hvalp bider
Fra : Bo Christensen

Dato : 07-11-02 08:33

hejsa alle,
så ankom vores lille uldtot af en bernerhvalp i torsdags, vidundelig som
bare f.
hun bider dog meget, især efter at have været ude i haven og blive luftet,
det er lidt af en kamp,
skal jeg have fat i VEL-dunken med vand til snuden eller har andre gode råd
?
vi prøver så vidt muligt at afvise hende ved at skubbe væk når det sker, men
tilsyneladende uden effekt,
der er masser af legetøj, som der også bliver gået amok på

mvh den glade (men bidte) bernerhvalpeejer
bo

Fra : Therese

Dato : 07-11-02 12:51

Hej Bo

Tillykke med hvalpen.
Vi har en Berner-han på 8 md, og vi har også haft store problemer med biden.
Hver eneste gang han ville have opmærksomhed, bed han. Vi prøvede også den
med vandpistolen, og den virkede også til en hvis grænse, bare i et kort
øjeblik. Så var den gal igen...Hvis vi ignorerede ham, begyndte han at gø -
meget længe. Vi brugte det at tage ham i nakken, når det blev slemt, og så
bære ham ud i haven. Bernere er meget pylrede, så han skreg som en stukket
gris, men vi ved, det ikke gør ondt. Han bliver bare utryg. Lige så snart vi
satte ham ned, bed han igen, så det var lige som om han ikke dragede
konsekvens af handlingen...

Nu otte måneder gammel, er det blevet noget bedre, men han bider altså
stadig, når han er oppe at køre, og vil lege. Nu gør det bare rigtig ondt.
Han har dog ALDRIG bidt i aggression.

Ja, jeg kan altså ikke rigtig hjælpe dig med at løse problemet, da det
aldrig rigtig lykkedes for os, men vil bare sige, at du er ikke ene om
problemet.

Mange hilsner
Therese

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-11-02 12:57

"Bo Christensen" <bo@bcconsult.com> writes:

> [...]
> VEL-dunken med vand til snuden eller har andre gode råd ? vi prøver
> så vidt muligt at afvise hende ved at skubbe væk når det sker, men

Vores hund, som nu er næsten 6 år, er aldrig rigtig kommet over det.
Hans uvane stammer fra min lillesøsters veninder. Da vi fik ham var de
lige i den der fjante-teenage-alder, så når de kom så slog de op med
armene og spillede bange for ham. Og sådan nogle flagrende hænder er
altså for meget for en lille hvalp, dem må man bare gnaske lidt i.

Når han er glad og skal hilse på folk, så foregår det næsten altid med
snasken i hænder. Han har aldrig nogensinde bidt, men kun gnasket
lidt, og hvis folk har læderhandsker på så er det bare dejligt.

Vi har vænnet os til Alfred og det har dem der kommer i huset også, så
vi gider ikke gøre en hel masse ved det. Men vandpistolen lyder som en
rimelig god ide, det vil helt sikkert virke på Alfred, for han er så
vandskræk så det halve kunne være nok.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 07-11-02 13:30

Hej Bo

Jeg tror alle hvalpe bider, men derfor skal man selvfølgelig ikke blot acceptere
det eller sætte sig til at vente på at det nok går over med tiden. Vi har
praktiseret en model med at puffe hvalpen bestemt væk med den anden hånd sammen
med et bestemt NEJ. Dernæst giver vi den noget den må bide i og i øvrigt rose
den når man er sammen med den uden at den bider. I øvrigt er det utrolig vigtig
at være konsekvent her ... en hvalp kan ikke forstå hvis det sommetider er i
orden at bide folk i hånden og andre gange ikke...

Mvh
Kim

Fra : Leyna

Dato : 07-11-02 14:18

On Thu, 7 Nov 2002 08:33:26 +0100, "Bo Christensen" <bo@bcconsult.com>
wrote:

> [...]
>bare f.
>hun bider dog meget, især efter at have været ude i haven og blive luftet,

Min Vaks bed også meget da jeg fik ham 12 uger gammel. Det var mest
når der blev leget, så SKULLE han altså bide, og sådan nogle
hvalpebisser er frygtligt skarpe.
Jeg gjorde det, at jeg stoppede al leg hver gang han bed, og et
bestemt NEJ fulgte også med. Han kan stadig godt (nu 5 måneder gammel)
finde på at skulle have ens hånd i munden, men han bider ikke mere. Nu
er han gået over til forsigtig smågansken eller kunat slikke hænder,
for det sjove ender jo hvis man bider til.
Jeg har læst mig til at hvalpe skal have trænet deres bidhæmninger, og
der blev brugt præcis den metode jeg har brugt. Man stopper legen.
Et andet råd var at Pibe højt, for det ville de øvrige hvalpe i kuldet
gøre hvis de blev bidt af den pågældende hund. Det har jeg nu ikke
brugt, men højlydt AV AV AV har vist samme effekt. I hvert fald i mit
tilfælde. Det er naturligt for hvalpen at bide. Vi skal så lære den at
det ikke er i orden at bide til.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sander s

Dato : 07-11-02 20:57

"Bo Christensen" <bo@bcconsult.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsyneladende uden effekt,
> der er masser af legetøj, som der også bliver gået amok på
>
> mvh den glade (men bidte) bernerhvalpeejer

Vi har altid brugt, at sige nej, hvis hvalpen bed og så i stedet aflede dens
opmærksomhed med et tyggeben. Vi har så siddet på gulvet, sammen med hvalpen
og holdt dens tyggeben. Hvis den så tror, at dine hænder er dens "tyggeben "
siger man nej og roser den så, så snart den tager tyggebenet i stedet.
Ellers prøv, om i kan aflede hendes opmærksomhed / kådhed, ved at træne
f.eks. Sit øvelsen, ved hjælp af godbidder og ros.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 07-11-02 23:43

Hej Bo
Da vi fik vores skt. bernhard på 11 uger var han vildt slem til at bide i leg.
Det var ganske pinefuldt, og han kunne endda lave små huller i vores bukser mm.
i bar kådhed. Han forstod simpelthen ikke, at vi ikke ønskede at lege på den
måde, lige meget hvor tit vi sagde NEJ. I stedet lykkedes det os at aflede hans
bide-reflekser ved at give ham en masse tygge-tov og en bamse. Vi lærte ham i
løbet af en enkelt aften ordet "bamse", og at han så skulle skulle hente bamsen.
Lige så med ordet "tov" hvorefter vi kunne lege trækkeleg når han kom med tovet.
Siden den tid har vi ingen bide-problemer haft. I mange måneder kom han logrende
løbende med enten bamse (når han vil kæles med) eller tovet (når han ville
lege). Nu er han faldet meget til ro, men øvelserne her ikke været helt forgæves
på længere sigt. Nu kender han nemlig kommandoen "sutsko", hvorefter han kommer
drønende med vores sutsko, enten enkeltvis eller begge på en gang. Og han ved
endda hvis sutsko hører til hvem!

Måske virker skt. bernharder ikke så smarte, men fra tid til anden overrasker
han os nu ganske meget. Han er begyndt at vække os om morgenen ved lige så stolt
og stå ved sengen og logre, med en eller flere sutsko i munden *smil*.

Hilsen Dorthe ( og Nansen)

Bo Christensen skriver:

Fra : Ole Nielsen

Dato : 08-11-02 10:22

Jeg har nu ikke selv haft problemet, men kunne det ikke være en ide at holde fast i dens tunge når den forsøger at bide - det vil i
hvertfald være irriterende / ubehageligt for hunden som derved vil forbinde det at bide mennesker sammen med et vist ubehag.

Mvh
Ole

Fra : Gjøl

Dato : 08-11-02 11:14

Ole Nielsen wrote:
> [...]
> hvertfald være irriterende / ubehageligt for hunden som derved vil
> forbinde det at bide mennesker sammen med et vist ubehag.

I manges ører lyder det sikkert ikke rart.
Vi prøvede med vor gamle Rottweiler at bøje læben med ind, således at han
fakisk bed sig selv, men det var mest når legen blev lige hård nok, og man
gerne ville bakke ud.

Et andet råd jeg hørte forleden var, at når hvalpen bed, at sige nej og
samtidig trække i de små hår i læbekanten, vi testede det på bjørnehunden,
men hun fandt blot et andet mål, så man sad pludselig med næsen eller ørene
i klemme og det er endu mere pinefuldt.

Så jeg bruger nu mest et nej og en afledning, så vi stadig kan lege uden
mén.

Fra : Ole Nielsen

Dato : 08-11-02 12:27

Ha,

Og jeg der troede at jeg skulle hånes for denne lidt hårde metode.

Jeg kender nu også en fra Gjøl der kan finde på at bide en hvalp (som dens mor ville gøre) hvis den ikke opfører sig ordentligt

Mvh
Ole

Fra : BN

Dato : 08-11-02 12:45

Masser af legetøj er ikke nogen god idé, da hunden bliver forvirret over
hvilke legetøj den må bide i og hvilke den ikke må.
Et par enkelte stykker vil være at foretrække. Det er vigtigt at I gør
hundens legetøj meget interessant, således den ikke selv skal tage fat i
legetøjet, men hvor i tiltrækker jer dens opmærksomhed omkrign en aktivitet
af legetøjet.
Det der med VEL-dunken er ikke nogen god idé, da I kan risikere at få en
hund der bukker sig hver gang I tager et eller andet der ligner sådan en
dunk. Ligeledes er en avis bandlyst, da hunden vil blive bange hver gang I
skal til at læse en avisd eller I blot flytter nogle reklamer eller
lignende.

God fonøjelse... jeg brugte i øvrigt grene med bark på fra skoven til min
dejlige Springer spaniel- field trail, og hun synes det var sjovt at bide
pindene i stykker, især når tænderne skulle skiftes. Støvsugning er en god
idé bagefter, men det er effektivt!

