Optage fra TV med TVtunerkort ?
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-11-02 17:51

Hej

Jeg ville lige høre om hvilke regler
der gælder.

Må jeg :

Optage en film/serie fra DR1 med mit
PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks. Divx format
til senere afspilning ?

Optage en film/serie fra DR1 med mit
PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
og brænde det på en CD-R som jeg så giver til min kolega
så han kan se den ?

Optage en film/serie fra DR1 med mit
PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
og poste den i en newsgroup eks. dk.binar.film ?

Optage en film/serie fra DR1 med mit
PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
og ligge den på min FTP-Server så min kolega kan hente den ?

Jan Rasmussen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-11-02 21:04

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> writes:

> [...]
>
> Må jeg :
>
> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks. Divx format

Ja. Du må lave eksemplarer på digital form til personligt brug
for dig og din husstand.

> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
> og brænde det på en CD-R som jeg så giver til min kolega
> så han kan se den ?

Nej, han er ikke medlem af din husstand, så han må ikke bruge den
digitale kopi (hvis det var på VHS, altså et analogt eksemplar, så var
det en anden sag).

> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
> og poste den i en newsgroup eks. dk.binar.film ?

Nej, brugere på Usenet er ikke medlem af din husstand.

> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
> og ligge den på min FTP-Server så min kolega kan hente den ?

Nej, han er ikke medlem af din husstand.

Det korte referat: For audio og video må man lave
- analoge eksemplarer til privat brug
- digitale eksemplarer til personligt brug for dig og din husstand

/L

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 09:37

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev:

> [...]
>
> Må jeg :
>
> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks. Divx format

Ja.

> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
> og brænde det på en CD-R som jeg så giver til min kolega
> så han kan se den ?

Ja.

> Optage en film/serie fra DR1 med mit
> PC TVtuner kort og lagere det på harddisken i eks Divx format
> og poste den i en newsgroup eks. dk.binar.film ?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 09:42

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> Ja.

Og dog. Ved eksempelvis filmværker er det ikke lovligt at bruge fremmed
medhjælp ved eksemplarfremstillingen. Det har dog intet med kravet om,
at digital->digital kopiering skal foregå inden for husstanden. Det
samme "men" gør sig gældende, hvad angår FTP serveren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 13:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Ja.

Nej

> Ja.

Nej,

I begge tilfælde er der tale om en digital kopi af et filmværk, og
derfor må eksemplaret kun bruges til personlgt brug for
eksemplarvfremstilleren og dennes husstand. Man må altså ikke give
det til andre (ophavsretsloven, §12 stk 2, specielt del 5).

/L

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 13:42

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> I begge tilfælde er der tale om en digital kopi af et filmværk, og
> derfor må eksemplaret kun bruges til personlgt brug for
> eksemplarvfremstilleren og dennes husstand.

Hvad angår personlig brug henleder det udelukkende til de tilfælde,
hvor der er tale om en digital kopi af noget der i forvejen er digitalt
dvs. forlægget er digitalt.
Andre værker i §12 stk. 2 pkt. 5 henviser til andre digitale værker end
de allerede nævnte.

> Man må altså ikke give
> det til andre (ophavsretsloven, §12 stk 2, specielt del 5).

Hvis du skulle henvise til noget, der skulle tale i mod det tilladte i
at videregive kopien er det §12 stk. 3, der handler om brugen af
fremmed medhjælp.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 14:00

> Hvad angår personlig brug henleder det udelukkende til de tilfælde,
> hvor der er tale om en digital kopi af noget der i forvejen er digitalt
> dvs. forlægget er digitalt.

Ikke som jeg læser ophavsretsloven.

"Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at ... fremstille
enkelte eksemplarer i digital form af andre værker, medmindre det
udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes
husstand."

"I digital form" lægger sig til de "enkelte eksemplarer" man fremstiller,
og ikke til "andre værker". Der er ingen henvisning til hvilken form
værkerne er i.

