Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ledetal/Flash
Fra : Milo

Dato : 10-11-02 12:17

Hej!
Er der nogle i denne udmærkede gruppe, der kan hjælpe mig med
følgende.

-Desto større ledetal=Kraftigere flash...okay! Jeg har en mellemstor
flash med ledetallet "22". Ifølge formlen; har jeg fået fortalt, er
det ensbetydende med blænde "22", på en 100 iso-film, på een meters
afstand. (For korrekt eksponering)
Er det rigtigt?!....For så er der noget som jeg ikke fatter! Jeg har
nemlig også
en større stavflash (Braun 400M-Logic)Købt brugt, og oplyst af
forhandler, at den har ledetal "40"...og det skulle efter formlen
resultere i en korrekt blænde på "4", på den før omtalte 100 iso-film,
på een meters afstand for korrekt eksponering?....Det jeg ikke
forstår, er,(HVIS regnestykket er rigtigt udført) hvordan kan en flash
med et større ledetal (Kraftigere lys) Have behov for mere en større
blændeåbning, end den mindre kraftigere flash? for at eksponere
korrekt. PS: Jeg er nybegynder, så bær over med mig, hvis jeg er helt
ude i suppen!!!
PS.PS Er der nogle der kender ladetallet på et "PHOTAX 3200K
head-White interfit" med en "MORRIS new ac slave II- 220-250v
21W`s"-pære...her har jeg fået at vide at ledetallet er "21"..??
MVH.MILO

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 10-11-02 12:38

"Milo" <bripe@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> resultere i en korrekt blænde på "4", på den før omtalte 100 iso-film,
> på een meters afstand for korrekt eksponering?....

Mon ikke du mener blænde 40 (og ikke 4) - for så er alt jo logisk igen.

Mvh Kim

Fra : www.analogfoto.dk

Dato : 10-11-02 13:19

Milo skrev:
> en større stavflash (Braun 400M-Logic)Købt brugt, og oplyst af
> forhandler, at den har ledetal "40"...og det skulle efter formlen
> resultere i en korrekt blænde på "4", på den før omtalte 100 iso-film,
--------------

Hej

Der mangler bare et nul (0) det er blænde 40, der er korrekt på en meters
afstand.
Så dine udregninger er gode nok !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-11-02 14:03

10 Nov 2002 03:16:52 -0800, skrev Milo:

> [...]
>flash med ledetallet "22". Ifølge formlen; har jeg fået fortalt, er
>det ensbetydende med blænde "22", på en 100 iso-film, på een meters

1 HK = den kraft 1 hest skal bruge for at trække 1 liter kogende vand
1 meter!

Ledetallet er produktet af afstanden mellem flashen og objektet
opnåede belysning.

Hvis din flash belyser objektet tilstrækkeligt og korrekt på en 100
ASA film med blænde 8 på 4 meters afstand, er ledetallet 32 (4 * 8 =
32).

> [...]
>blændeåbning, end den mindre kraftigere flash? for at eksponere
>korrekt. PS: Jeg er nybegynder, så bær over med mig, hvis jeg er helt

Da faktorernes orden jo er ligegyldig, kan du altså regne forlæns og
baglæns som du ønsker.

Hvis du har et objekt som du belyser med ledetal 22 på 1 meters
afstand, skal blænden altså være 22.

Hvis du har et objekt som du belyser med ledetal 22 på 4 meters
afstand, skal blænden altså være 5,5 (~5,6).

Så er der sammenhæng i tingene. Keine Hexerei, nur Filurendreierei

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Alex Wallin

Dato : 14-11-02 00:38

Det med ledertallet på blitzen vil jeg ikke gå ud fra.
Erfaringen har vist at de fleste blitz har mindre ledertal end opgivet.

Forklaring:
Ledertallet bliver udmålt i et rum med lys. Hvorfor ved jeg ikke.

Test:
Du bør tage en række billeder i et helt mørkt rum og en afstand fra
billedplan til motiv på 3 meter.
Sætte blænden på 8 (blitz med ledertal 22) og så eksponere på bl 5,6 samt 4.
Så kan du se, om ledertallet holder.

Med venlig hilsen
Alex Wallin

Fra : Alex Wallin

Dato : 14-11-02 00:54

Hovsa, der sneg sig en fejl ind:
Eksponer først på blænde 8 - derefter på bl. 5,6 samt blænde 4.

Alex Wallin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-11-02 01:16

Alex Wallin wrote:

> Forklaring:
> Ledertallet bliver udmålt i et rum med lys. Hvorfor ved jeg ikke.

Jeg synes nu at ha' erfaret, at omgivelserne evne til at
reflektere lyset, og/eller mangel på reflekterende overflader,
har større indflydelse på slutresultatet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen