opskriving af andelskronen?
Fra : Frold

Dato : 04-11-02 18:14

Jeg skriver på vegne af en andelsbolig forening på 10
andelslejligheder der overvejer at opjustere andelskronen. Sådan som
det er idag, så er vores lejligheders værdi fastsat efter
boligforeningens egenkapital delt med foreningens grundareal. Men da
vores lejligeder er alt for lavt sat i forhold til det gældende marked
er vi nogle der ønsker at opskrive lejlighedensværdi(os der påtænker
at vi en dag skal af med lejligheden igen) og derfor vil vi have en
ejendomsmægler ud at kigge på vores lejligehder og på den måde for en
højere vurdering, men hvis vi vælger den løsning,

Vil det ellers have nogle konsekvenser?

Er vi bundet af at skulle opskrive hvis bare en vurderingsmand kommer
ud og ser på lejlighederne eller kan man takke nej?`

Vil det få betydning for den fremtidige husleje med f.eks. en
fordobling af værdien af hver enkelte lejlighed?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-11-02 18:47

"Frold" <frold@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ejendomsmægler ud at kigge på vores lejligehder og på den måde for en
> højere vurdering, men hvis vi vælger den løsning,

klip

Det kan I ikke gøre - med mindre ejendomsmæglerens vurdering ligger under
den max-pris, I lovligt kan fastsætte ud fra jeres vedtægter.
Prøv at læse dem - der er det fastlagt, hvordan I skal fastsætte prisen (og
det er netop ud fra foreningens egenkapital).
Hvis I hidtil har brugt anskaffelsesprisen som grundlag, kan I MÅSKE forhøje
den tilladte max.pris ved at gå over til at bruge seneste ejendomsvurdering
som beregningsgrundlag.

Hilsen Inger

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 04-11-02 20:13

> [...]
>
> Vil det få betydning for den fremtidige husleje med f.eks. en
> fordobling af værdien af hver enkelte lejlighed?

Det er egentlig ganske enkelt. Det er foreningens generalforsamling, der
beslutter om andelskronen skal op eller ned. Dermed er I heller ikke bundet
af en vurderingsmand.
Jeres husleje eller boligafgift som det faktisk hedder har ikke noget med
andelskronen at gøre.
Dog skal I passe på en ting: Jeg formoder (men ved det ikke!) at den
ejendomsskat som andelsforeningen betaler er en %sats af værdien
(andelskronen) på lejlighederne. Hvis I sætter den op stiger det beløb I
skal betale i ejendomsskat og ejendommen har dermed de færre penge at
vedligeholde ejendommen med.
Det kan få betydning hvis I pludselig opdager en skade på ejendommen som I
skal have udbedret. Hvis I så ikke har penge nok, må I låne og for at betale
lånet tilbage, må boligafgiften sættes op.
Hvis ikke I allerede er det vil jeg anbefale jer at melde jer kollektivt ind
i LLO, hvor man har forstand på at beregne andelskronen og også vurdere,
hvad den bør ligge på.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-11-02 21:34

"vagn torup & rikke bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Det er egentlig ganske enkelt. Det er foreningens generalforsamling, der
> beslutter om andelskronen skal op eller ned.

Ja - men ud fra en lovgivning og foreningens vedtægter.

> Dog skal I passe på en ting: Jeg formoder (men ved det ikke!) at den
> ejendomsskat som andelsforeningen betaler er en %sats af værdien
> (andelskronen) på lejlighederne.

Andelsboligforeninger betaler ikke ejendomsskat.

klip

> Hvis ikke I allerede er det vil jeg anbefale jer at melde jer kollektivt
ind
> i LLO, hvor man har forstand på at beregne andelskronen og også vurdere,
> hvad den bør ligge på.

Er LLO ikke en organisation for lejere?
Jeg vil foreslå Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, som er en
forening for andelsboligforeninger. Her kan I som medlemmer hente juridisk
og anden rådgivning.

Hilsen Inger

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-11-02 00:31

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev...
> Andelsboligforeninger betaler ikke ejendomsskat.

Hva'be'har - ja, så tror jeg da nok lige, at der er et par 100.000 i vores
A/B-regnskab, jeg skal have diskuteret med Told&Skat ...

Selvfølgelig betaler andelsboligforeninger, ligesom alle mulige andre
ejendomsejere, ejendomskatter - men beregningen af disse har intet med
andelsværdien at gøre - udelukkende politik... Andelsboligforeninger
beskattes imidlertid ikke af lejeindtægter eller boligafgifter.

> [...]
> forening for andelsboligforeninger. Her kan I som medlemmer hente juridisk

Den er jeg med på - hvorfor skulle en andelsboligforening melde sig ind i
LLO?

Mvh. Camilla

Fra : David T. Metz

Dato : 05-11-02 10:40

Camilla Scharff skriblede:
> [...]
> vores A/B-regnskab, jeg skal have diskuteret med Told&Skat ...
>
> Selvfølgelig betaler andelsboligforeninger, ligesom alle mulige andre

Mon ikke der blev tænkt på "ejendomsværdiskat", som A/B'er ikke betaler.

- men beregningen af disse har intet med
> andelsværdien at gøre - udelukkende politik... Andelsboligforeninger
> beskattes imidlertid ikke af lejeindtægter eller boligafgifter.

Hvad? Hvis der bor lejere skal A/B da betale skat af indtægten i det omfang
det giver overskud.

David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-02 21:03

"David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Mon ikke der blev tænkt på "ejendomsværdiskat", som A/B'er ikke betaler.

Jo selvfølgelig - sådan går det, når det skal gå stærkt
Der skal betales grundskyld til både amt og kommune.

klip

> Hvad? Hvis der bor lejere skal A/B da betale skat af indtægten i det
omfang
> det giver overskud.

Mener du lejere, som ikke er andelshavere?
Den situation havde jeg ikke tænkt på - alene at foreningens boliger bebos
af foreningens medlemmer.

Hilsen Inger

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 05-11-02 14:38

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> LLO?
>
> Mvh. Camilla
>
> Som svaret til Inger, fordi den enkelte andelshaver også kan få råd og
vejledning og ikke kun bestyrelsen.
Jeg sidder selv i bestyrelsen i LLO i Hovedstaden og er valgt for
andelssektoren.
MVH Rikke

Fra : David T. Metz

Dato : 05-11-02 15:08

vagn torup & rikke bachmann skriblede:
> [...]
> og vejledning og ikke kun bestyrelsen.
> Jeg sidder selv i bestyrelsen i LLO i Hovedstaden og er valgt for

Er der nogle /foreninger/ der er medlem dér? Det ville overraske mig da
foreninger jo typisk er udlejere. Jeg har i hvert fald ikke hørt om en
andelsforening der var lejer. Giver det ikke en interessekonflikt?

David

(Måske er det OT, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal FUT'e hen)

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 05-11-02 17:55

> [...]
>
> David
>
> (Måske er det OT, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal FUT'e hen)

Ja da, vores forening var f.eks. medlem.
Man laver en kollektiv indmeldelse på foreningens generalforsamling og får
så medlemskabet til en billig penge, mener det er 150 kr. pr år pr.
andelshaver. (lige som en udlejningsejendom med beboerrepræsentation)
Andelshaverne kan naturligvis også melde sig ind som enkeltmedlem, men her
er prisen straks meget højere.
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med at en andelsforening, der er lejer?
Det LLO gør er at rådgive bestyrelsen ligesom ABF ville gøre det + at
rådgive den enkelte andelshaver i div. spørgsmål. Det kunne f.eks. være at
en andelshaver gerne vil kende reglerne for fremleje af sin lejlighed, bytte
eller andre ting. Denne kunne naturligvis spørge bestyrelsen, men det sker
jo, at de enten ikke kender svaret, eller ikke lige har kontortid, når
andelshaveren skal bruge svaret.
Udover det tilbyder LLO en lang række gratis kurser - til
andelsboligforeningernes bestyrelser inden for emner som:
Bestyrelsen ansvar og pligter
Bredbånd i foreningen
Varmeregnskab
Anvendelse af genbrugsmaterialer
Muligheder for affaldssortering
osv, osv.
Kursernes indhold varierer fra sæson til sæson og er særdeles varierede. Jeg
er faktisk selv med til at komme med ideerne i et kursusudvalg vi har dannet
i øvrigt i samarbejde med bla. Byfornyelsesskolen på Vesterbro.

