Gl. EMS-numre, burmeser
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-11-02 23:55

Hej.
Er der nogen af de "gamle" burmeser-ejere, der kan hjælpe mig med EMS-numre?

Jeg er ved at skrive Theobalds stamtavle ind (på Grits udmærkede link, tak)
til brug på min hjemmeside.
Både Theobald og Gaby er så gamle, at deres stamtavler ikke har de nye
EMS-numre, men derimod numre der hedder noget med 27 og et bogstav.

Theobald var brun og registreret som "27" uden bogstav. Det skal vel
oversættes til BUR n. De fleste andre betegnelser lader til at kunne
oversættes direkte, hvor man bare ændrer 27 til BUR og beholder bogstavet
(fx 27a til BUR a for en blå).

Men så har jeg et problem med hans far: han er iflg. stamtavlen "27 f" . F
plejer at betyde sort-tortie, så det duer jo ikke rigtig til en han. I
øvrigt er jeg også ret sikker på, at han var creme.

Kan der være fejl i stamtavlen, eller betyder f noget andet end tortie?

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-11-02 00:10

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev...
> Hej.
> Er der nogen af de "gamle" burmeser-ejere, der kan hjælpe mig med
EMS-numre?

Skal da prøve

> Jeg er ved at skrive Theobalds stamtavle ind (på Grits udmærkede link,
tak)
> til brug på min hjemmeside.

Glæder jeg mig til at se - er jo stamtavle-freak...

> [...]
> oversættes til BUR n. De fleste andre betegnelser lader til at kunne
> oversættes direkte, hvor man bare ændrer 27 til BUR og beholder bogstavet

27 var den tidligere "racekode" for burmesere - som ganske rigtigt kan
oversættes til BUR i ems-systemet.
Den brune burmeser er jo den oprindelige, og den har derfor ikke nogen
"farvekode", men hedder nu BUR n.

> [...]
> øvrigt er jeg også ret sikker på, at han var creme.
> Kan der være fejl i stamtavlen, eller betyder f noget andet end tortie?

Ingen fejl - englændere registrerer "f" som creme og "e" som bruntortie
(sorttortie) - og der er givetvis brugt engelske betegnelser ved indførsel
af de "nye" farver. Disse blev så ændret da ems-systemet kom. Det giver til
stadighed anledning til ganske store problemer, for vi udveksler mange
stamtavler med engelske opdrættere... "F"'et betyder creme

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 07-11-02 00:31

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stadighed anledning til ganske store problemer, for vi udveksler mange
> stamtavler med engelske opdrættere... "F"'et betyder creme

Aha, det er noget engelsk Det forklarer en del, eftersom en stor del af
kattene på stamtavlen er engelske*S*. Efter jeg sendte den første mail,
opdagede jeg endnu en "27 f-han", og både den og et par f-hunner hed alle
noget med Cream, så pilen peger kraftigt mod creme *S*. Mon jeg så skal
regne med, at de to 27 e-hunner er sorttortie?

Tak for den hurtige hjælp. Kan du også klare et sidste spørgsmål? Nogle af
de engelske katte har titlen Gd.Ch.. Hvad svarer det til - måske GIC?

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-11-02 12:57

> Tak for den hurtige hjælp. Kan du også klare et sidste spørgsmål? Nogle af
> de engelske katte har titlen Gd.Ch.. Hvad svarer det til - måske GIC?
>
> Mvh. Else.
> --

Den engelske Grand Champion titel er svær at sammenligne med noget i FIFé,
fordi det engelske udstillingssystem er så anderledes... Der findes i bund
og grund to titler - Chamion og Grand Champion. Så er der UK Grand Champion,
som er en meget ærefuld titel, der kun kan opnås på the Supreme eller the
National (kan ikke huske hvilken), som man skal vinde to gange i træk for at
kunne beholde... Hvis jeg har forstået det korrekt.

Læs mere om GCCF udstillinger på disse links:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/GCCF_CATS/shwcat.htm
http://ourworld.compuserve.com/homepages/GCCF_CATS/stewardn.htm

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-11-02 16:56

> [...]
> noget med Cream, så pilen peger kraftigt mod creme *S*. Mon jeg så skal
> regne med, at de to 27 e-hunner er sorttortie?

Regnede også med, at de fleste af kattene ville være engelske... og mange af
dem er sikkert også Bambino-katte, korrekt?
Jo, 27 e er tortie - men bruntortie, ikke sorttortie

> Tak for den hurtige hjælp. Kan du også klare et sidste spørgsmål? Nogle af
> de engelske katte har titlen Gd.Ch.. Hvad svarer det til - måske GIC?

Det kan ikke "oversættes" - jeg ville skrive UK G.C. eller UK Grand
Champion.

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 07-11-02 19:47

> Regnede også med, at de fleste af kattene ville være engelske... og mange
af
> dem er sikkert også Bambino-katte, korrekt?
Yeps, et overvældende flertal

> Jo, 27 e er tortie - men bruntortie, ikke sorttortie

Nåh ja, der findes jo ikke sorte burmesere. Jeg er bare så vant til
skovkattene, hvor det er ændret fra bruntortie, brunmakrel etc. til sort-
ditto

> Det kan ikke "oversættes" - jeg ville skrive UK G.C. eller UK Grand
> Champion.

Tak igen.
Mvh. Else
--