Abnorme retsager i USA
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 08-11-02 16:40

Hej.
Er har en eller nogle som kender noget materiale om de retsager i USA,
hvor folk sagsøger for et eller andet "tosset" og nogle gange vinder og for
utrolig mange penge ?
Både materiale i bogform og online ønskes.

På forhånd tak.

--
mvh Rasmus

Fra : PK

Dato : 08-11-02 18:46

> Er har en eller nogle som kender noget materiale om de retsager i USA,
> hvor folk sagsøger for et eller andet "tosset" og nogle gange vinder og
for
> utrolig mange penge ?
Hvad er "tosset"?

Fra : Kim Bundgaard

Dato : 08-11-02 19:40

"PK" <zuluweb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er "tosset"?

"Der står ingen steder man ikke må tørre sin kat i en mikroovn!"

eller

"Jeg er blevet skoldet af en kop kaffe jeg havde stillet mellem mine ben, da
jeg kørte bil"

Eller

"Kan man blive fed af burgere???"

Okay, sidste del er nok ikke afgjort endnu.... Tror det da ikke, men
alligevel. DET er sgu tosset, de 3 ting her!

Kim

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 08-11-02 20:21

> Hvad er "tosset"?

Det som Kim Bundgaard beskriver og ligende.
--
mvh Rasmus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-11-02 00:24

Rasmus Ladekjær Pedersen 's ligegyldige meninger blev manifisteret i

> Det som Kim Bundgaard beskriver og ligende.

Fænomenet kaldes "stella award" og er opkald efter
....(overraskelsesmoment)...Stella et-eller-andet, som spildte kaffe på
sigselv på en McD og vandt et søgsmål på 2.9 millioner US$. Snup en tur på
Google.com, jeg ved der findes en del sites om det.

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Kim Bundgaard

Dato : 09-11-02 06:16

"Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sigselv på en McD og vandt et søgsmål på 2.9 millioner US$. Snup en tur

> Google.com, jeg ved der findes en del sites om det.

Jeg mener det var kaffe FRA McD, som hun spildte over sig da hun skulle
bremse hårdt i sin bil. Det var i hvert fald netop den sag jeg havde i
tankerne da jeg skrev mit indlæg

Kim

Fra : Peter T.

Dato : 09-11-02 09:36

Kim Bundgaard wrote:

> Jeg mener det var kaffe FRA McD, som hun spildte over sig da hun skulle
> bremse hårdt i sin bil. Det var i hvert fald netop den sag jeg havde i
> tankerne da jeg skrev mit indlæg

Den værste sag i usa, som jeg har hørt om, var en anlagt retssag anlagt af
svært overvægtige i New York mod biograferne. De mente at biograferne
diskriminerede de overvægtige ved at deres sæder var for smalle til deres
tykke mås. Den vandt de.

Nå. Er tråden ikke offtopic og burde futtes over i dk.snak? Jeg kan ikke
helt bedømme det, udfra fundatsen for jura-gruppen.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Peter T.

Dato : 09-11-02 21:56

Peter T. wrote:

> Nå. Er tråden ikke offtopic og burde futtes over i dk.snak?

Sorry. Jeg havde glemt, at jeg rent faktisk HAVDE sat en fut, efter at jeg
alligevel havde ombestemt mig for ikke at futte! Det var ikke meningen. :(

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 09-11-02 20:57

> [...]
> sigselv på en McD og vandt et søgsmål på 2.9 millioner US$. Snup en tur

> Google.com, jeg ved der findes en del sites om det.

Oksy... jeg har nu prøver en del.... har du en ide til nogle søge ord ?

--
mvh Rasmus

Fra : Peter G C

Dato : 09-11-02 21:03

Rasmus Ladekjær Pedersen skrev i news:aqglj9$6k7$1@sunsite.dk

[klip]

> Både materiale i bogform og online ønskes.

Mit svar i denne tråd røg ved en fejl i dk.snak, så du får det igen:

Realiteten i disse søgsmål hører vi sjældent om. Det er typisk
sensationspressen, der fremhæver en afgørelse fra en eller anden
førsteinstans, hvor erstatningsbeløbet er enormt. Når sagerne appelleres,
reduceres erstatningerne ofte til mere normale beløb - her (andeninstansen)
medvirker ikke (så vidt jeg ved) lægfolk. Men det hører vi sjældent om.

Du kan læse lidt om emnet i John Peter Andersens bog: "Produktansvar". I den
er der også omtalt farlige, danske produkter som hurtigt blev fjernet fra
markedet. Bogen kan du finde på biblioteket. - ærlig talt husker jeg ikke
den præcise titel, men bogen omhandler produktansvar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 09-11-02 21:48

> [...]
> markedet. Bogen kan du finde på biblioteket. - ærlig talt husker jeg ikke
> den præcise titel, men bogen omhandler produktansvar.

Mange tak, Peter for et rigtigt godt svar.

--
mvh Rasmus

Fra : Nielsen

Dato : 10-11-02 09:08

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
for
> utrolig mange penge ?
> Både materiale i bogform og online ønskes.

Der er lidt her i dagens BT:
http://www.bt.dk/Forside.pl?c=left&aid=118227

vh
Lisbeth

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 17-11-02 15:53

Nielsen skrev:

>"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Selv om (eller måske fordi) det står i aviserne er jeg nu meget
skeptisk ... noget skal nok passe, men desværre er opsøgende
journalisme ikke særlig udbredt (efter min opfattelse) - det er
nemmere at klippe fra andre aviser og bureauer. Defor går de samme
historier igen og igen og igen..

Derfor kigger jeg ofte på <http://www.snopes.com> eller
<http://www.urbanlegends.com/> når jeg hører "gode historier". Nogle
gange kan historien hurtigt skydes ned, andre gange er det ikke
bevisligt at det er forkert, men mange lignende historier som gør at
troværdigheden ligger et sted mellem 0% og 100%

Med hensyn til BT's artikel har jeg lige kigget hos Snopes:
http://www.snopes.com/legal/lawsuits.htm
http://www.snopes.com/autos/techno/cruise.htm

HÃ¥ber der er nogle jurister eller andre som kan henvise til
_officielle_ kilder for historierne om, i vor øjne, mærkelige
afgørelser i det amerikanske retssystem.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet