Kentucky fried chicken
Fra : Pernille Holten Schø~

Dato : 28-02-01 17:29

Hej!

Er der nogen, som har en god opskrift på Kentucky fried chicken med
coleslaw, som det laves "over there" ?

Mvh.
Pernille Schødts

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-03-01 05:34

"Pernille Holten Schødts" skrev i meddelandet:
> Er der nogen, som har en god opskrift på Kentucky fried chicken med
> coleslaw, som det laves "over there" ?

Hi Pernille,

Af: Forhenværende medarbejder hos Kentucky Fried Chicken.

Kentucky-kylling (98% original)

Med denne opskrift, kommer man ikke tættere på den "rigtige"...

Kentucky-kylling:
4 pers.

1 lørdagskylling
2 spsk salt
1 spsk sort peber
1/4 tsk hvidløgssalt
1/4 tsk gurkemaje
1 tsk bouillon (pulver)
3/4 tsk karry
3/4 tsk løgsalt
3/4 tsk tør sennep
1/4 tsk nellike
4 kobber mel
2 hele æg

1. Bland alle ingredienser sammen.
2. Tænd ovnen på 150 grader.
3. Rør æggene ud i en skål sammen med 2 kopper vand.
4. De kyllingestykker der er størst deles i 2-3 stykker, en bakke
lørdags-kylling skulle gerne give ca. 10-12 stykker i alt.
5. Kyllingestykkerne vendes i æg-blandingen, og ligges til tørre.
6. Efter ca. 5 min når kyllingestykkerne virker tørre (vigtigt), "æltes"
de i melblandingen.
7. Kyllingestykkerne steges i en frituregryde 3-4 stykker af gangen til
de er gyldenbrune (ca. 3 min).
8. Kyllingestykkerne ligges på en rist midt i ovnen i 60 min.
Serveres med kartoffelmos og brun sovs, plus eller...

-oo-

Cole Slaw (Hvidkålssalat):
4 pers.

200 g hytteost
½ lille hvidkål
½ lt vand
1 dl rosiner
1 mellemstor gulerod, revet fint
2 spsk mayonnaise
½ tsk salt
hvid peber

Purér hytteosten i en køkkenmaskine eller blender, og stil den i
køleskabet mindst ½ time.
Kom hvidkålen i en skål og hæld koldt vand over. Læg en tallerken over
med noget tungt ovenpå for at holde kålen nede. Lad kålen stå 10 min.
Skyl kålen i koldt vand. Lad den afdryppe i en si nogle min. Kom kål,
rosiner, gulerod og den purerede hytteost i en skål og bland det godt.
Tilsæt mayonnaise. Salt og peber.
Serveres straks eller stilles i køleskabet indtil servering.

-oo-

Og så den "gammeldags" Cole Slaw:
6-8 pers.

500-750 g hvidkål, meget fint revet
3 mellemstore gulerødder, meget fint revet
3 forårsløg, fint hakket
½ grøn peber i tynde strimler
1 dl mayonnaise
1 dl creme fraiche 18%
½ dl hvidvinseddike
1 spsk fint hakket persille
1 tsk sellerisalt
½ tsk salt
peber

Bland hvidkål, gulerødder, forårsløg og peber i en stor skål.
Pisk mayonnaise, creme fraiche, eddike, persille og sellerisalt i en
lille skål. Smag til med salt og peber. Bland dressingen med
hvidkålsblandingen og stil den koldt indtil servering.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Læg mærke til, at de profesionelle kokke
altid har et køkkenklæde hængende i bæltet.
Prøv det engang - det er utroligt praktisk at tørre
fingrene i, el. fjerne en dråbe sauce fra et serveringsfad osv
Brug de udrangerede viskestykker.
-Henrik Boserup (1½ md. på d'Angleterre)