Køb af varme varer?
Fra : Jonas Holt

Dato : 07-11-02 21:11

Hvis jeg har købt noget gennem den blå avis, fx en CD-spiller, en mobiltelefon, en bilradio, et ur eller
lignende - og sælger ikke har hverken original emballage, brugervildledning eller original faktura, kan man jo
komme på den ide at det der sælges er varme varer.
Men hvis prisen ikke indikerer, at der er tale om varme varer og at sælger virker tillidvækkende og i øvrigt
kan fortælle hvorfor han ikke har papirerne og jeg så ender med at købe produktet - er jeg så sikret mod at
være hæler hvis jeg får en 'faktura' på at han har solgt det til mig?

Hvad skal 'fakturaen' i så fald indeholde? (serienummer på produkt, kørekortnummer på sælger og køber,
tlf.nummer, dato, bestemte formuleringer .......)

Er der andre forholdsregler hvis sælger ikke er myndig?

Det er ikke sikkert at det betyder noget, men jeg forudsætter, at der er tale om brugte ting og at handlen
indgås mellem private.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Ove Kristensen

Dato : 07-11-02 21:30

"Jonas Holt" <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse
[Klip]
> [...]
produktet - er jeg så sikret mod at
> være hæler hvis jeg får en 'faktura' på at han har solgt det til mig?

Hej Jonas !
Ser du når jeg køber noget i gennem Den Blå Avis, og det er større ting
d.v.s. at der kan være mulighed for at det er hælervarer eller stjålne ting,
så siger jeg altid til sælger, at han/hun må være klar over at jeg checker
varen hos politiet, og allerede der vil en der sælger sådanne ting
formentlig trække sig, men i hvert tilfælde kan du altid få politiet til at
checke det i deres koster-afdeling, det kræver kun at du møder op på
stationen med tingen eller tingene, og så til slut vil jeg råde dig til ikke
at købe ting hvor at ikke kan hente det i deres hjem, men i stedet for skal
mødes med dem f.eks. på Hovedbanegården o.a,
samt at hvis du f.eks. køber et TV som er 3 måneder gammelt, og som normalt
koster 30.000,00 men du kan få det for 5.000,00 - så kan du sige dig selv at
der er noget galt.
Det var bare et lille råd til dig for at forebygge en strafbar handling som
det jo er at købe stjålne varer.

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : heidimori

Dato : 07-11-02 22:13

hej
såfremt prisen ikke er uhørt billig, så det kan eller burde få dig til
at overveje om det er tyvekoster, kan du godt købe det, men sørg for at
sælger laver en kvittering til dig hvori der bla. skal stå hvilket
produkt han har solgt til dig, for hvilken pris, samt at han med sin
underskrift garentere for at det ikke er stjålne varer, og at det ellers
er solgt som beset, du skal have hans navn, adresse, gerne person nr
eller kørekorts nr, så har du loven på din side

http://www.kandu.dk/

Fra : Darkh

Dato : 07-11-02 23:15

> [...]
> er solgt som beset, du skal have hans navn, adresse, gerne person nr
> eller kørekorts nr, så har du loven på din side

Om man har loven på sin side, ved jeg nu ikke.
Så vidt jeg ved skal du aflevere varen, hvis det er tyvekoster og politiet
finder frem til det. Det eneste en sådan kvittering kan hjælpe dig til, er
at vise at du var i god tro, da du købte varen. Det kan sikkert hjælpe dig
til ikke at blive straffet for at købe tyvekoster, men heller ikke mere.
Bagefter har du så problemet med at få pengene tilbage fra ham du købte det
af.

mvh
Jesper

Fra : PK

Dato : 08-11-02 06:51

Så vidt jeg ved, er det kun hæleri hvis du _ved_ (eller _burde_ have vidst)
at det var stjålne varer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 07:34

PK skrev:

>Så vidt jeg ved, er det kun hæleri hvis du _ved_ (eller _burde_ have vidst)
>at det var stjålne varer.

Men spørgeren spørger jo så reelt bare om hvad der ligger i
"burde vide".

--
Bertel

Fra : Jonas Holt

Dato : 08-11-02 14:51

> Men spørgeren spørger jo så reelt bare om hvad der ligger i
> "burde vide".

Ja, eller hvordan man beskytter sig mod straf hvsi man er i god tro.

Er der ikke noget lovstof på området som siger helt klart hvad der skal til?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-02 17:22

Jonas Holt skrev:

>Ja, eller hvordan man beskytter sig mod straf hvsi man er i god tro.

Hvis man vitterligt er i god tro, er der ikke noget problem. Men
"god tro" er skarpt i juridisk forstand. Det er nemlig ikke det
samme som at man ikke vidste bedre. Det forudsætter også at man
ikke har *pligt* til at vide bedre.

>Er der ikke noget lovstof på området som siger helt klart hvad der skal til?

Nej. Købeloven siger f.eks. et sted "vidste eller burde vide"
uden nærmere at definere hvad "burde vide" omfatter. Populært
betyder det at man ikke må være dummere end politiet tillader -
og det betyder det sådan set også rent juridisk.

Men Ove har anvist en god måde at sikre sig mod hæleri på (men
ikke mod at miste varen som Jesper gør opmærksom på).

--
Bertel

Fra : Sverre Stokke

Dato : 08-11-02 06:52

ovek@adslhome.dk writes:
>men i hvert tilfælde kan du altid få politiet til at
>checke det i deres koster-afdeling, det kræver kun at du møder op på
>stationen med tingen

Kan det virkelig ikke gøres nemmere ? Hvis nu tingen har et nummmer, kan
det så ikke gøres fra tastaturet ?
Søgning på 'Kosterbladet' gav ikke umiddelbart noget brugbart.

Hilsen Sverre.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-11-02 13:05

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det virkelig ikke gøres nemmere ? Hvis nu tingen har et nummmer, kan
> det så ikke gøres fra tastaturet ?
> Søgning på 'Kosterbladet' gav ikke umiddelbart noget brugbart.

Har hørt at noget sådant skal gøres ved personligt fremmøde med den mistænkte
genstand, så der er mulighed for at foretage en øjeblikkelig konfiskation af
genstanden, såfremt den viser sig at være "varm".

(Har du været keramiklærer på Kalø?)

Claus

Fra : Peter Hansson \(7950~

Dato : 09-11-02 16:15

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message

> [...]
af
> genstanden, såfremt den viser sig at være "varm".

Ja. Men pas alligevel på. En oplysning fra politiet om at genstanden ikke er
på kosterlisten er ikke en garanti for at den ikke er varm.

PH

Fra : Ove Kristensen

Dato : 09-11-02 20:49

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
[klip]
> [...]
Jeg købte en gang et stort orgel, og det checkede de via telefonen fordi at
de godt kunne se, at man ikke kan møde op med det i inderlommen - de er jo
også en slags mennesker

> [...]
af
> genstanden, såfremt den viser sig at være "varm".

Det er nemlig fuldstændig korrekt oplyst.

Med venlig hilsen
OveK.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 09-11-02 13:25

cebeyer@hotmail.com writes:
> [...]
>af
>genstanden, såfremt den viser sig at være "varm".

Det er besværligt for mig at komme slæbende med et 28 '' tv eller en
tandem-cykel - og meget resourcekrævende for etaten - så jeg tænkte at der
var mulighed for at tjekke numre via Nettet.

>(Har du været keramiklærer på Kalø?)

Nej.

Hilsen Sverre.