> Andre værker i §12 stk. 2 pkt. 5 henviser til andre digitale værker end
> de allerede nævnte.

Jeg kan ikke se det i formuleringen.

> Hvis du skulle henvise til noget, der skulle tale i mod det tilladte i
> at videregive kopien er det §12 stk. 3, der handler om brugen af
> fremmed medhjælp.

Den er jeg mere forsigtig med at bruge, da jeg ikke er helt sikker på
hvor grænsen for "fremmed medhjælpe" går.

I dette tilfælde (en anden laver hele kopieringen, egenhændigt) er der
dog ingen tvivl om at stk. 3 forhindrer at man kan betragte kopien som
en modtageren har lavet til sin egen husstand.

Stk. 2 forhindrer at den, der laver eksemplaret, må give det videre, så
begge skal egentlig med for at argumentere for at modtageren ikke har
ret til at bruge eksemplaret.

/L

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 14:19

> Ikke som jeg læser ophavsretsloven.

Jeg har læst lidt i lovens forarbejder, der desværre ikke klart
definerer om der er tale om min tolkning "andre værker end de i
punkterne nævnte" eller din tolkning "andre værker generelt end de i
punkterne nævnte".

http://www.ft.dk/?/samling/20021/MENU/00000002.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-11-02 17:26

Tak for svarene.
Kan jeg ud af dem drage den konklution
at i fremtiden når analog videobånd
er gået på pension og vi alle bruger
DVD-R optagere, så kan man ikke
udlåne en DVD-r med rejseholdet 2010
til sin kolega, som man kan med
VHS bånd på nuværende tidspunkt

og at der ikke skelnes imellem en
1:1 kopi som med musik CD'er
og en analog* video optagelse lageret
digitalt

* signalet der tilgår mit TVtuner kort
er analog

Jan Rasmussen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-11-02 09:33

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> skrev:

> Tak for svarene.

Nu håber jeg ikke, at du er blevet alt for forvirret.

> Kan jeg ud af dem drage den konklution
> [...]

Ja men for at gøre det endnu mere forvirret så kommer der nye regler
fra december som muligvis betyder, at kopiering i praksis ikke vil være
tilladt.

> og at der ikke skelnes imellem en
> 1:1 kopi som med musik CD'er
> og en analog* video optagelse lageret
> digitalt

Det er her Lasse og jeg er lidt uenige i, hvordan lovgivningen skal
tolkes og der var ikke megen hjælp at hente i kommentarerne til loven.
Men hvis du vil være på den sikre side bør du holde dig til Lasses
svar.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 07-11-02 10:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns92BF612E435B1.miljokemi.dk@130.133.1.4...

> Ja men for at gøre det endnu mere forvirret så kommer der nye regler
> fra december som muligvis betyder, at kopiering i praksis ikke vil være
> tilladt.

Så det bliver ulovligt at optage en film fra TV med
sin DVD-R/harddisk recorder ?

> [...]
> tolkes og der var ikke megen hjælp at hente i kommentarerne til loven.
> Men hvis du vil være på den sikre side bør du holde dig til Lasses

Jeg har i hvert fald fået det indtryk at de største udfordringer indenfor
jura, kommer fra IT/konsumer elektronik området de næste
par år.

Jan Rasmussen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-11-02 10:43

> Så det bliver ulovligt at optage en film fra TV med
> sin DVD-R/harddisk recorder ?

Nok ikke, men der er et direktiv, InfoSoc, der skal implementeres i
medlemslandenes lovgivning senest 21. december. Dette direktiv
indeholder bla. et forbud mod at omgå effektive tekniske
foranstaltninger derunder kopibeskyttelser.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jonas Nielsen

Dato : 07-11-02 10:52

> [...]

> indeholder bla. et forbud mod at omgå effektive tekniske
> foranstaltninger derunder kopibeskyttelser.

Hvis man er intesseret, kan man læse /meget/ mere om det på
www.digitalforbruger.dk .