lasagne
Fra : sune vuorela

Dato : 09-11-02 03:06

hep!

Nu er jeg netop kommet hjem efter en god gang julebryg (og nej - de er
stadig ikke lige så gode som blålys).

Men jeg skal lørdag aften (yes - denne lørdag d 9. 11) have gæster til
spisining. Jeg har også rigtig mange gode ideer til en god lasagne,
men det kan være jeg mangler din...

Så hvad skal der til en rigtig god lasagne?

--
sune

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-11-02 08:11

Sat, 09 Nov 2002 03:06:02 +0100, skrev sune vuorela
<nospam@vuorela.dk> :

>Så hvad skal der til en rigtig god lasagne?

Her har du min opskrift. Det kan da være, at der er lidt inspiration
at hente der for dig.
Efterhånden laver vi altid selv lasagnepladerne. Det er egentlig ikke
så svært, og når man først har vænnet sig til smagen og konsistensen,
så er det altså svært at spise andet.
Til gengæld "snyder" jeg så lidt med bechamelsaucen og bruger
Karoline's Mornay sauce i stedet.

Opsskriften passer til 4 normaltspisende personer. Lav evt. en grøn
salat eller tomatsalat til, hvis det er sultne gæster.

Lasagneplader af:
200 g durummel
2 æg
1 tsk olie
1 nip salt

(eller ca. 250 g. færdige lasagneplader)

en klat smør
1 stort, hakket løg
4 skiver bacon skåret i tern
250 g hakket oksekød
250 g champignons
1 lille dåse koncentreret tomatpuré
1 dåse flåede el. hakkede tomater
salt - friskkværnet peber
oregano - basilikum

1/2 liter Mornay Sauce (eller lav selv en bechamelsauce)

Svits bacon, løg og hakket oksekød i smør i en gryde. Svits de hakkede
champignoner med.
Tilsæt tomater og puré og smag til med salt og krydderier.
Lad kødsovsen stå og simre lidt.

Læg lasagne, kødsauce og Mornay sauce lagvis i et ovnfast fad. Det
øverste lag skal være Mornay Sauce. Drys med revet ost. Sæt fadet på
ovnristen midt i ovnen. Bag lasagnen til overfladen er gylden. Ca. 1/2
time ved 200° C.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : rasmus carlsen

Dato : 09-11-02 10:04

Hakkede cherrytomater giver god smag ... det gør en kop kaffe og et lille
glas øl i kødsovesen også.
ras

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-11-02 16:35

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hakkede cherrytomater giver god smag ... det gør en kop kaffe og et lille
> glas øl i kødsovesen også.

....og så skal den (kødsovsen) ikke stå og simre LIDT. Den skal stå og simre
længe - mindst en 3-4 timer, når det nu skulle være godt.

Prøv med hjemmelavet bechamelsauce og giv den et strejf muskatnød. En smule
ost i bechamelsaucen (gorgonzola) er heller ikke af vejen.

mvh
Jan

Fra : rasmus carlsen

Dato : 09-11-02 19:05

> ...og så skal den (kødsovsen) ikke stå og simre LIDT. Den skal stå og
simre
> længe - mindst en 3-4 timer, når det nu skulle være godt.

- enig. Og så ældes sådan en med ynde ... dvs. at den har godt af at stå
natten over inden den kommer i lasagnefadet.

ras

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 09-11-02 19:43

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> hep!
>
> Nu er jeg netop kommet hjem efter en god gang julebryg (og nej - de er
> stadig ikke lige så gode som blålys).
> Så hvad skal der til en rigtig god lasagne?

Ædruelighed........, ellers er det synd for gæsterne...

--
Venligst
Poul F. Andersen