Program på Animal Planet ang. Hunde i snor~
Fra : Michael Lynge

Dato : 05-11-02 05:46

Hej NG

Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde information til en kollega.

Min kollega har lidt bøvl med hendes unghanhund og det at gå i snor.

På Animal Planet så et engang nogle programmer om en (lidt irriterende)
amerikaner der viste hvordan man skulle bruge en snor med kæde til at
dressere hunde i at gå/opføre sig korrekt med hundesnor.
Noget i stil med "jerk and release - jerk and release" var vistnok hans
motto.
Kan det passe han hed Jay Stutz?

Kan i evt. hjælpe mig med at finde nogle websider hvor han forklare brugen
af hundesnor eller måske kan man købe en video om emnet af samme mand?

Men endnu bedre - findes der noget her i DK som kan bruges og er ligeså
godt?

Håber der kommer nogle gode svar.

vh\ml

Fra : Jørgen

Dato : 05-11-02 07:17

Der er 2 video den ene
"Forstå din Hund" af Anette Røpke.
"Hunden -Ulven ved din side" af Roger Abrantes.

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

Fra : Nina

Dato : 05-11-02 12:01

Det som er ennå bedre - ikke følg hans metoder! Lær heller hunden at det er
hyggelig å gå fint i bånd, ikke at det er uhyggelig å trekke!

mvh

Nina

www.hundifokus.no

"Michael Lynge" <christiansbro@hotmail.com> skrev i melding

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 05-11-02 12:35

Kære Nina
Men er det enten det ene eller det andet? Det ene behøver vel ikke at udelukke
det andet, gør det?
Kim

Fra : Nina

Dato : 05-11-02 13:15

Personlig så vil jeg aldri bruke rykk i båndet for å lære en hund å gå fint.
Det finnes altfor mange hunder med skader i nakke og strupehodet.

Vent ut hunden, skift retning ofte, ros løst bånd, ros kontakt, tren alltid
når den har på halsbånd - bruk sele når man ikke trener (hunden kan ha begge
deler på, slik at man enkelt kan skifte over) - dvs. det er greit å dra i
båndet når selen er på. Vær konsekvent.

Det var tydeligvis en unghund det var snakk om, det bør gå bra å trene den
med positive metoder

mvh

Nina

www.hundifokus.no

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 05-11-02 16:18

Kære Nina

Jeg er for så vidt fuldstændig enig med dig i alt det du skriver om positiv
forstærkning,
men mener du dermed at man aldrig skal korrigere eller rette en hund der laver
fejl eller trodser føreren? I øvrigt har jeg aldrig mødt eller set en hund med
skader i nakke eller strube til trods for at jeg en del år er kommet steder hvor
nyk i linien praktiseres. Hvilket selvsagt ikke er det samme som at sige at det
ikke findes - blot betvivler jeg den frekvens du antyder!
Mvh
Kim

Fra : Nina

Dato : 05-11-02 17:43

> [...]
positiv
> forstærkning,
> men mener du dermed at man aldrig skal korrigere eller rette en hund der
neida, om hunden vet hva som er rett atferd så må man kunne korrigere den
når den gjør feil. Eller når man absolutt ikke når inn til hunden på annet
vis (sjelden). Men, hunder som trekker i båndet har som oftest ikke lært
hvordan man skal gå i bånd. Da mener jeg det er feil å korrigere - man må
først lære hunden hva som er rett - altså forsterke riktig atferd.

> [...]
at det
> ikke findes - blot betvivler jeg den frekvens du antyder!

Hei

Anders Hallgren har skrevet en hel avhandling om det:

Tittel : Ryggproblem hos hund
Forfatter : Anders Hallgren
Layout & Tryck : Vagnahärad
Utgivelses år : Undersökningsrapport 1994

Bokens Innhold: En forskningsrapport over ryggproblemer hos hund. 400
tilfeldige hunder var med på undersøkelsen som viser sammenhenger
mellomryggproblemer og bl.a. treningsteknikker/utstyr, mosjon, for og raser
m.m.
Min personlige oppfatning av boken: En viktig rapport for alle som har hund.
Mange hunder vil bli spart for unødige lidelser dersom dens eier er klar
over resultatene rapporten kom frem til.

