Gjellerup 1840
Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-11-02 03:33

Da Bente begyndte på indtastningen af de sidste 18 tællinger i Hammerum
herred for 1934 og 1840 var både hun og jeg klar over, at Gjellerup og
Ikast nok var dem der ville blive problemer med.

Og efter at de første 12 - 14 indtastninger er forløbet planmæssigt har
det vist sig at vore antagelser til fulde holder stik. Jeg / vi må endnu
engang bede om hjælp til et par problemer. Denne gang Gjellerup 1840.

1.
Hvad er den 43 årige Indsidderske og Uldbinders fulde tittel. Det er er
især det første ord der volder problemer.
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_4

2.
Hvad er den 41 årige kiurgs fulde tittel, det er igen især det første
ord der volder problemer.
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/gjellerup/text_5

På forhånd tak.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Niels Aage Holmgaard

Dato : 10-11-02 09:02

Kunne der ved no. 2 stå:
Bataill.Chirug Dist.Chirug ----- prack. Læge i H------
M.V.H. Niels Aage Holmgaard

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:mggrsu4r7a5ni5mfe2jrm23ai5qb3mulg6@news2.tele.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 10-11-02 09:35

On Sun, 10 Nov 2002 09:01:59 +0100, "Niels Aage Holmgaard"
<naah@mail.tele.dk> wrote:

>Kunne der ved no. 2 stå:
>Bataill.Chirug Dist.Chirug ----- prack. Læge i H------
>M.V.H. Niels Aage Holmgaard

Ja, det ser rigtigt ud, skal vi sige:

Bataill. Chirurg, Distr. Chirurg samt prack. Læge i Herredet

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org
http://www.helhedsskolen.dk
http://www.salldata.dk

Fra : Arne Nielsen

Dato : 10-11-02 13:35

Nr. 1:
Indsidderske. Fremmeste(?) Næringskilde Uldbinder.

"Fremmeste" er tvivlsom, da begyndelsesbogstavet egentlig ikke ligner et
F. Dog kan det minde noget om et 1700-tals F.

Arne

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-11-02 01:07

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 10 Nov 2002 03:33:10
+0100

>det vist sig at vore antagelser til fulde holder stik. Jeg / vi må endnu
>engang bede om hjælp til et par problemer. Denne gang Gjellerup 1840.

Tak for svarene - også dem i e-mail.

ad 1:
"Fremmeste" er nok det nærmeste vi kommer det.
Jeg har selv været inde på både "Fremmeste" og "Fornemmeste", men jeg
synes ikke helt antallet af bogstaver passer.

ad 2:
"Bataill." - den køber jeg lige på stedet.
Det var også indtasterens første tydning, mens jeg selv derimod var lidt
mere i tvivl.
På det tidspunkt havde ingen af os dog set det i forstørrelse.

Endnu en gang, mange tak for hjælpen.

--
mvh, A:\Feldborg