hvert enkelt kaliber!

Når får vi det første erstatnings-søgsmålet rettet mot Den Danske Stat, som
kunne finne på noe så farlig!

EP

Fra : Jan Nielsen

Dato : 11-11-02 12:02

On Sun, 10 Nov 2002 21:30:57 +0100, "Claus Johannsen" <landkaergaard@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>løbet af sæsonen, enden de bliver skudt af, vil de så være i stand til at
>ruste sammen, så de får en dårligere dækkeevne.

Sammenrustede hagl udgør næppe noget stort problem. Jeg har kasseret patroner
hvor kappen har været næsten rustet væk og hvor haglene kun var pletvis angrebet
af rust, fugtigt krudt er et langt større problem. Sørg altid for at opbevare
patronerne tørt og ved en ensartet temperatur. Har patronerne været våde kan
man roligt stille dem til tørre på radiatoren eller et andet varmt sted.

Når jeg har været på træk efter edderfugle er *alt* mit udstyr drivende vådt af
saltvand. Så snart jeg kommer hjem skyller jeg patronerne med varmt vand og
tørrer dem med et gammelt håndklæde, herefter stiller jeg patronerne et varmt
sted til næste dag. Herved undgår man den kedelige oplevelse, at en fugtig
patron fejltænder og forladningen bliver siddende i løbet.

--
- JN -

Fra : Erik Munck

Dato : 11-11-02 16:06

Det med patroner på et varmt sted vil jeg ikke anbefale. Hvis jeg husker
ret, har der været en undersøgelse der viser, at krudt der har været
opbevaret varmt, udvikler et tryk der overstiger det der regnes for
normalt - så jeg mener at man skal passe på med sådanne ideer.

Muncken

Fra : J Nielsen

Dato : 11-11-02 22:05

On Mon, 11 Nov 2002 16:06:16 +0100, "Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>opbevaret varmt, udvikler et tryk der overstiger det der regnes for
>normalt - så jeg mener at man skal passe på med sådanne ideer.

Jeg skrev at man skulle opbevare sine patroner tørt og ved en ensartet
temperatur. Når jeg anbefalede et varmt sted var det i forbindelse med
tørring af våde patroner og kun midlertidigt. Krudt nedbrydes over tid og jo
varmere det opbevares jo hurtigere vil nedbrydningen foregå.
Patroner opbevares bedst ved en temperatur mellem10 til 20 grader og en
luftfugtighed på ca 40%

Jeg er ikke bekendt med at patroner der har været opbevaret for varmt
udvikler højere tryk, men patroner som er meget varme i affyringsøjeblikket
vil ganske rigtigt give højere tryk. Det har mange genladere måtte sande.
En patron som er ladet til max. og som fungere upåklageligt herhjemme,
vil måske resultere i en "klemmer" på den Afrikanske savanne. Noget der
efter sigende skulle være ganske træls hvis man har med farligt storvildt at
gøre...
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 11-11-02 22:20

Vand + jern (stål) er som bekendt ikke en god blanding, så stålhaglpatroner
der har været våde, vasket, ville jeg være meget forsiktig med, de kan virke
som breneke kugler, det vil sige en sammenrustet klump (har selv prøvet). Og
så har vi helt andre sikkerhedsafstande at tage hensyn til. De kan i værste
fald også lave bule i løbet ved trangboringen.
Så mit råd er PAS PÅ.
Bjarne

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 12-11-02 10:13

Kære Claus

Jeg har drevet havjagt i mange år, og jeg gemmer ganske enkelt ikke patroner
som jeg har haft med på jagt på havet ALDRIG.
Det kan lyde flot og dyrt, men når jagt året er slut har jeg brugt højst to
æsker patroner.
Det fungere bedst sådan for mig.
hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Karsten

Dato : 13-11-02 11:16

en nem og ganske billig lille løsning ville værre at putte 4 - 8 patroner i
plastik pose , den er nem at flå op når der er brug for det , bare husk at
tage posen med hjem , så vi ikke bliver kaldt for miljøsvin

--
Karsten Abrahamsen

tlf +4551517661

Fra : Claus Johannsen

Dato : 14-11-02 21:23

Tak for alle svarene. Det var som jeg frygtede, rustne patroner kan give
løbssprængninger og deraf legemsbeskadigelser.

Hilsen Claus.