God bog til at lærer C++
Fra : Jimmi Wolff

Dato : 09-11-02 17:51

Hej NG

Er er en god bog, helst på dansk, til at lærer C++ efter?? Jeg kan
programmer i java, så jeg kender lidt til det.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-11-02 19:00

"Jimmi Wolff" <jimmi1311@stofanet.dk> wrote in message

> Er er en god bog, helst på dansk, til at lærer C++ efter?? Jeg kan
> programmer i java, så jeg kender lidt til det.

Det er et ofte stillet spørgsmål - søg eventuelt på google.

Jeg tøver ikke med at anbefale
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
som er en ualmindelig god introduktion til moderne C++.
Den er godt nok ikke på dansk, men jeg er sikker på at den ekstra umage er
godt givet ud.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Viktoria Runge

Dato : 11-11-02 11:38

Jeg programmere i Delphi til dagligt og fik lyst til at kigge på
noget C++. Jeg har lige købt bogen C++ Grundbog, IDG Forlag som du
kan se lidt på hos idgforlag.dk. Jeg har læst halvdelen af bogen
og synes at den er let forståelig... Så den vil jeg da anbefale.

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 11-11-02 11:51

Viktoria Runge wrote:

> [...]
> kan se lidt på hos idgforlag.dk. Jeg har læst halvdelen af bogen
> og synes at den er let forståelig... Så den vil jeg da anbefale.

I sidste måned var der diskussion om netop denne bog. Man kan finde den
fulde tråd ved at søge på http://groups.google.com/ efter "Ny dansk C++ bog
fra IDG".

Jeg tror konklusionen var at den ikke er specielt anbefalelsesværdig, da den
nærmest intet bruger fra standard C++ library.

- Morten.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 11-11-02 19:29

"Morten Brix Pedersen" <morten@wtf.dk> skrev i en meddelelse
news:3dcf8c62$0$35927> I sidste måned var der diskussion om netop denne bog.
> [...]
den
> nærmest intet bruger fra standard C++ library.

Rigtigt...

Det der står i bogen er temmelig entydigt og præcist forklaret, men den
mangler "templates", "string" og "vector" (og måske mere, da jeg kun har
læst 11 ud af 22 kapitler), hvilket er rigtig synd for den ellers
detaljerede bog.

Navnet "Grundbog i C++" er nok det rigtige valg til denne bog.

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-11-02 19:39

"Morten Brix Pedersen" <morten@wtf.dk> wrote:

[8<8<8<]
> [...]
> da den
> nærmest intet bruger fra standard C++ library.

At dømme ud fra source-koden fra eksemplerne fra bogen, var der ikke tegn på
decideret graverende formelle fejl.
Dette er en klar fordel frem for andre bøger om C++ på dansk.
På den baggrund forekommer det mig, at hvis man vil have en dansk-sproget
bog om C++, så er "C++ Grundbog" fra IDG Forlag formodentlig et af de bedre
valg.

Problemet er at udvalget er større blandt engelsk-sprogede bøger.
Der findes engelsk-sprogede bøger, hvor meget relevante ting som
"std::string" og "std::vector" bliver beskrevet.

I den udstrækning at de dansk-sprogede C++ bøger har væsentlige mangler, vil
forlagene, på baggrund af deres erfaring, nemt konkludere at der ikke findes
et marked for dem.
Det ville være rart hvis et dansk forlag turde oversætte en bog, som i brede
kredse var anerkendt som en god introduktion til C++.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 11-11-02 23:09

> [...]
vil
> forlagene, på baggrund af deres erfaring, nemt konkludere at der ikke
Ja - det bider sig selv i halen...

> Det ville være rart hvis et dansk forlag turde oversætte en bog, som i
brede
> kredse var anerkendt som en god introduktion til C++.
Er det et spørgmål om pris til ophavsforlag - siden ingen indtil videre har
forsøgt at oversætte f.eks. "Accelerated C++" ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-11-02 06:52

"Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> wrote

> Er det et spørgmål om pris til ophavsforlag - siden ingen indtil videre
har
> forsøgt at oversætte f.eks. "Accelerated C++" ?

Det er vel et spørgsmål om hvorvidt der er en tro på at det samlet set
(betaling for rettigheder, oversættelsesomkostninger, trykning,
markedsføring, konkurrence med eksisterende bøger etc.) kan blive et
rentabel project.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-11-02 11:15

In <aqp9qp$2ump$1@news.cybercity.dk> "Torben W. Hansen" <mail@ins-intersoft.com> writes:

> [...]

>Er det et spørgmål om pris til ophavsforlag - siden ingen indtil videre har
>forsøgt at oversætte f.eks. "Accelerated C++" ?

Jeg tror ikke at markedet har dansk sproget C++-boeger er saa stort.
Kan de fleste ikke laese engelsk ?

/Martin

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 12-11-02 11:45

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke at markedet har dansk sproget C++-boeger er saa stort.
Sandsynligvis ikke... men hvis der var en god bog - hvor stort ville
markedet mon være ?

> Kan de fleste ikke laese engelsk ?
Hvis man vil noget seriøst med computere og programmering kan man vel sige,
at det er et "must", ellers begrænser man sig til kun at lære det der bliver
oversat, hvilket er en brøkdel af udbuddet.

Men som en første ingangsvinkel, og især ved selvstudie, kunne en god dansk
C++ introduktion da godt gøre det nemmere at komme igang, forudsat at
oversættelsen er god naturligvis.

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 14-11-02 18:02

tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) wrote:

> Jeg tror ikke at markedet har dansk sproget C++-boeger er saa stort.
> Kan de fleste ikke laese engelsk ?

En anden ting er, at folkebibliotekerne ikke er så glade for at købe
faglitteratur på engelsk. Hvis der kommer en god C++-bog på dansk ville de
sikkert købe den - de har i hvert fald købt en hel masse andre danske
C++-bøger.

Så ville folkeskoleelever etc, der gerne vil kode også kunne få glæde af
det. Det er nok de færreste af dem, der ville købe en bog på engelsk til
mange hundrede kroner.

PS: Nu må vi se hvornår Tiscali lader mig sende dette.

Fra : Socketd

Dato : 12-11-02 12:16

On Sat, 09 Nov 2002 17:50:52 +0100, Jimmi Wolff wrote:

> Er er en god bog, helst på dansk, til at lærer C++ efter?? Jeg kan
> programmer i java, så jeg kender lidt til det.

Mange herinde vil anbefale "Accelerated C++". Jeg har også læst denne bog
og nået heldigvis at få den byttet til "The C++ programming kanguage -
Special edition" af Bjarne Stroustrup. Sidstnævnte er alle pengene værd og
nok lige det du søger (eftersom du kender til OOP).

mvh
socketd