/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Overfaldet IGEN....
Fra : Sussan S. Jensen


Dato : 04-11-02 11:32

Hej Gruppe,

Ja, så var vi altså uheldige igen!
Oskar blev i lørdags til træning igen fuldstændig umotiveret
overfaldet af en tæve, denne gang en spinkel brun/tan blanding.

Vi var ved at træne fremadsendelser, så Oskar var heldigvis uden snor,
da vores træner råber, at jeg skal passe på, der kommer en løs hund!!
JA... det SKAL jeg da ellers love for at der gjorde!!!

Direkte til angreb gik den, selvom Oskar gav dæmpende signaler, lagde
siden til og smaskede alt det han havde lært(det var det jeg nåede at
opfatte). Ikke om det hjalp, den bare bed og bed, havde fat i højre
skulder/nakke regionen! Heller ikke her forsvarede Oskar sig, andet
end at dreje sig rundt og skingribe, det var jo en TÆVE... og man er
vel ikke en god hanhund for ingenting

Heldigvis er jeg af den type, der godt kan tage fra, så fat i den her
tæve og holde den væk i halsbåndet(Også selv om jeg fik en finger i
klemme ), så kunne jeg få fat i oskar og holde ham også. Selvom det
nu ikke var nødvendigt, han gik nærmest i panik og gøede da godt nok,
men det var sådan en ynkelig "hjælp, lad mig nu være, gå nu væk" gøen,
frygteligt at høre som hundefører.

Oskar ville ligebagefter ikke sætte højre forben i jorden, men lokket
af en masse godbidder, en højløbsk tæve og en god gang rundering
glemte han vist skrækken. Der var ingen huller, men flere ømme pletter
og manglende hår, heldigvis har han godt med hår.

Desværre er det nu 5 gang han er blevet umotiveret overfaldet, alle
gange af tæver, og de 4 andre alle af schæfere, hende her minder da
også om en schæfer, om ikke andet så i farven. Oskar er efterhånden
kronisk gal(angst) på alle hunde der er "shæferfarvede"!

Ja, jeg kan sq efterhånden godt forstå min hund er underlig, han lyder
ind imellem voldsomt aggresiv når han er i snor, men det arbejder vi
krafigt på. Han gør dog aldrig andre hunde noget når han er uden snor,
har heller aldrig bidt huller i de hunde der har overfaldet ham.
Han har været med som demohund på et par adfærds/kropssprogskurser
sammen med en stor Husky-han, hvor de netop skulle vise det normale
adfærd imellem fremmede hunde... Han har flere legekammerater af
forskellige racer og leger også godt med andre hunde generelt

Han udviste lørdag og søndag noget der ligner depression/usikkerhed,
ville ikke rigtig spise og ville ikke op af sengen. Han var meget
stille og ikke så fremadgående som han plejer at være. Hans lille
sambo på 8 mdr. kunne ikke engang få "trukket" ham op.

Vi skulle ellers havde været til konkurrence i lydighed søndag, men
blev hjemme for at stabilisere os oven på lørdagens hændelser. Vi tog
i stedet til stranden og gik 1½ time, hvilket han helt klart nød, men
han var stadig ikke "på mærkerne".

Han fik Rescuedråber til dyr(Blomstermedicin) lige så snart vi kom
hjem lørdag, men hvad kan jeg ellers gøre for at hjælpe ham?

Han er IKKE halt!

Triste Hilsner fra
Sussan, Oskar og Tikki
http://schnauzers.dk

 
 
Jørgen (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 04-11-02 14:45

Hej Sussan

Jeg kan blive så gal på dine vegne, hvor var hunde ejeren
hende. ?

Jeg kunne godt tænke mig at alle hundeklubber landet over, satser på at
træne deres hunde så de kan omgås
andre hunde.

Jørgen
"Sussan S. Jensen" <ssj@schnauzers.dk> skrev i en meddelelse
news:608ca209.0211040232.116198b6@posting.google.com...
> Hej Gruppe,
>
> Ja, så var vi altså uheldige igen!
> Oskar blev i lørdags til træning igen fuldstændig umotiveret
> overfaldet af en tæve, denne gang en spinkel brun/tan blanding.
>




Tkelstrup (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Tkelstrup


Dato : 04-11-02 18:33

Hej Sussan

Det er godt nok synd for Oskar. Der er ikke noget at sige til, hvis han
får psykiske mén efter det.

> Jeg kunne godt tænke mig at alle hundeklubber landet over, satser på
at
> træne deres hunde så de kan omgås
> andre hunde.

I vores træningsklub er folk simpelthen så sippede. Her må hundene
aldrig hilse på hinanden, for de kunne jo komme op at slås... "Min hund
kan ikke lide sorte hunde", "Min hund kan ikke lide små hunde", "Min
hund kan ikke lide.... nogen hunde overhovedet". Sådan siger hundeejerne
i alt fald. Der opstår tit problemer mellem hundene, når de er i snor.

Vi var dog nogle på unghundeholdet, der ikke mente, det skulle være
rigtigt, at hunde ikke måtte lege sammen, så vi aftalte at mødes før tid
hver gang, så hundene kunne lege på den lukkede bane. Dette var trænerne
imod, men vi gør det nu alligevel og med gode erfaringer. Der har aldrig
været nogle problemer - heller ikke når der kommer en fremmed hund ind.
De er selvfølgelig altid under opsyn.
Vi er af den holdning, at hvis man holder sin hund væk fra leg, bliver
den ikke præget til at være sammen med andre hunde, og kan derfor senere
hen give problemer. Derfor får vi vores Bernhard til at lege med så
mange hunde som muligt. Selvfølgelig altid under opsyn.

Jeg håber Oskar kommer sig over chokkende, så det kun er
"schæfer-farvede" hunde han bliver angst for.

