Andet multimedie
Picture Package
Fra : A.I.

Dato : 06-11-02 20:04

Hejsa.

Jeg står og skal have lavet nogen picture package (billedpakker ligesom
skolefoto), og gik straks til den menu i PS hvor der ligger denne funktion
med nogen forvalgte løsninger, men der er ikke mulighed for selv at vælge
størrelse af papiret (feks A3) og sammensætningen af billederne på papiret.
Findes der et plug-in eller en action der kan løse dette problem, eller
måske et helt andet program ???

På forhånd tak
Anders

Fra : Madsen

Dato : 06-11-02 23:29

A.I. skrev:

> [...]
> ikke mulighed for selv at vælge størrelse af papiret (feks A3) og
> sammensætningen af billederne på papiret.

Det kommer lidt an på hvilken version af Photoshop du sidder med.
Picture Package i Photoshop 7 har fået et løft ifht. Photoshop 6.
I Photoshop 7 kan du f.eks. have flere forskellige billeder på det
samme ark. Det kan du mig bekendt ikke i Photoshop 6. Ikke som
standard i hvert tilfælde.

Tallene inde i Picture Package er opgivet i tommer eller inches som
det hedder på engelsk. 1 tomme = 2,54 cm. og da din printer sikkert
ikke kan printe helt til kant på et A3, så bør du nok vælge den der
hedder 10 x 16 som svarer til 25,4 x 40,64 cm. (A3 = 29,7 x 41,9
cm.)

Her er lidt tekst fra hjælpefilen i Photoshop 6.:

> [...]
| af mellemrum):
|
| Placering af billedet i forhold til dokumentets venstre kant
| (billedets X-position).
| Placering af billedet i forhold til toppen af dokumentet
| (billedets Y-position).
| Bredden af billedet.
| Højden af billedet.
|
| Skriv placering og størrelse for hvert billede i layoutet på en
| separat linie. Du kan angive op til 50 billeder pr. layout.
|
| 5. Hvis du vil tilføje kommentarer i filen, skal du starte linien
| med et semikolon (;). Tomme linier og linier, der begynder med et

Du kan f.eks. prøve at lave en *.txt-fil med følgende indhold:
(Målangivelsen er i centimeter for nemhedens skyld).

c 25.4 40.64
(1)12.70x17,78 (4)7,62x12,7
0 1.27 12.7 7.62
12.7 1.27 12.7 7.62
3.81 13.97 17.78 12.7
0 31.75 12.7 7.62
12.7 31.75 12.7 7.62

Den laver et ark på 25,4 x 40,64 cm. hvor der bliver indsat 1
billede på 12,7 x 17,78 cm. og 4 på 7,62 x 12,7 cm. Kald den f.eks.
A3.txt og smid den ind i Presets\Layouts-mappen i den mappe hvor
du har Photoshop installeret. Når du åbner Photoshop så skulle den
gerne blive indlæst og være tilgængelig inde i Automate > Picture
Package. Vælg en opløsning (resolution på engelsk) på imellem 200
og 300 ppi. Så skal det nok blive nogle gode print, men det kræver
jo selvfølgelig at billederne er i en tilpas stor størrelse og i
en ordentlig kvalitet fra starten af.

Madsen.

Fra : A.I.

Dato : 07-11-02 00:20

Hej, og tak for dit svar, selvom jeg ikke er blevet klogere !!!

> [...]
> I Photoshop 7 kan du f.eks. have flere forskellige billeder på det
> samme ark. Det kan du mig bekendt ikke i Photoshop 6. Ikke som

Jeg arbejder med en version 7.....

> [...]
> ikke kan printe helt til kant på et A3, så bør du nok vælge den der
> hedder 10 x 16 som svarer til 25,4 x 40,64 cm. (A3 = 29,7 x 41,9

min printer er den nye Epson 2000p, og ja den kan printe til kant og ikke
nok med at det så kan den også tage A3+ (som er større end A3)

....men jeg må desværre (trods dit svar) erkende at jeg ikke har fået løst
mit problem endnu, som lidt mere firekantet lyder:

HVORDAN BESTEMMER JEG SELV STØRRELSEN OG MÆNGDEN PÅ ET ARK ???

Fra : Madsen

Dato : 07-11-02 00:29

A.I. skrev:

> HVORDAN BESTEMMER JEG SELV STØRRELSEN OG MÆNGDEN PÅ ET ARK ???

Du behøver nu ikke at råbe for at få opmærksomhed.

Når du sidder med Photoshop 7 så kan du selv bestemme hvilke
billeder der skal indsættes på arket. Du klikker blot på hvert
enkelt billede inde i Picture Package på det lille preview man
ser.
Hvordan arket skal se ud og hvor mange billeder der skal være
på hvert ark kan du selv definere ved at lave en *.txt-fil som
beskrevet, hvis du ikke kan bruge de foruddefinerede ark.

Madsen.

Fra : A.I.

Dato : 07-11-02 01:05

> Du behøver nu ikke at råbe for at få opmærksomhed.

....undskyld mit "råberi" og tak for dit svar endnu en gang, jeg prøver
imorgen (er på vej i seng nu) om jeg kan få det til at virke, men det ser
lovende ud

Takker
Anders

Fra : Madsen

Dato : 07-11-02 01:09

A.I. skrev:

> ...undskyld mit "råberi"

Det er jo hvad der kan ske i kampens hede.

> og tak for dit svar endnu en gang, jeg prøver imorgen (er på vej i
> seng nu) om jeg kan få det til at virke, men det ser lovende ud

Ok og held og lykke med det. Der findes sikkert andre programmer som
kan gøre det lidt smartere end Photoshop, men det kan altså godt
lade sig gøre at tilpasse Picture Package til de flestes behov.
Det er måske lidt bøvlet, men trods alt muligt. :)

Madsen.