DOS-script til GSM-modem
Fra : Jimmy

Dato : 07-11-02 14:54

Hej

Jeg har droppet at forsøge at sende SMS via telefonen igennem computeren, da
det skal kunne automatiseres.

Kender I til et DOS-script eller Linux-script, der kan snakke med et
GSM-modem og sende SMS?

Mvh
Jimmy

Fra : JMo.

Dato : 07-11-02 19:17

On Thu, 7 Nov 2002 14:54:29 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Kender I til et DOS-script eller Linux-script, der kan snakke med et
>GSM-modem og sende SMS?

Hvis der er hardware modem i telefonen (altså ikke en gl. Nokia 6110,
6150 eller 5110), og du har en seriel kabelforbindelse, burde du kunne
hælde nogle AT-kommandoer på seriel-porten..

Prøv at kigge på
<http://www.fastlogic.co.za/faq59.htm>
og
<http://www.dreamfabric.com/sms/>

Fra : Jimmy

Dato : 07-11-02 22:06

"JMo." <ns-sf_006@mohr.cx> wrote in message

> [...]
> 6150 eller 5110), og du har en seriel kabelforbindelse, burde du kunne
> hælde nogle AT-kommandoer på seriel-porten..

Interessante sider!
Hvilken telefon har et hardware-modem indbygget?
Jo billigere jo bedre, da jeg jo ikke ved om jeg kan finde ud af det

Mvh
Jimmy

Fra : JMo.

Dato : 07-11-02 22:38

On Thu, 7 Nov 2002 22:05:42 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Interessante sider!
>Hvilken telefon har et hardware-modem indbygget?
>Jo billigere jo bedre, da jeg jo ikke ved om jeg kan finde ud af det

Fabriksny er det billigste jeg lige kan komme i tanke om en Siemens
C45. Andre der har et billigt bud??

Men ellers så plejer Fischer at råde til at gå på jagt efter en brugt
Ericsson SH888. (der fulgte kablet nemlig med når man købte telefonen)

Fra : Fischer

Dato : 08-11-02 06:32

> Men ellers så plejer Fischer at råde til at gå på jagt efter en brugt
> Ericsson SH888. (der fulgte kablet nemlig med når man købte
> telefonen)

Nemlig.
Med lidt held skulle man kunne støve en brugt telefon incl. kabel op til en
pris der næsten svarer til det du skal give for et datakabel til en anden.

Og sådan en gammel, klassisk, elegant og bundsolid telefon er stadig en af
mine favoritter (yep - har den og bruger den jævnligt .

Dog er den ikke let at gå til, da den kun understøtter PDU-formatet, som du
nok har læst om i de artikler JMo henviser til. Tekst-formatet er vist noget
lettere at gå til, men jeg kender ikke nogen billige telefoner der
understøtter dette?

Anyway - hvis du vil kaste dig ud i noget programmering inden du investerer
i en SH888, så skal jeg gerne afprøve programmet / programstumper for dig.

*Fischer

Fra : Jimmy

Dato : 08-11-02 11:52

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message

> [...]
noget
> lettere at gå til, men jeg kender ikke nogen billige telefoner der

Ja det bliver nok PDU jeg skal ud i.
Hvis man kan sende i PDU kan jeg jo også sende bitmaps (logoer) osv, og det
skal såmænd nok blive et hit.

Dog ser det relativt uoverskueligt ud for mig lige nu.
Jeg overvejer at få mig en bog omkring PDU så jeg kan lære det.

Men... Hvis nogen havde et færdigt commadn line-baseret program som blot kan
sende en SMS - enten vha. SH888 eller C45 eller GSM-modem tror jeg nu det
vil være rigeligt i starten...

Anyone?

> Anyway - hvis du vil kaste dig ud i noget programmering inden du
investerer
> i en SH888, så skal jeg gerne afprøve programmet / programstumper for dig.

Takker

Mvh
Jimmy

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 08-11-02 16:35

Jimmy wrote:

> [...]
>
> Dog ser det relativt uoverskueligt ud for mig lige nu.
> Jeg overvejer at få mig en bog omkring PDU så jeg kan lære det.

En 7110 har tekstmode TA. Set til 600 brugt. Og kabel for 100.

> Men... Hvis nogen havde et færdigt commadn line-baseret program som blot kan
> sende en SMS - enten vha. SH888 eller C45 eller GSM-modem tror jeg nu det
> vil være rigeligt i starten...

Noget med gnokii (Mit bogmærke er væk).
http://www.pxh.de/fs/gsmlib/doc/index.html
http://smslink.sourceforge.net/related.html

Mvh, Bo.

Bo Braendstrup
Oersted.DTU
Electromagnetic Systems
Technical University of Denmark
bbr@oersted.dtu.dk

Fra : Jimmy

Dato : 08-11-02 16:54

"Bo Braendstrup" <bbr@oersted.dtu.dk> wrote in message

> En 7110 har tekstmode TA. Set til 600 brugt. Og kabel for 100.

TA?
Terminal Adaptor?

> Noget med gnokii (Mit bogmærke er væk).
> http://www.pxh.de/fs/gsmlib/doc/index.html
> http://smslink.sourceforge.net/related.html

Cool links!
Det er jo den slags jeg leder efter!

Har ikke checket om de har en generisk driver men det findes jo nok et sted.

Mvh
Jimmy

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 11-11-02 16:35

Jimmy wrote:

> TA?
> Terminal Adaptor?

Præcis! En 'fon med TA accepterer AT kommandoer. En 'fon uden gør ikke,
men bruger sit eget format (f.eks. Nokias MBUS og FBUS inderfjæs).

> kan
> det

> Cool links!

Så er denne her måske også nyttig:
http://gatling.ikk.sztaki.hu/~kissg/gsm/at+c.html

Og jeg fandt gnokii:
http://www.gnokii.org/

Fra : Jimmy

Dato : 11-11-02 19:15

> Så er denne her måske også nyttig:
> http://gatling.ikk.sztaki.hu/~kissg/gsm/at+c.html
>
> Og jeg fandt gnokii:
> http://www.gnokii.org/

Nu har jeg bestilt et GSM modem og droppet ideen med telefonen.
Glæder mig til at modtage det og komme igang!

Tak for hjælpen,
Jimmy