Ovenforstående er kopi av en anmeldelse jeg har skrevet av rapporten.
Anbefaler å lese den for å få mer informasjon. Ofte har hunder rygg- og
nakkeproblemer uten at vi vet det. Det kan faktisk resultere i
problematferd, til og med at de drar i båndet (som jo, ironisk nok, faktisk
øker problemet).

mvh

Nina
www.hundifokus.no

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-11-02 10:40

Kære Nina

Jeg har nu bestilt Anders Hallgrens afhandling på biblioteket og jeg ser frem
til at læse den - der findes dog vist kun et eksemplar på danske biblioteker så
der går måske lidt tid før jeg får fat i den.

Du svarer dog stadig ikke på det jeg for så vidt finder mest interessant; skal
man ikke korrigere sin hund hvis den laver fejl eller trodser føreren?

Mvh
Kim

Fra : Nina

Dato : 06-11-02 11:48

Hei Kim

> Du svarer dog stadig ikke på det jeg for så vidt finder mest interessant;
skal
> man ikke korrigere sin hund hvis den laver fejl eller trodser føreren?

Det er et vanskelig spørsmål
Jeg svarte på det, men kan godt gjøre det igjen. Om hunden vet hva som er
riktig - og velger å gjøre feil, da ser ikke jeg noe galt i en presis
korreksjon. Bare man klarer å korrigere i rett tidspunkt, slik at hunden vet
hva den blir korrigert for.

Vennlig hilsen

Nina

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 06-11-02 11:31

Hvis det er den samme person, som jeg har set på Animal Planet (de
kalder ham Uncle et eller andet), så synes jeg I skal prøve at finde
nogle andre metoder.

Efter min mening har manden ingen hundeforståelse overhovedet!

Jeg har set udsendelser, hvor han har afstraffet hunde for at løbe hen
imod deres ejer, når ejeren kaldte på dem, bare for at vise, at han
havde kontrol over hunden.
Jeg har også flere gange set ham bruge sin "Jerk and Release" metode
med halsbåndet sat forkert på hunden.
Nu er jeg holdt helt op med at se udsendelsen fordi jeg får så ondt af
de stakkels hunde, der bliver totalt forvirrede og ulykkelige over den
behandling han giver dem.

Jeg praktiserer selv at stoppe op, når min hund trækker. Lige så snart
hun holder op med at trække, så går jeg videre. I starten tager det
lang tid at gå tur på den måde, men min hund har i hvert fald hurtigt
fattet ideen.

mvh
Susanne

Fra : Leyna

Dato : 06-11-02 12:22

On 6 Nov 2002 02:30:53 -0800, sp@vejle.ds.adp.com (Susanne Pedersen)
wrote:

>Jeg har set udsendelser, hvor han har afstraffet hunde for at løbe hen
>imod deres ejer, når ejeren kaldte på dem, bare for at vise, at han
>havde kontrol over hunden.

Det er da direkte forkasteligt, eller er der noget jeg helt har
misforstået? Hunden skal da ikke straffes for at lystre sin ejer...?!

Jeg har selv kun haft gamle mishandlede hunde før (nu har jeg fået en
hvalp) og uden at have det store kendskab til hvordan man opdrager
hund, så har jeg da fået nogle gode og velafbalancerede hunde ud af
dem allesammen. Ikke med straf, men med ros. Man roser for det de gør
rigtigt og ognorerer dem når de gør noget forkert. Det har virket for
mig og mine hunde.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Michael Lynge

Dato : 06-11-02 15:58

> [...]
> Nu er jeg holdt helt op med at se udsendelsen fordi jeg får så ondt af
> de stakkels hunde, der bliver totalt forvirrede og ulykkelige over den

Hej Susanne
Ja, han siger mig heller ikke noget. Men som sagt er det en kollega som har
bøvl med hendes "baby" og alt er prøvet, hunden har været til træning mm og
hos psykolog - ligeså har ejerne været på kursus mm.
Og da hunden ikke er "normal" men "lalleglad", så tænkte jeg på manden fra
AP.
Jeg giver besked til min kollega at hun må finde på noget andet.
vh\m