Digital musikkopiering via nettet
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-02 15:57

Et par spørgsmål om digital musikkopiering.

Det er tilladt at udlåne en musik-cd til en kammerat, der så lovligt kan
overspille den. Det er ikke lovligt, at optage en kopi på harddisken og
så sende den til kammeraten via nettet. Men hvad nu, hvis man smider
cd'en i computerens cd-drev og lader kammeraten få adgang til cd-drevet
via nettet. Må han så lovligt kopiere cd'en?

Og et tillægsspørgsmål foranlediget af Morten Bjergstrøms svar i en
anden tråd om musik på hjemmeside:

Ophavsretsloven, § 22:
Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse
med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Har der været nogen domme, der har fastsat, hvad god skik er i
forbindelse med citering af musikværker?

Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at lave en liste over nogle af
mine plader på min hjemmeside og forsyne hvert punkt på listen med et
link til et 10-20-30 sekunders klip fra den pågældende melodi -
eventuelt flere klip fra samme melodi af henholdsvis indledning og
omkvæd. Vil det være lovligt (uden at lave en aftale med KODA).

Gør det nogen forskel, om hjemmesiden er åben for alle eller kun for en
lukket kreds?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 16:48

Kim Ludvigsen skrev:

>så sende den til kammeraten via nettet. Men hvad nu, hvis man smider
>cd'en i computerens cd-drev og lader kammeraten få adgang til cd-drevet
>via nettet. Må han så lovligt kopiere cd'en?

Fra ophavsretslovens §12:

Stk. 3.   Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte
   fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er
   tale om

   musikværker,

Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-11-02 17:04

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Stk. 3.   Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte
>    fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er
>    tale om
>
>    musikværker,

Er det afgjort hvor grænsen for "fremmed medhjælp" går? Jeg kan se et
spektrum mellem "gøre det hele selv" og "få en anden til at gøre det
hele":
- Gøre det hele selv
- Få råd om hvordan man gør
- Få program der bruges til at lave kopi
- Låne hardware for at kunne tage kopi
- Låne hel computer for at kunne tage kopi
- Låne brug af computer der står hos en anden
- Låne brug af computer og få råd samtidigt
- Låne brug af computer og kun styre musen som man får besked på
- Sætte sig ved en andens computer og klikke "ok" for at tage kopi
- En anden klikker på "ok" og tager kopien

Er der afgørelser der kan hjælpe med at sætte grænsen?
/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 17:10

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Er det afgjort hvor grænsen for "fremmed medhjælp" går?

Jeg tvivler.

>Jeg kan se et spektrum mellem "gøre det hele selv" og "få en anden til at gøre det hele":

Ja, sådan er der så meget juridisk.

>Er der afgørelser der kan hjælpe med at sætte grænsen?

Hvis vi går ud fra at en sådan afgørelse ville blive omtalt i
nærværende gruppe, er svaret nej.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-11-02 18:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Fra ophavsretslovens §12:
>
> Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte
> fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er

Er det mere "fremmed medhjælp", når man placerer cd'en i cd-drevet, end
når man stikker kammeraten cd'en i hånden? Han skal stadig selv kopiere
den via nettet.

Og man behøver jo heller ikke at have placeret cd'en i drevet for at
hjælpe kammeraten men for selv at lytte til den ved lejlighed.
Kammeraten har så blot adgang til den til enhver tid placerede cd i
cd-drevet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Gregers Petersen

Dato : 04-11-02 18:41

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjælpe kammeraten men for selv at lytte til den ved lejlighed.
> Kammeraten har så blot adgang til den til enhver tid placerede cd i

Så kunne man jo argumentere for at der ikke kopieres fra et lovligt forlæg,
men fra en kopi: nemlig den der sendes via nettet.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 20:22

Gregers Petersen skrev:

>Så kunne man jo argumentere for at der ikke kopieres fra et lovligt forlæg,
>men fra en kopi: nemlig den der sendes via nettet.

Så findes der jo slet ikke lovlige kopier. En cd-afspiller i min
computer sender jo også lyden som bitsignaler i en ledning.

--
Bertel

Fra : Gregers Petersen

Dato : 04-11-02 22:08

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Så findes der jo slet ikke lovlige kopier. En cd-afspiller i min
> computer sender jo også lyden som bitsignaler i en ledning.

Jeg var klar over at det argument kom, men når du sender giver adgang til et
cd-rom-drev over TCP/IP, kommer der jo et ekstra lag uden om "dine bits" og
så har du jo faktisk en kopi.

Bemærk desuden mit "så _kunne_...." i mit oprindelige indlæg.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 09:43

"Gregers Petersen" <usenet2@fjern-dettegpweb.dk> skrev:

> Jeg var klar over at det argument kom, men når du sender giver
> adgang til et cd-rom-drev over TCP/IP, kommer der jo et ekstra lag
> uden om "dine bits" og så har du jo faktisk en kopi.

Hvorfor forudsætter en kopi, at der kommer et ekstra lag uden om
bitsene?

Det skulle betyde, at den eksakte bit for bit kopi jeg laver af en CD
ikke er en kopi?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-02 13:46

Morten Bjergstrøm skrev:

>Hvorfor forudsætter en kopi, at der kommer et ekstra lag uden om
>bitsene?

Du har ikke forstået det rigtigt. Vi snakker (her) om hvordan en
kopi føres via nettet fra ejrens hjem og compuiter til kopistens
hjem og computer. Nettransporten udgør et lag mere end der er ved
en normal kopi på én computer.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-02 13:50

> Du har ikke forstået det rigtigt.

Tja.

> Vi snakker (her) om hvordan en
> kopi føres via nettet fra ejrens hjem og compuiter til kopistens
> hjem og computer.

Ja, det har jeg på intet tidspunkt været i tvivl om.

> Nettransporten udgør et lag mere end der er ved
> en normal kopi på én computer.

Mener du, at der er "lagene" uden om "bitsene", der afgør om der er
tale om en "kopi" eller en "normal kopi"?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-11-02 14:13

> [...]

> kopi føres via nettet fra ejrens hjem og compuiter til kopistens
> hjem og computer. Nettransporten udgør et lag mere end der er ved

Måske, måske ikke.

Antag at et program på afsenderens maskine læser fra cd'en og sender
det læste direkte ud på nettet, og brænderprogrammet på modtagerens
maskine modtager informationen direkte og brænder den med det samme.

Informationen på cd'en bliver altså "streamet", og der bliver ikke
lavet en samlet kopi på noget tidspunkt - ud over den brændte cd.

Sammenlign det med at kopiere cd'en lokalt med kun et cdr-drev. Der er
det nødvendigt at lave en midlertidig kopi på harddisken (eller i
hukommelsen, hvis man har nok) for at kunne kopiere.

Hvor er der flest lag? :)

Og gør antallet af lag en forskel, så længe man ikke laver flere
midlertidige kopier end nødvendigt?

/L

Fra : Gregers Petersen

Dato : 05-11-02 17:06

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Og gør antallet af lag en forskel, så længe man ikke laver flere
> midlertidige kopier end nødvendigt?

Jeg mener ikke at det gør nogen forskel.
Jeg vil gerne pointere at jeg i min oprindelige post skrev _kunne_, og det
skulle opfattes som _kunne_!
Jeg har på intet tidspunkt sagt at dette var min personlige opfattelse af
problemstillingen.

--
MvH

Gregers Petersen