Hastighed over netvaerk og firewire?
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-11-02 20:57

Paa pinden har jeg min enlige Mac og en samling Unixmaskiner. Det er
helt fint, men filoverfoersel gaar lidt sloevt til
sikkerhedskopiering. Betydeligt sloevere end de 100 Mbit skulle kunne
klare.

* NFS - noget boevl at faa rettigheder paa plads, og det gaar lidt
langsomt.
* tar over ssh - sshkrypteringen tager tid, og det er noget boevl med
de store filer naar man skal fiske filer ud igen.
* Windowklient (smb) - mod en Samba server paa Solaris. Den er ok,
men det gaar ret langsomt. Sambaen er fra 99 og laa bare og floed
paa nettet (den blev automatisk opdaget, DET var fikst).
* rsync - tager sikkert ret lang tid.

Nogen der har erfaringer med netvaerksoverfoersel? Jeg ville gerne
hav enoget der kunne komme op paa de 10 Mb/sekund jeg har kunne presse
ud af netvaerket. Det tager sin tid at flytte Gb frem og tilbage, og
vi har ikke en gigabitswitch (det kunne ogsaa vaere en mulighed, hvis
der findes et linuxunderstoettet kort).

Alternativet er at vi anskaffer en firewiredisk hvis den ogsaa kan
bruges fra en PC med firewire.

Nogen erfaringer?
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 23:38

In article <kkr8e1umzo.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> ud af netvaerket. Det tager sin tid at flytte Gb frem og tilbage, og
> vi har ikke en gigabitswitch (det kunne ogsaa vaere en mulighed, hvis

Hvis UNIX = Linux eller FreeBSD eller lign, så kan man bruge
netatalk = Appletalk IP.

Men generelt gælder, at det tunge er de mange små filer. Det
kræver ret meget overhead. For at få store hastigheder skal
det være en enkelt fil.

Hvis det er til daglig backup, så er rsync muligvis en god
ide. Den flytter kun filer der er ændret, men har det samme
overhead pr fil.

Alternativet er en remote tar eller cpio over ssh. Jeg prøvede
lige med tar over ssh, med blowfish kryptering. (default er
3DES). CPU forbrug for SSH var kun 10%.

Mappen var 374 filer. 38508 kB. Tog ca. 1m40s = 100 sekunder =
385 kbyte/sek.

Prøvede så i stedet med cpio. Den er MEGET hurtigere. Under
20 sekunder for det samme. Det er 2 Mbyte/s. Det er inklusive
den tid jeg brugte på at indtaste password.

find Pictures/| /sw/bin/cpio -o -H crc <x | ssh 10.45.129.2 -c blowfish
'cat >x.cpio'

> Alternativet er at vi anskaffer en firewiredisk hvis den ogsaa kan
> bruges fra en PC med firewire.

Jeg har købt til $49.95 MacDrive 5, så kan PC'en læse HFS og HFS+
diske. Det være sig CD, harddisk eller firewire diske. Den æder
det hele. Includerer Stuffit 7.0 til PC.

Den kan lave filnavne om så Windows kan læse dem. Men husk, at
så har du ikke det med. Og jeg ved ikke hvad den gør med
resource forks. Den den kan ihvertfald automatisk sætte
type/creator.