Kræve pengene tilbageført
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-02 19:50

Hej alle

Jeg er kommet i tvivl om hvad man kan forlange af sin bank. Jeg
tænker på et eksempel hvor man bestiller en vare over nettet og
opgiver kortnummer og udløbsdato. Pengene trækkes som den slags
nu skal trækkes, men varen ankommer ikke.

Fra lov om betalingsmidler:

§ 11.   Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge
   af andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
   medmindre andet følger af stk. 2-6. Brugeren hæfter kun
   efter stk. 2-6, hvis transaktionen er korrekt registreret
   og bogført.

Hvad vil den sidste sætning det betyde for eksemplet? Hæfter man
selv blot fordi alt er bogført korrekt?

--
Bertel

Fra : Padre

Dato : 06-11-02 08:27

> [...]
> og bogført.
>
> Hvad vil den sidste sætning det betyde for eksemplet? Hæfter man

Bestemmelsen sikrer mod misbrug og skal forstås sådan, at brugeren kun
hæfter for transaktioner, han selv har udført,

Eksempelvis - hvis det er registreret og bogført, at jeg har købt en 5 CDer,
og det ikke er mig, der har udført transaktionen, eller jeg rettelig kun har
købt 3 CDer, så er transaktionen ikke korrekt registreret og bogført.

padre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-02 13:27

Padre skrev:

>Bestemmelsen sikrer mod misbrug

Ja. Kan jeg i eksemplet kræve pengene tilbageført med det vuns af
min bank?

--
Bertel