MVH Rikke

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 05-11-02 18:19

> "David T. Metz" <dtm.ioa@Du_Kan_Tro_Nej*cbs.dk> skrev i en meddelelse

Jeg glemte lige noget.............
Man kunne forestille sig, at foreningen havde en inkompetent bestyrelse, som
stædigt påstår et eller andet, der er forkert.
Hvis foreningen er medlem af ABF har den enkelte andelshaver kun
generalforsamlingen at gå til og han/hun kan så forsøge at få indkaldt til
en sådan. Det er unægtelig noget nemmere at ringe til LLO og få dem til at
tale med bestyrelsen. Det løser ofte konflikten.
Den omvendte situation, som vi var ude for et par gange, var at en
andelshaver ganske enkelt ikke troede på, at bestyrelsen havde ret i en
given sag og bestyrelsen bad derfor blot andelshaveren kontakte LLO for at
afklare sagen. Så slap bestyrelsen for flere endeløse diskussioner og
andelshaveren fik sit bevis omend denne sikkert ikke var tilfreds med det.
Det er i øvrigt heller ikke så ulogisk at LLO tager
andelshavere/andelsboligforeninger som medlemmer, da man jo reelt stadig er
lejer. Det man ejer er en bid af foreningen som giver adgang til at leje en
bolig af foreningen. Derfor burde det faktisk også hedde andelslejer, men
det gør det altså ikke.
MVH Rikke

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 05-11-02 14:34

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hilsen Inger
>
>Jo LLO er også for lejere men så sandelig også for andelsboligforeninger.
Min gamle forening var medlem og var særdeles tilfreds.
ABF har det store minus, at de ikke rådgiver den enkelte andelshaver, men
kun bestyrelsen.
I LLO kan den enkelte andelshaver til hver en tid ringe og få råd og
vejledning.
MVH Rikke

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-02 20:08

> [...]
> kun bestyrelsen.
> I LLO kan den enkelte andelshaver til hver en tid ringe og få råd og

Aha - så blev jeg så klog.

Hilsen Inger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 00:06

In article <fa534b13.0211040914.647db472@posting.google.com>, Frold wrote:
> [...]
>
> Vil det få betydning for den fremtidige husleje med f.eks. en
> fordobling af værdien af hver enkelte lejlighed?

Ja. Såfremt renten stiger, så vil det være dyrere at låne til
andelsbeviset, som jo har en fast pris.

Samtidig vil ejerlejligheder falde i pris, da de er prissat
efter den månedlige ydelse.

Man når så frem til en situation hvor man ikke kan sælge
sin andel, da ejerlejligheder vil være relativt billigere.

Sidder selv i ejerlejlighed, og har skiftet de gamle
lån ud med et moderne flexlån til omkring 2.75% efter
skat / 3.5% før skat.

Fra : David T. Metz

Dato : 05-11-02 10:44

Povl H. Pedersen skriblede:

> Ja. Såfremt renten stiger, så vil det være dyrere at låne til
> andelsbeviset, som jo har en fast pris.

Der er ikke tale om en fast pris. Det vil ikke have betydning for nuværende
andelshavere.

> Samtidig vil ejerlejligheder falde i pris, da de er prissat
> efter den månedlige ydelse.
>
> Man når så frem til en situation hvor man ikke kan sælge
> sin andel, da ejerlejligheder vil være relativt billigere.

Vrøvl. Det er ikke en fast pris, man må sælge til den pris man lyster, dog
med en /maksimalgrænse/ fastsat af generalforsamlingen efter loven og
vedtægterne.

David