Er det tilladt at udgive sig for at være a~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-02 02:08

Spørgsmålet har relevans til tråden: Vedr. forbindelse til Søren
Mosegaard?

Jeg har startet en ny tråd, selvom det måske havde været nemmere at
fortsætte den eksisterende med et FUT, men jeg ønsker ikke at deltage i
Mosegaards tråde.

Indlægget er tilsyneladende skrevet af en advokat, men jeg er temmelig
overbevist om, at det i realiteten er skrevet af Mosegaard selv som
endnu et forsøg på at sælge bøger.

Er det tilladt at udgive sig for at være advokat (med møderet for
højesteret)?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : PK

Dato : 10-11-02 09:14

> Er det tilladt at udgive sig for at være advokat
Jeg tror nok at man gerne må kalde sig advokat, men hvis man er udd. så er
man aut. advokat - Men igen, jeg er ikke helt sikker.
> (med møderet for højesteret)?
Det tror jeg ikke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-02 09:45

PK skrev:

>Men igen, jeg er ikke helt sikker.

>Det tror jeg ikke

Hvad skrev du det for? Vi er jo ikke klogere end før.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-11-02 21:10

On Sun, 10 Nov 2002 09:14:21 +0100, "PK" <zuluweb@hotmail.com> wrote:

>Jeg tror nok at man gerne må kalde sig advokat, men hvis man er udd. så er
>man aut. advokat - Men igen, jeg er ikke helt sikker.

Det er absolut forkert. Titlen er "advokat" ikke "autoriseret
advokat".

Uberettiget anvendelse af advokattitlen er strafbart.

Retsplejelovens § 120:

§ 120 Personer, der ikke har fået beskikkelse som advokat, og
personer, der er udelukket fra at udøve advokatvirksomhed, eller hvis
ret hertil er ophørt i medfør af denne lov, må ikke betegne sig som
advokat eller benytte en anden betegnelse, der er egnet til
forveksling hermed. En advokat, der har deponeret sin beskikkelse i
Justitsministeriet, må ikke betegne sig som advokat i forbindelse med
forretningsforhold.
Stk. 2. Overtrædelse af bestemmelserne i stk. 1 straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.

Se også straffelovens § 131:

§ 131 Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
offentlig eller i retsstridig hensigt udgiver sig for at have en
offentlig myndighed eller offentlig bemyndigelse til en virksomhed,
eller som uden offentlig bemyndigelse udøver en virksomhed, til
hvilken en sådan kræves, eller vedblivende udøver en virksomhed, til
hvilken retten er ham frakendt.
Stk. 2. Med bøde eller under særlig skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 4 måneder straffes den, som medvirker til, at en
person, der er frakendt retten til at udøve en virksomhed, udøver
denne.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-11-02 10:17

Kim Ludvigsen skrev:
> Er det tilladt at udgive sig for at være advokat (med møderet for
> højesteret)?

Jf. familieadvokaten.dk:
""Advokat" er en beskyttet titel, som man kun må kalde sig, hvis man har
været i lære i 3 år hos et advokatfirma. "
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-172.htm

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-02 10:29

Søren C. Fischer wrote:

> ""Advokat" er en beskyttet titel, som man kun må kalde sig, hvis man har
> været i lære i 3 år hos et advokatfirma. "

Hvem skal man så henvende sig til, hvis man vil anmelde en person, der
bruger titlen uretmæssigt? Politi, brancheforening eller en helt tredje?

Jeg går ud fra, at det er en skærpet omstændighed at vedkommende har
skrevet "med møderet for højesteret"?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G C

Dato : 10-11-02 11:58

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg går ud fra, at det er en skærpet omstændighed at vedkommende har
> skrevet "med møderet for højesteret"?

Det er ikke noget særligt. Rigtig mange advokater har møderet, men har
aldrig været i nærheden af Højesteret...

