Hjælp min missemor er hidsig!
Fra : Ghita Madsen

Dato : 05-11-02 12:52

Hejsa!

Jeg har en hun kat på 1½ år, som fik 4 killinger i juli, vi kom af med de 2
af dem, og beholdte selv de sidste to. Men mit problem er at moren er blevet
meget hidsig her de sidste 14 dage, hun kan ligge nede i gange og de 2 små
er ovenpå, og ligeså snart at de vil gå ned af trappen til hende hvæser og
knurre hun af dem. Hun er også begyndt at slå ud efter dem. Jeg har aldrig
oplevet det før, er der nogle der har haft samme problem, eller er der bare
nogle der kan komme med en forklaring.

På forhånd tak!

Ghita Madsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-11-02 13:00

On 05/11/2002 12:51, in article 3dc7b0b9$0$96965$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
"Ghita Madsen" <ghita@sulfosnovsen.dk> wrote:

> [...]
> oplevet det før, er der nogle der har haft samme problem, eller er der bare

Hun er sikkert bare ved at fortælle dem, at nu er de altså gamle nok til at
flytte hjemmefra.
Hvilke(t) køn er de to killinger, I har beholdt? Kattemødre kan godt blive
utålmodige med deres sønner ganske hurtigt - ofte er de mere langmodige med
deres døtre.
Det kan også være, hun ikke har det helt godt... Har I undersøgt hendes
mave? Ser dievorterne normale ud? Føles de hårde?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ghita Madsen

Dato : 05-11-02 13:41

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kan også være, hun ikke har det helt godt... Har I undersøgt hendes
> mave? Ser dievorterne normale ud? Føles de hårde?

Hejsa Camilla!

Tak for dit svar.
Det er en af begge køn, du har ret i at hun er meget strid overfor
hankatten, han må ingenting, men hunkatten må gerne lidt mere. Nej jeg må
indrømme at jeg ikke har undersøgt hendes mave, men hvis du tænker på at hun
måske er gravid igen, så er det udelukket, da vi fik hende sterlisret hende
da killingerne var 8 uger.

Killingerne har ikke været ude endnu, da de lige skal øretatoveres først, da
der er nogle i vores nabolag der er lidt langfingeret, når det gælder katte
der ikke er tatoveret.

Tror du det kan hjælpe når de også begynder at komme ud?

Venlig hilsen

Ghita Madsen

Fra : Camilla Baird

Dato : 05-11-02 14:54

> [...]
> der ikke er tatoveret.
>
> Tror du det kan hjælpe når de også begynder at komme ud?

Jeg tænkte nu mere på, om hun måske havde noget uverbetændelse eller
sådan... Men det er usandsynligt, hvis hun er kastreret

Jeg tror, det vil hjælpe, når hun kan få lidt mere fysisk afstand til dem.
Men jeg er også bange for, at du risikerer, at det lykkes for hende at jage
dem væk, hvis de kommer ud...

Når killingerne alligevel skal øretatoveres under fuld bedøvelse, har du så
overvejet at få dem kastreret samtidig? De er bestemt gamle nok til
operationen - det er bedøvelsen, de fleste dyrlæger er bange for i unge
dyr... Det er meget muligt, at morkatten vil være mere tolerant overfor
hankillingen, hvis han bliver kastreret.

Kunne du prøve med lidt Feliway? Vi har lige købt de der Feliway forstøvere
til stikkontakten fra dyrlaegevagten.dk - de ser ud til at forstærke de
venskaber og mindske de spændinger der måtte være blandt kattene.

---

Fra : Ghita Madsen

Dato : 06-11-02 15:34

> [...]

> til stikkontakten fra dyrlaegevagten.dk - de ser ud til at forstærke de
> venskaber og mindske de spændinger der måtte være blandt kattene.

Hejsa igen.

Jeg snakkede med min dyrlæge igår da jeg alligevel fik tid til
øretatovering, og han mener at det vil hjælpe når de begynder at komme ud,
så vil der begynde at komme lidt luft herhjemme, så alle kan vær her. Så det
prøver jeg, så må vi se hvad der sker.

Nej, de bliver ikke stereliseret/kastreret samtidig med.

Mange tak for din hjælp, jeg vil da tage din hjælp med Feliway op til
overvejelse, hvis det andet ikke hjælper.

KH

Ghita Madsen