Hilsen BN

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-11-02 15:01

For mig har det virket at jeg holdt hånden helt stille, så var den nemlig
ikke interessant at lege med.

Du kan også stikke i et højt hvin, som hvalpens søskende gør, og så rose,
når den slipper. Du skal hvine i et meget højt toneleje

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 17:48

Aprospos subj, så har jeg en Kerry Blue, som er l år gammel.

Han har nu bidt et menneske 2 gange.

Først bed ham min fætter. Det kunne jeg undskylde, det var fordi han selv
gik ind i stedet for at vente til jeg lukkede op.

Idag skete det så igen. Min nabo komme stille og roligt gående op af vejen,
Jeg standser da vi er ud for hindanden for at snakke...

Så springer hun lige op og bider ham i hånden så det bløder...

Hva pokker skal man gøre i sådan en situation. Jeg inviterede ham
selvfølgelig indenfor for at skylle såret og få plaster på, men hvad bliver
det næste, tør man stole på at den ikke bider et barn en dag eller hva.

Gode råd modtages meget gerne.

Hilsen Birgit R

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-11-02 18:53

Hvordan bider han? I "kådhed" - altså fordi han er glad for at hilse på folk
eller fordi han bliver nervøs og ikke kan trække sig ?

Hvilke signaler udsender hunden først og hvordan reagerede naboen inden han
blev bidt?

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 18:37

Han sprang direkte på naboen uden videre. Det var absolut ikke i kådhed. Han
havde slet ikke givet noget forudgående varsel.

Blodet løb ned af hånden.

Hvad hylen gør man. Jeg elsker hunden og vil meget nødigt aflive ham

Han er jo en god sund hund, på kun l år...

Hilsen Birgit

Fra : Tkelstrup

Dato : 08-11-02 19:42

Hej Birgit

Dit indlæg har "heldigvis"?? ikke noget med dette subjekt at gøre, da
hvalpe bider for at lege og aldrig af aggression.

Det er en helt forfærdentlig situation, du er kommet i. Har du nogen idé
om, hvornår disse aggressioner kan være opstået? Har du haft hunden fra
den var hvalp? Blev den præget ordentligt, hvor den blev født? Kender du
forældrenes sind? Der er jo rigtig mange måder en hund kan blive skør i
hovedet på.
Mange vil sikkert anbefale dig at aflive den med det samme, da det lige
præcis kan gå ud over et tilfældigt barn næste gang. Det kan jeg godt
forstå kan være utroligt svært, når man elsker sin hund. Det, jeg vil
anbefale dig er, at tage kontakt til en adfærdsterapeut. Jeg kan
anbefale Jan Henriksen, der har testet vores. Ham kan du finde på
http://www.familiehunden.dk/ Han kan muligvis finde årsagen til at
hunden bider, og I kan så lave et træningsprogram, der kan forebygge.

Håber virkelig I får løst problemet

Mange hilsner
Therese

http://www.kandu.dk/

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 19:47

"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Birgit
>
> Dit indlæg har "heldigvis"?? ikke noget med dette subjekt at gøre, da
> hvalpe bider for at lege og aldrig af aggression.

Nej, jeg var lidt for hurtig med mit indlæg, Startede også en ny tråd
bagefter, så nu bliver det nok noget værre rod.

> Det er en helt forfærdentlig situation, du er kommet i. Har du nogen idé
> om, hvornår disse aggressioner kan være opstået?

Jeg aner ikke hvorfor den reagerer som den gør. Når vi er inde i huset, går
den fuldstændig agurk hvis der er nogen der drister sig til at gå forbi ude
på vejen, og den går endnu mere grasat hvis der er nogen der banker på
døren. Så bliver jeg nødt til at holde godt fast i halsbåndet. Når folk er
kommet ind skal de ignorere hunden, så er der ikke noget i vejen.

Har du haft hunden fra
> den var hvalp?

Den var 4 mdr da vi fik den. Kommer fra et stueopdræt. Det var en kennel som
anviste mig at købe hunden der hvor jeg købte den.

> [...]
> Mange vil sikkert anbefale dig at aflive den med det samme, da det lige
> præcis kan gå ud over et tilfældigt barn næste gang.

Jeg henter tit min søn i fritidshjemmet og hunden er meget glad for alle
børnene og viser slet ikke tegn på agresivitet.

> [...]
> http://www.familiehunden.dk/ Han kan muligvis finde årsagen til at
> hunden bider, og I kan så lave et træningsprogram, der kan forebygge.

Tak det håber jeg virkelig også for vi er alle meget glade for vovsen. (mor,
far og børn.)

Hilsen Birgit

Fra : Rasmussen

Dato : 08-11-02 19:49

Hej igen,
Jeg kan nok ikke bruge Jan til noget, for jeg bor i Nordsjælland og ikke i
Jylland.
Men der er sikkert andre.
Hilsen Birgit

Fra : Helle Jensen

Dato : 08-11-02 21:07

Hej Bo

Fandt over denne artikel på netdyredoktoren.

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/hvalpen_bider.html

Helle