Erstatning eller forholdsvis aflag, hvad e~
Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 08-11-02 15:45

Hejsa,

Jeg har skrevet tidligere om køb af en bil med km. garanti (tilsikring) som
ikke holder (200.000 km i forskel på garantien og den rigtige km-stand).

Jeg har efterhånden nogenlunde styr over hvad den rent retslige
argumentationer/
konserkvenser er (ved anvendelse af kommission + købe-loven).

Jeg har fundet frem til at man enten kan påberåbe sig en mangel hvorefter
man enten kan kræve forholdsvis aflag (Kbl. §42 stk 1) eller erstatning
grundet de tilsikrirede manglende egenskaber (Kbl §42 stk 2 eller §80) dvs.
primær
værdiforingelsen samt div. udgifter (som vi ikke har haft).

Nu er mit (forhåbentlige) sidste spørgsmål :

"Er der nogen grund til at anvende den ene (forholdsvis afslag) fremfor den
anden (erstatning) " ?

Står jeg bedre ?, er det nemmere ?

/Carsten

Fra : Peter G C

Dato : 08-11-02 16:03

"Carsten Rhod Gregersen" <crg@logiva.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu er mit (forhåbentlige) sidste spørgsmål :
>
> "Er der nogen grund til at anvende den ene (forholdsvis afslag) fremfor
> [...]

Find det største beløb: er det på baggrund af erstatningsberegningen eller
afslaget? Det er så din principale påstand. Din subsidiære påstand er så det
mindre beløb begrundet i det andet anbringende.

Så du må have fat i lommeregneren: Hvad er dit tab (=erstatningsberegningen)
og hvad er værdiforringelsen (=afslag).

/Peter

Fra : Carsten Rhod Gregers~

Dato : 08-11-02 16:13

Hejsa,

> [...]
det
> mindre beløb begrundet i det andet anbringende.
>
> Så du må have fat i lommeregneren: Hvad er dit tab

Problemet er vel at erstatningsberegningen og afslaget vel begge to må tage
udgangspunkt
i værdiforringelsen og derfor blive det samme ?

Problemet er at jeg ikke har haft nogle udgifter som jeg skal have
erstatning for
i forbindelse med købet.

Værdiforringelsen udregner jeg som minimum den difference der er i prisen
på bilen i min handel og en tidligere handel af bilen som jeg heldigvis
kender til.

Derfor er mit spørgsmål om der er andet jeg bør tænke på ?

/Carsten

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 08-11-02 16:20

Anlæg en bedragerisag!
Tænk hvis de var sluppet afsted med det?
Tænk på hvor mange gange de er sluppet afsted med det!

Jeg kan slet ikke forstå du ikke er harmdirrende af raseri over den slags
svindel?

Mvh Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 08-11-02 16:26

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Anlæg en bedragerisag!

Det er ikke noget man gør - det er politiets opgave.

Det får mange ingen penge af ...

/Peter