Borland C++ Builder og databaser
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 07-11-02 20:50

Kan nogen oplyse mig om følgende:

Hvor stor en version af C++ Builder (Win32) er det nødvendigt at have
for at kunne tilgå databaser (F.ex. MS-Access) fra de programmer man
skriver?
I Delphi skulle man så vidt jeg ved have en "Enterprise" - er det
ligeså for C++ Builder eller er en "Personal" nok?

I Delphi skulle ethvert program som brugte databaser have
"indkompileret" et hjælpeprogram kaldet BDE Administrator som i sig
selv fyldte en 3-4 Mb. Er det ligeså tumpet med C++ Builder?

- Et lille tillægsspørgsmål som ikke har med C++ builder eller
databaser at gøre: Hvad hedder den simpleste effektive gratis kompiler
til at lave konsolapplikationer under Win32 i C (ikke ++). Helst noget
som ikke behøver regelret installation men bare kan dumpes i en mappe
sammen med lidt småprojekter.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-02 21:16

Lars Erik Bryld skrev:

> [...]
>til at lave konsolapplikationer under Win32 i C (ikke ++). Helst noget
>som ikke behøver regelret installation men bare kan dumpes i en mappe

Det ved jeg ikke, men både GCC og BCPP 5.5 er simple at bruge og
blander sig ikke i systemet (ud over at de kræver justering af
PATH for at virke). De fylder dog nogle MB og opretter en del
underkataloger.

--
Bertel

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-11-02 21:34

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message

> Hvor stor en version af C++ Builder (Win32) er det nødvendigt at have
> for at kunne tilgå databaser (F.ex. MS-Access) fra de programmer man
> skriver?

C++Builder Professional.
Hvis du skal tilgå SQL databaser som IBM DB2, Informix, Oracle, Sybase,
MS-SQL skal man have C++Enterprise.

Se http://www.borland.com/cbuilder/pdf/cb6_feamatrix.pdf

[8<8<8<]
> I Delphi skulle ethvert program som brugte databaser have
> "indkompileret" et hjælpeprogram kaldet BDE Administrator som i sig
> selv fyldte en 3-4 Mb. Er det ligeså tumpet med C++ Builder?

Det afhænger af hvordan du vil tilgå databasen, og hvilken database du vil
tilgå.

Hvis du skal tilgå en MS-Access database, vil man ofte benytte BDE (Borland
Database Engine), og det betyder så at BDE skal installeres på samme maskine
som dit program.

Hvis du skal tilgå en SQL databaser, er det Borlands anbefaling af benyttes
dbExpress i stedet for.
Hvis man skal tilgå en MS-SQL database kan man også ADO.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Klaus Kolle

Dato : 09-11-02 17:42

On Thu, 7 Nov 2002 21:34:00 +0100, "Mogens Hansen"
<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

>"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message

>C++Builder Professional.
>Hvis du skal tilgå SQL databaser som IBM DB2, Informix, Oracle, Sybase,
>MS-SQL skal man have C++Enterprise.

Vær dog opmærksom på at der kan være muligt at finde tredjeparts
komponenter eller dll'er, som kan give dig forbindelse til en
database, hvorved du "spare" en større model af Builderen. Om det så
er lige så effektiv en løsning er en anden sag.

mvh

Klaus Kolle

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-11-02 13:21

<mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> [...]
>dbExpress i stedet for.
>Hvis man skal tilgå en MS-SQL database kan man også ADO.

Tak for svarene, men er der nogen som ved hvad de muligheder betyder i
overhead størrelsesmæssigt. Hvis man overhovedet overvejer at skifte
til C, så måtte der jo gerne være noget at spare i programstørrelsen.

Hvis man ikke har det store behov for relationsopbygninger men bare
ønsker muligheden for direkte tilgang og eventuelt SQL-baserede
forespørgsler så kunne man måske anvende noget open-source såsom
MySQL, men hvad skal man så bruge, og hvor meget fylder det?

MVH

Lars Erik