Radeon 9000
Fra : David Rasmussen

Dato : 07-11-02 16:37

Nu har jeg så installeret mit nye Connect3D Radeon 9000. Men af en eller
anden årsag vil den ikke gå over 75 Hz. Og det er ikke fordi monitoren ikke
kan klare mere. Med mit gamle kort kørte jeg 85 Hz i 1024x768 på den samme
skærm.

Any ideas?

Når jeg skifter til f.eks. 72 Hz skifter skærmen mode. Men når jeg skifter
fra 75 til 85 Hz blanker windows lige skærmen et øjeblik og billedet kommer
igen. Windows tror nu at den kører 85 Hz, men min skærm rapporterer 75 Hz,
og der er da heller ikke den karakteristiske relæ-lyd som min skærm siger
når din skifter modes, normalt.

Fra : Peter Plessing

Dato : 07-11-02 20:35

Du skal gå ind i ATI control panel og vælg fanebladet displays, her kan du
vælger moniter hvor du kan sætte den ønsket refresh rate.

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-11-02 21:02

"Peter Plessing" <Plessing@pc.dk> wrote in message
> Du skal gå ind i ATI control panel og vælg fanebladet displays, her kan du
> vælger moniter hvor du kan sætte den ønsket refresh rate.

Du mener inde i Display Properties->Advanced ? Det har jeg prøvet. Hvordan
skulle jeg ellers skifte rate?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-11-02 21:25

> [...]
ikke
> kan klare mere. Med mit gamle kort kørte jeg 85 Hz i 1024x768 på den samme

Det kan være fordi driveren ikke vil lade dig gå højere op end det, den tror
din monitor kan klare.
Jeg har problemet med at jeg ikke kan gå højere op end 85Hz normalt, og det
er lidt træls når jeg spiller i 1024x768, hvor min monitor godt kan køre
120Hz.

Problemet løste jeg med dette lille værktøj:
http://www.radeon2.ru/tools/RefreshFix0.9.9.7.zip

Når du kører den første gang giver den dig mulighed for at 'disable crt
restrictions'. Du genstarter, og så kan du pludselig køre de refresh-rates
du vælger. Du kan også sætte højere refresh-rates end din monitor kan klare,
så vær lige opmærksom på ikke at gøre det.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-11-02 21:47

Jeg løste problemet ved at fravælge at monitorens DDC-info skulle
overholdes. Det kunne jeg gøre i Display Properties->Advanced->etc...
Det er bare lidt underligt, for jeg _ved_ hvad denne monitor kan klare, og
jeg _ved_ hvad den via DDC fortæller Windows at den kan klare. Med det gamle
grafikkort kunne jeg, når jeg bad Windows om at overholde DDC-info, præcis
køre de kombinationer som min monitor kunne klare (det er jo det der er
meningen). Men dette nye kort kan altså ikke finde ud af at bruge DDC-info
rigtigt. Whatever, det virker nu.