brune kager i ruller
Fra : Pia

Dato : 07-11-02 16:42

Hejsa

Nu da jeg er ved at fylde fryseren med smaakagedej saa det er klart til jul,
saa ville jeg jo gerne lave brune kager. Desvaerre er alle mine gode gamle
testede opskrifter paa den slags, man ruller med kagerulle og stikker ud med
glas. For at goere det nemt at fryse dem (og bruge dem senere hen), skal
det gerne vaere en opskrift paa dem, man ruller til poelser, og saa skaerer
ud.

Er der nogen derude, der har en god gennemproevet opskrift derpaa? Eller er
det saadan, at jeg bare kan rulle den anden dej til poelser i stedet for at
rulle den fladt ud?

Tak for hjaelpen

Pia

Fra : Padmé

Dato : 07-11-02 21:25

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> wrote in message
> [...]
er
> det saadan, at jeg bare kan rulle den anden dej til poelser i stedet for

Ja, det vil jeg da mene.. Jeg tror ikke det har noget at sige om dejen
stikkes ud med et glas, eller bliver rullet til pølser og så skåret ud..

Padmé

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-11-02 21:41

"Padmé" <dfgs@nonhotmail.com> writes:

> [...]
>
> Ja, det vil jeg da mene.. Jeg tror ikke det har noget at sige om dejen
> stikkes ud med et glas, eller bliver rullet til pølser og så skåret ud..

Man kan ikke skære en rulle ud så tyndt, som man man stikke dem ud med
et glas. Småkagerne får en helt anden konsistens. Jeg ville i hvert
fald lige prøve med en lille portion inden jeg gik igang med hele
decembers forbrug.

Desværre kan jeg ikke hjælpe med en opskrift, jeg skal selv hjem i
mors skabe og kigge efter en.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Hanne Belter

Dato : 08-11-02 11:52

> [...]
> decembers forbrug.
>
> Desværre kan jeg ikke hjælpe med en opskrift, jeg skal selv hjem i

Jo, man kan sagtens skære dem tyndt fra en rulle - faktisk endnu tyndere
end ved at stikke dem ud med glas. Dejen skal bare være iskold - altså
næsten lige fra fryseren.

Hilsen
Hanne

Fra : Nette

Dato : 08-11-02 19:48

"Trine Kornum Christiansen" wrote
> [...]
> et glas. Småkagerne får en helt anden konsistens. Jeg ville i hvert
> fald lige prøve med en lille portion inden jeg gik igang med hele

Dte er da lige omvendt... Du kan skære den lige så tyndt ud som du il, men
du kan ikke rulle den særlig tynd ud.

Den dej der rulles ud, er den sammen som den der rulles til stænger og
fryses.
Når dejen er frossen, er den endnu nemmere at skære helt helt tyndt ud. Hvis
du har tid/overskud, kan du evt. bruge en brødskærer til det.

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 08-11-02 20:03

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:

> Dte er da lige omvendt... Du kan skære den lige så tyndt ud som du il, men
> du kan ikke rulle den særlig tynd ud.

Det er nok bare mig, men jeg kan altså ikke skære brunkager så tyndt
at man kan se igennem dem, hvis jeg skal skære dem fra en rulle. Det
kan jeg godt hvis jeg ruller dejen ud og skærer/stikker dem ud på den
måde.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-11-02 17:10

> Det er nok bare mig, men jeg kan altså ikke skære brunkager så tyndt
> at man kan se igennem dem, hvis jeg skal skære dem fra en rulle.

Gælder osse mig.
Jeg har flere år fået en rulle brunkagedej i julegave fra mine niecer, og
det færdige resultat har hvert år smagt vældig godt - men kors for nogen
kæmpekager!
Heldigvis er jeg den eneste i familien, der elsker brune kager, så ingen har
taget varig skade

Brugsen har da i øvrigt frossen brunkagedej i ruller - men jeg kender ikke
kvaliteten.

Hilsen Inger

Fra : Pia

Dato : 09-11-02 18:25

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message
snip
> Brugsen har da i øvrigt frossen brunkagedej i ruller - men jeg kender ikke
> kvaliteten.
>
> Hilsen Inger

Jeg synes ogsaa at kunne huske brunkageruller fra Irma fra da foer jeg
flyttede herover. De var saa vidt jeg husker ganske gode.

Pia

Fra : Nette

Dato : 10-11-02 02:29

"Trine Kornum Christiansen" wrote
> Det er nok bare mig, men jeg kan altså ikke skære brunkager så tyndt
> at man kan se igennem dem, hvis jeg skal skære dem fra en rulle.

Dejen SKAL være frossen når du gør det. Og så gælder det bare om faktisk
slet ikke at skære noget af..... Det gør ikke noget st skiven du skærer ikke
er rund og pæn eller lige tynd... Hmm det er lidt svært at forklare.
Min mor jar forresten prøvet med en kartoffelskræller engang. Det gav et
godt resultat.

Nette

Fra : Pia

Dato : 10-11-02 11:24

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> er rund og pæn eller lige tynd... Hmm det er lidt svært at forklare.
> Min mor jar forresten prøvet med en kartoffelskræller engang. Det gav et

Det lyder som en god ide at proeve med en kartoffelskraeller. Eller maaske
med agurkeskaereren paa et rivejern?

Pia

Fra : Nette

Dato : 11-11-02 01:38

"Pia" wrote
> Det lyder som en god ide at proeve med en kartoffelskraeller. Eller
maaske
> med agurkeskaereren paa et rivejern?

Ja, hvorfor ikke? Hvis du prøver, giderdu så lige sige til, hvis det
virker?*G*

Nette

Fra : Pia

Dato : 11-11-02 10:22

> "Pia" wrote
> maaske
>
> Ja, hvorfor ikke? Hvis du prøver, giderdu så lige sige til, hvis det
> virker?*G*
>
> Nette

Ja, og det goer det ikke :) Jeg fik lige bagt en kaempe gang dej i
forgaars, og lagde det saa i fryseren. I gaar tog jeg en rulle ud, og det
endte altsaa med, at jeg skar med kniv. Jeg proevede kartoffelskraeller,
rivejern og ostehoevl, og var lige ved at skaere fingrene af mig!! Det kan
vaere, det havde vaeret nemmere, hvis jeg havde ladet det toe lidt mere op.
Men jeg gik nu tilbage til en rigtigt skarp kniv...og de blev dejligt tynde.
Jeg brugte en opskrift fra "bager Kim" websiden (det var den, der hedder
Brunkager 1), og de smager rigtigt godt!!

Knus

Pia

Fra : Nette

Dato : 11-11-02 17:35

"Pia" wrote
> [...]
> endte altsaa med, at jeg skar med kniv. Jeg proevede kartoffelskraeller,
> rivejern og ostehoevl, og var lige ved at skaere fingrene af mig!!

*LOL*..Ja undskyld, men jeg ser dig foran mig, panseret og udstyret som
hende kvinden, der i en reklame for LimeLite(?) engang skulle fjerne kalk
fra et badeværelse.

Æv, men det var da godt, at du fik dem tynde.

Nette

Fra : Pia

Dato : 11-11-02 18:15

> [...]
> fra et badeværelse.
>
> Æv, men det var da godt, at du fik dem tynde.

Det var altsaa ogsaa lige foer!! :) De ruller bliver altsaa godt haarde,
naar de er frosne, og man vil jo ikke lade dem toe for meget op, for saa er
det helt umuligt!! Men, nu har jeg faaet min mand til at slibe
knivene...saa bliver det maaske lidt nemmere naeste gang :)

Knus

Pia