/Peter

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-11-02 12:01

Peter G C skrev:

> Det er ikke noget særligt. Rigtig mange advokater har møderet, men har
> aldrig været i nærheden af Højesteret...

Hvordan opnås denne møderet for Højesteret?

--
Reino

Fra : Peter G C

Dato : 10-11-02 12:23

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan opnås denne møderet for Højesteret?

Paikin husker måske reglerne bedre end jeg, men så vidt jeg husker, så
handler det om, at man efter en del sager for landsretterne får en udtalelse
om, at man er egnet. Det sker efter en del år ... eller også kommer det
automatisk, når man har haft møderet for landsret i en del år ....?

/Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-11-02 21:13

On Sun, 10 Nov 2002 12:22:54 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> [...]
>om, at man er egnet. Det sker efter en del år ... eller også kommer det
>automatisk, når man har haft møderet for landsret i en del år ....?

RPL § 134:

§ 134. En advokat har møderet for Højesteret, når den pågældende har
indgivet anmeldelse til Højesterets Justitskontor vedlagt en erklæring
fra Advokatrådet om, at advokaten i mindst 5 år har været i virksomhed
som advokat med møderet for landsret , og en erklæring fra
vedkommende landsret om, at advokaten er øvet i procedure.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-11-02 21:23

Jakob Paikin wrote:

> [...]
> som advokat med møderet for landsret , og en erklæring fra
> vedkommende landsret om, at advokaten er øvet i procedure.

Og det er for at skærme landets øverste øvrighed for ganske almindelige
problemer, som ikke giver indtægt til en advokat (L) ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-11-02 07:56

On Sun, 10 Nov 2002 21:22:37 +0100, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Og det er for at skærme landets øverste øvrighed for ganske almindelige
>problemer, som ikke giver indtægt til en advokat (L) ?

Ikke forstået?

Fra : Peter G C

Dato : 11-11-02 19:17

Jakob Paikin skrev i news:63lusugfjrkmlhesssjr0ltrqrkpkktf7v@4ax.com

> Ikke forstået?

Jeg forstår det heller ikke. Men jeg er heller ikke advokat

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 11-11-02 20:35

> Jeg forstår det heller ikke. Men jeg er heller ikke advokat

Nææ, du udgiver dig kun for ................

Jeg tror han mener, at når man forbeholder retten til at procedere for
Højesteret for de få, forhindrer man den almindelige mand i at få løst sine
*ægte* problemer uden dyre, elfenbenstårnbeboende, overbetalte og tyvagtige
advokaters mellemkomst.

Som sagt, jeg refererer her, det, jeg tror, han mener (how's that for a
kommahelvede ?

padre

Fra : Thomas W.

Dato : 11-11-02 20:47

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

> [...]
sine
> *ægte* problemer uden dyre, elfenbenstårnbeboende, overbetalte og

LOL

Jeg har nu til gengæld hørt et par professorer hævde, at for mange har fået
(H) alt for let

/Thomas W.

Fra : Peter G C

Dato : 11-11-02 21:01

Padre skrev i news:aqp0q4$8ho$1@sunsite.dk

[klip]

> Nææ, du udgiver dig kun for ................

Halløj - kunne du virkelig løfte din dovne krop fra sofaen for at svare på
indlæg ...? )

> [...]
> løst sine *ægte* problemer uden dyre, elfenbenstårnbeboende,
> overbetalte og tyvagtige advokaters mellemkomst.

Må jeg citerer et lille digt fra en anonym, ukendt, dansk jurist:

"Fiddelidum, fiddelidee fiddelidank/
for my lawyer's degree I thee thank/
I write my bills/with feathery quills/
and laugh all the way to the bank"

> Som sagt, jeg refererer her, det, jeg tror, han mener (how's that for
> a kommahelvede ?

