/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvad og hvor meget?
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-02 03:28

Hej

Jeg går med nogle idéer om at få opgradert 2 af mine maskiner til noget
hurtigere. Priserne på div. opgraderingskort er jo faldet noget så
gevaldigt nu, (i det mindste i USA). Så jeg har luret lidt på flg.

1. At opgradere min Beige G3/333AV med et G3/600mhz NewerTech eller en
G4/550mhz tilsvarende NewerTech kort. Hvad får jeg mest ud af? G4 kortet
findes i 2 versioner - et alm. upgrade kit og et ZIF kit. ZIF kortet
anbefales kun til 533mhz på en Beige G3, mens G3/600 kortet anbefales
til fuld ydelse. Prismæssigt er G4 kortet ca. 120USd dyrere end G3
kortet.

Hvor meget forskel vil jeg kunne mærke på G4 kortet fremfor G3 kortet? -
Begge kort er fuldt X.2-kompatible.

2. En PM 9600/233mhz, hvor jeg kan få en G3/550mhz for små 1700kr. og en
G4/450 for knap 2000kr.. Begge kort anbefales til fuld ydelse på en
9600. - Kan det betale sig at bruge de sidste ca. 300kr. og købe en
G4/450 fremfor en G3/550? - Begge kort er fuldt X.2 kompatible og er ZIF
løsninger.

Jeg er fuldt ud klar over BUS-problematikken i begge maskiner.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



 
 
Thorbjoern Ravn Ande~ (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 06-11-02 07:48

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hvor meget forskel vil jeg kunne mærke på G4 kortet fremfor G3 kortet? -
> Begge kort er fuldt X.2-kompatible.

Quartz er G4 optimeret, dvs den bruger Altivec instruktioner for at
sætte farten op. Det er muligvis ligemeget, hvis dit grafikkort
understøttets af Quartz Extreme - det gør det i Powerbooken og det
giver mere "smæld" i det daglige brug.

Eftersom OS X er så grafikintensiv, var det måske en ide at spare på
CPU'en og købe et nyt grafikkort?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Erik Richard Sørense~ (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-11-02 14:45

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> > Hvor meget forskel vil jeg kunne mærke på G4 kortet fremfor G3 kortet? -
> > Begge kort er fuldt X.2-kompatible.
>
> Quartz er G4 optimeret, dvs den bruger Altivec instruktioner for at
> sætte farten op. Det er muligvis ligemeget, hvis dit grafikkort
> understøttets af Quartz Extreme - det gør det i Powerbooken og det
> giver mere "smæld" i det daglige brug.

Ja, og hverken TwinTurbo eller RagePro kortene er understøttet af Quartz Extreme,
men nok ene generel understøttelse i X.2. - Og hvis ZoomView er lige så CPU
krævende som CloseView rent faktisk er, så _kan_ det godt betyde temmelig meget i
det daglige brug.

> Eftersom OS X er så grafikintensiv, var det måske en ide at spare på
> CPU'en og købe et nyt grafikkort?

Samme firma sælger de ægte ATI Radeon 7000 og 8500 ca. 25% billigere end
herhjemme, så jeg skulle måske nuppe en 7000 med i købet til ihvertfald den ene
maskine....
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Henrik Lindskou (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 06-11-02 22:59

Erik Richard Sørensen wrote:

>Hej Thorbjørn
>
>Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
>
>
>
>>>Hvor meget forskel vil jeg kunne mærke på G4 kortet fremfor G3 kortet? -
>>>Begge kort er fuldt X.2-kompatible.
>>>
>>>
>>Quartz er G4 optimeret, dvs den bruger Altivec instruktioner for at
>>sætte farten op. Det er muligvis ligemeget, hvis dit grafikkort
>>understøttets af Quartz Extreme - det gør det i Powerbooken og det
>>giver mere "smæld" i det daglige brug.
>>
>>
>
>Ja, og hverken TwinTurbo eller RagePro kortene er understøttet af Quartz Extreme,
>men nok ene generel understøttelse i X.2. - Og hvis ZoomView er lige så CPU
>krævende som CloseView rent faktisk er, så _kan_ det godt betyde temmelig meget i
>det daglige brug.
>
>
>
>>Eftersom OS X er så grafikintensiv, var det måske en ide at spare på
>>CPU'en og købe et nyt grafikkort?
>>
>>
>
>Samme firma sælger de ægte ATI Radeon 7000 og 8500 ca. 25% billigere end
>herhjemme, så jeg skulle måske nuppe en 7000 med i købet til ihvertfald den ene
>maskine....
>
>
>
>
>
Er der et AGP slot i en beige G3 333AV ? (ATI Raedon 8500 = AGP)

Mvh.

Henrik Lindskou


Erik Richard Sørense~ (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-11-02 05:42

Hej Henrik

Nej, det er der desværre ikke, så derfor også 'kun' en Radeon 7000, - såvidt jeg
læser specs på den, kan den bruges i alle PCI baserede Mac.

Henrik Lindskou wrote:

> >Samme firma sælger de ægte ATI Radeon 7000 og 8500 ca. 25% billigere end
> >herhjemme, så jeg skulle måske nuppe en 7000 med i købet til ihvertfald den ene
> >maskine....
>
> Er der et AGP slot i en beige G3 333AV ? (ATI Raedon 8500 = AGP)

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thorbjoern Ravn Ande~ (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 06-11-02 23:12

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Ja, og hverken TwinTurbo eller RagePro kortene er understøttet af Quartz Extreme,
> men nok ene generel understøttelse i X.2. - Og hvis ZoomView er lige så CPU
> krævende som CloseView rent faktisk er, så _kan_ det godt betyde temmelig meget i
> det daglige brug.

Overvej at køb en ny maskine, der er hburtig nok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Erik Richard Sørense~ (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 07-11-02 05:49

Hej Thorbjørn

Nej for pokker...! - så skal jeg jo også ud og købe et nyt lydkort. Lydkortet i de
Beige AV modeller er langt bedre end alle de kort, der sidder i de nye modeller. Det
var da netop derfor, jeg købte den her 333AV.

Skal jeg så ud og købe et eksternt lydsystem eller et PCI lydkort, så ryger der meget
let 4-5000kr. oveni, hvis jeg skal have noget, jeg kan være sikker på virker....

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> > Ja, og hverken TwinTurbo eller RagePro kortene er understøttet af Quartz Extreme,
> > men nok ene generel understøttelse i X.2. - Og hvis ZoomView er lige så CPU
> > krævende som CloseView rent faktisk er, så _kan_ det godt betyde temmelig meget i
> > det daglige brug.
>
> Overvej at køb en ny maskine, der er hburtig nok.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thorbjoern Ravn Ande~ (07-11-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 07-11-02 08:33

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Nej for pokker...! - så skal jeg jo også ud og købe et nyt lydkort. Lydkortet i de
> Beige AV modeller er langt bedre end alle de kort, der sidder i de nye modeller. Det
> var da netop derfor, jeg købte den her 333AV.
>
> Skal jeg så ud og købe et eksternt lydsystem eller et PCI lydkort, så ryger der meget
> let 4-5000kr. oveni, hvis jeg skal have noget, jeg kan være sikker på virker....

Computere er ikke nogen billig hobby.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste