forfalden betalingsdato og incasso
Fra : Michael Andreasen

Dato : 06-11-02 16:25

Hey.. En ven har en "spændende" problem, som kunne være interesant at få
belyst.

D. 15/10 modtog vedkommende en rykker for en regning som ikke var betalt
rettidigt i rykkeren var der angivet en frist på 3-4 dage inden sagen blev
sendt til advokat.

D. 2/11 blev regning betalt.

D. 6/11 modtages der en skrivelse fra en advokat. Brevet er dateret 5/11

Spørgsmålet går så på 2 ting:

1: Kan man nægte at betale advokat sæleret, siden regningen jo egentligt er
betalt på det tidspunkt at advokaten skriver sin skrivelse.

2: Hvis man nægter at betale. Og der er tale om en opkrævning for husleje
(andelsforening) Kan dette ekstra advokat gebyr være nok til en ekslusion
af foreningen. Her tænker jeg lidt på at huslejen + rykkergebyret til
administratoren er jo betalt (og inden advokaten skriver sin rykker) Så
spørgsmålet er vel om foreningen kan eksludere et medlem på bagrund af et
gebyr pålagt af administrators advokat.

Personligt mener jeg sagen er lidt langt ude. Min ven blev tilbudt det halve
gebyr hvis han betalte med det samme uden "brok & diskussion" som advokaten
angiveligt skulle have sagt. Så siger vedkommende at det var ok, såfremt
hans advokat sagde ok for det. Hvorefter advokaten siger, at han kunne
rende og hoppe og nu frafaldt aftalen og nu kostede det 1000 kr, fordi han
skulle overhovedet ikke betvivle hendes ord.

Lidt langt ude Jeg husker det jeg læste jura (blev desværre aldrig
færdig), der fik vi noget materiale med et billede. Dette billede
forstillede en ko. Bondemanden trak koen i ørene og en anden mand trak koen
i halen... Advokaten sad i bunden af billedet og malkede den..

Nogen der kan belyse 1 & 2?

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Claus P.

Dato : 06-11-02 21:15

> [...]
koen
> i halen... Advokaten sad i bunden af billedet og malkede den..

Næhh, men jeg har glædet mig til at fyre dem her af ved lejlighed
herinde.

To mænd mødes på gaden en vinterdag:
- Det var ellers koldt i morges!
- Hvor koldt var det da?
- Det ved jeg ikke præcist, men jeg så en advokat med hænderne
nede i sine egne lommer!

Hvad er forskellen på en kvindelig advokat og en pitbull?
- Læbestift.

Hvad får man hvis man krydser en djævel og en advokat?
- Endnu en advokat.

Hvad får man hvis man krydser Godfather og en advokat?
- Et tilbud man ikke kan forstå!

Og jeg gør det aldrig mere igen

MVH CP

Fra : Peter G C

Dato : 07-11-02 19:40

Michael Andreasen skrev i news:aqbc8h$hr4$1@sunsite.dk

[klip]

> Spørgsmålet går så på 2 ting:
>
> 1: Kan man nægte at betale advokat sæleret, siden regningen jo
> egentligt er betalt på det tidspunkt at advokaten skriver sin
> skrivelse.

Næppe - sagen er jo overgivet til advokaten. På dette tidspunkt forfalder
salæret .... så vidt jeg husker.

Det andet spørgsmål kan jeg ikke besvare.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 07-11-02 23:26

> [...]
> sendt til advokat.
>
> D. 2/11 blev regning betalt.
>
> D. 6/11 modtages der en skrivelse fra en advokat. Brevet er dateret 5/11

Da der ved brev d. 15/10 blev givet en frist på 3-4 dage må man sige at
betalingsfristen er overskredet d. 2/11 da regningen bliver betalt. Blev
regningen betalt med et Giro/indbetalingskort tager det er par dage og
derfor kan betalingen ikke ses d. 6/11. hvilket forsvarer at advokaten har
sendt en rykker og har krav på sit salær.

Blev regningen betalt på hurtigere måder, kan det ske at advokaten allerede
har været igang med at behandle sagen og advokatsalæret er jo derfor stadig
berretiget grundet den meget sene betaling.