LOL

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Padre

Dato : 11-11-02 21:58

> "Fiddelidum, fiddelidee fiddelidank/
> for my lawyer's degree I thee thank/
> I write my bills/with feathery quills/
> and laugh all the way to the bank"

OPHAVSRETSKRÆNKELSE

padre

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-11-02 21:46

Scripsit "Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com>

> [...]
> *ægte* problemer uden dyre, elfenbenstårnbeboende, overbetalte og tyvagtige

Sådan læste jeg det også. Jeg er nu ikke overbevist om at forklaringen
holder. Det virker mere nærliggende at baggrunden er at man vil sikre
sig at en dom fra Højesteret får en præjudikatsværdi der er til at
stole på. Uden møderetsbestemmelserne ville man løbe en højere risiko
for at højesteretsdommen blot afspejler hvem af parterne der har været
uheldig at få en advokat som på grund af manglende erfaring overser
væsentlige juridiske argumenter i sin argumentation.

> Som sagt, jeg refererer her, det, jeg tror, han mener (how's that for a
> kommahelvede ?

Med traditionelt komma:

Som sagt: Jeg refererer her det, jeg tror, han mener.

Med nyt komma:

Som sagt: Jeg refererer her det jeg tror han mener.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-11-02 23:36

On Mon, 11 Nov 2002 20:34:39 +0100, "Padre"
> [...]

>*ægte* problemer uden dyre, elfenbenstårnbeboende, overbetalte og tyvagtige

Det er i alt fald et fejlagtigt synspunkt. Der er hverken i Højesteret
eller ved lavere retsinstanser _pligt_ til at anvende advokat - man
kan sagtens være selvmøder.

De regler vi her taler om, regulerer kun hvornår en ADVOKAT får
møderet for Højesteret.

At det så generelt - og nok navnlig i Højesteret - er uhensigtsmæssigt
at være selvmøder er en anden snak.

Fra : alexbo

Dato : 10-11-02 19:30

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> skrev

> Hvem skal man så henvende sig til, hvis man vil anmelde en person, der
> bruger titlen uretmæssigt? Politi, brancheforening eller en helt tredje?

Politiet er i forvejen oversvømmet med anmeldelser, der blot har til formål
at genere den anmeldte, så jeg vil foreslå at du henvender dig til det
omtalte advokatfirma, og hvis det ikke eksisterer, så til advokatrådet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-11-02 20:43

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> Politiet er i forvejen oversvømmet med anmeldelser, der blot har til formål
> at genere den anmeldte, så jeg vil foreslå at du henvender dig til det
> omtalte advokatfirma, og hvis det ikke eksisterer, så til advokatrådet.

Det findes ikke, adressen de skulle bo på findes heller ikke (begge
jvf krak.dk).

Ikke at jeg var i tvivl om at det var et dårligt formuleret falsum,
jeg var blot nysgerrig efter om det ramte tilfældige rigtige
mennesker. :)

/L

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-11-02 11:04

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message
> [...]
har
> været i lære i 3 år hos et advokatfirma. "

Så HK'eren, der tilfældigvis har stået i lære i et advokatfirma må godt
kalde sig advokat?

Fra : Jacob Gunst

Dato : 10-11-02 11:20

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> Så HK'eren, der tilfældigvis har stået i lære i et advokatfirma må godt
> kalde sig advokat?

Nej, uddannelsesforløbet er beskrevet i førnævnte artikel.
Heraf fremgår, at den juridiske kandidateksamen (tidl. juridisk
embedseksamen) er påkrævet, dvs. man skal være cand. jur. før man kan blive
advokat.
Se eventuelt:
Bek. nr. 698, 21/7 1994, med senere ændringer.
http://147.29.40.90/_SHOWF_A405079576/1991&B19940069805REGL&0001&000001

Venlig hilsen

/Jacob Gunst

Fra : Jacob Gunst

Dato : 10-11-02 13:44

"Jacob Gunst" <gunst@studi.dk> wrote in message
> [...]
> advokat.
> Se eventuelt:
> Bek. nr. 698, 21/7 1994, med senere ændringer.

Lignende forhold gør sig gældende ved andre professioner - eksempelvis læger
og præster. På disse områder har staten indført et "monopol". En profession
kan i denne sammenhæng typisk defineres som en særlig gruppe af
erhvervsudøvere, der har en langvarig uddannelse på akademisk niveau, med
monopol på at udføre visse arbejdsopgaver og med en høj grad af intern
kontrol med overholdelse af fagetiske normer.
For juristers vedkommende består monopolet i eneret på visse former for
juridisk rådgivning og bistand i forbindelse med retssager samt til at
beklæde stillinger som dommere og overordnet politimyndighed.

Venligst

Jacob Gunst

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-11-02 13:35

Uffe Kousgaard skrev:

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message
>
> Så HK'eren, der tilfældigvis har stået i lære i et advokatfirma må
> godt kalde sig advokat?

Næh.
Har du læst artiklen som jeg henviste til ?

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-11-02 17:19

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

> Jf. familieadvokaten.dk:
> ""Advokat" er en beskyttet titel, som man kun må kalde sig, hvis man har
> været i lære i 3 år hos et advokatfirma. "
> http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-172.htm

Hvad med "sagfører" er det også en beskyttet artikel? - Eller kan jeg tillade
mig at kalde mig "sagfører", evt. blot fordi jeg hjælper en anden med en sag?

Claus

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-11-02 21:16

On Sun, 10 Nov 2002 17:18:41 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Hvad med "sagfører" er det også en beskyttet artikel? - Eller kan jeg tillade
>mig at kalde mig "sagfører", evt. blot fordi jeg hjælper en anden med en sag?

Sagfører er en gammel titel for advokat. Titlen blev officielt
afskaffet med retsplejereformen i 1958.

Personer der opnåede titlen inden retsplejereformen kan fortsat
benytte titlen.

Da betegnelsen "sagfører" må anses for forvekslelig med "advokat", er
det strafbart at anvende titlen uberettiget.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-11-02 21:15

On Sun, 10 Nov 2002 10:17:01 +0100, "Søren C. Fischer"
> [...]

>""Advokat" er en beskyttet titel, som man kun må kalde sig, hvis man har
>været i lære i 3 år hos et advokatfirma. "

Det er ikke ganske retvisende.

For at blive advokat skal man opfylde følgende betingelser:

* Cand.jur.
* Ikke konkurs eller under samværgemål.
* Tre års praktisk advokatarbejde som autoriseret fuldmægtig under en
advokat.
* Hvis man er kandidat efter 1.1.97 (mener jeg): Deltaget i
obligatorisk fuldmægtiguddannelse og bestået eksamen herefter.

Fra : Peter Smith

Dato : 10-11-02 10:23

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote

> Er det tilladt at udgive sig for at være advokat (med møderet for
> højesteret)?

Nej. Advokat er en beskyttet titel. Møderet for højesteret er noget kun
advokater kan opnå.
Du kan se det i 'vinkelskriverloven": LBK nr 565 af 28/08/1986
Bekendtgørelse af lov om ydelse af juridisk bistand samt om inkasso- og
detektivvirksomhed m.v.

Mvh Peter

Fra : felix

Dato : 10-11-02 12:03

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3DCDB16E.2835@mail.dk...

> Er det tilladt at udgive sig for at være advokat (med møderet for
> højesteret)?

alle kan kalde sig ARKITEKT dog ikke med m.a.a bagefter, jeg ved ikke om advokater
har noget lign. har
set noget i parentes (x)

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-11-02 21:10

On Sun, 10 Nov 2002 02:07:58 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
wrote:

>Er det tilladt at udgive sig for at være advokat (med møderet for
>højesteret)?

Nej - og det er endda strafsanktioneret at anvende betegnelsen
uberettiget.