Mange hilsner
Therese

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Kim Vestergaard Horn~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Kim Vestergaard Horn~


Dato : 05-11-02 12:34


Hej Therese

Først må jeg sige at det selvsagt er en god ide at socialisere hundene fra
de er små og på
den måde lære dem at omgås hinanden, men når det er sagt så skal det også
siges at
hundeklubben måske ikke er det bedste sted at socialisere voksne hunde. Vi
træner selv i en schæferklub og der har de voksne hundene sjældent tid til
at lege med hinanden - de er
der for at arbejde, ikke for at pjatte. Dernæst er der også det forhold at
hundene er så højt
oppe at der nærmest ingenting skal til før det hele ender i et gigantisk
hundeslagsmål hvilket
jo ingen ønsker, men en velvoksen og velmotiveret hund som plejer at få lov
til at ”tage” en
figurant lader sig ikke skubbe væk at noget så lille som en jævnbyrdig.
Derfor tillader jeg mig at konkludere at det er bedre at mødes i en
hundeskov eller lignende til socialisering og så
bruge træningspladsen til træning.

Mvh
Kim


Tkelstrup wrote:

> Hej Sussan
>
> Det er godt nok synd for Oskar. Der er ikke noget at sige til, hvis han
> får psykiske mén efter det.
>
> > Jeg kunne godt tænke mig at alle hundeklubber landet over, satser på
> at
> > træne deres hunde så de kan omgås
> > andre hunde.
>
> I vores træningsklub er folk simpelthen så sippede. Her må hundene
> aldrig hilse på hinanden, for de kunne jo komme op at slås... "Min hund
> kan ikke lide sorte hunde", "Min hund kan ikke lide små hunde", "Min
> hund kan ikke lide.... nogen hunde overhovedet". Sådan siger hundeejerne
> i alt fald. Der opstår tit problemer mellem hundene, når de er i snor.
>
> Vi var dog nogle på unghundeholdet, der ikke mente, det skulle være
> rigtigt, at hunde ikke måtte lege sammen, så vi aftalte at mødes før tid
> hver gang, så hundene kunne lege på den lukkede bane. Dette var trænerne
> imod, men vi gør det nu alligevel og med gode erfaringer. Der har aldrig
> været nogle problemer - heller ikke når der kommer en fremmed hund ind.
> De er selvfølgelig altid under opsyn.
> Vi er af den holdning, at hvis man holder sin hund væk fra leg, bliver
> den ikke præget til at være sammen med andre hunde, og kan derfor senere
> hen give problemer. Derfor får vi vores Bernhard til at lege med så
> mange hunde som muligt. Selvfølgelig altid under opsyn.
>
> Jeg håber Oskar kommer sig over chokkende, så det kun er
> "schæfer-farvede" hunde han bliver angst for.
>
> Mange hilsner
> Therese
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"


Trine Dyrgaard (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Trine Dyrgaard


Dato : 05-11-02 13:54

Hej

Er så vældig enig med dig, Kim. Selvfølgelig skal hundene socialiseres og
have lov til at lege, men det behøver ikke være på træningspladsen. Mine
erfaringer er også, at en hund, der først har fået lov til at drøne rundt og
lege, er temmelig svær at få til at arbejde seriøst bagefter

Desuden er det sådan at vi på vores (og din, Therese selvfølgelig
accepterer at hunde, der kan sammen, får lov til at lege før og efter
træning. Men da vi, der står som instruktører, prøver at gøre træningen så
"ufarlig" og ansvarlig som muligt, får alle den besked, at efter
hvalpekurserne er al leg på eget ansvar og uden vores opsyn. Vi vil ikke
bagefter skulle stå til ansvar for at hunde er blevet skadet fordi
"forkerte" hunde er blevet sluppet løs sammen. I indkald og lign. øvelser,
hvor hundene slippes løs, vil det trods alt være lettere at skille evt.
stridende parter ad, da der oftest kun vil være to hunde indblandet. Desuden
bruger vi meget tid på at sætte holdene sammen, så vi undgår at have to
hunde, der "hader" hinanden på samme hold. Simpelthen for at undgå
situationer som den Oscar var ude for. Desværre kan det ikke altid undgåes,
men visse ting kan man være opmærksom på.


--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk
"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:3DC7ACA8.D0654546@hum.auc.dk...
>
> Hej Therese
>
> Først må jeg sige at det selvsagt er en god ide at socialisere hundene fra
> de er små og på
> den måde lære dem at omgås hinanden, men når det er sagt så skal det også
> siges at
> hundeklubben måske ikke er det bedste sted at socialisere voksne hunde. Vi
> træner selv i en schæferklub og der har de voksne hundene sjældent tid til
> at lege med hinanden - de er
> der for at arbejde, ikke for at pjatte. Dernæst er der også det forhold at
> hundene er så højt
> oppe at der nærmest ingenting skal til før det hele ender i et gigantisk
> hundeslagsmål hvilket
> jo ingen ønsker, men en velvoksen og velmotiveret hund som plejer at få
lov
> til at "tage" en
> figurant lader sig ikke skubbe væk at noget så lille som en jævnbyrdig.
> Derfor tillader jeg mig at konkludere at det er bedre at mødes i en
> hundeskov eller lignende til socialisering og så
> bruge træningspladsen til træning.
>
> Mvh
> Kim




Tkelstrup (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Tkelstrup


Dato : 05-11-02 15:58

Hej Kim og Trine

Jeg kan godt forstå jeres argumenter. Sådan havde jeg ikke opfattet
situationen, så det er nu taget til efterretning
I stedet glæder jeg mig så til på søndag, hvor vi skal have hundetræf
med en 4-5 stykker her fra Kandu. Så må vi håbe, at de hunde kan sammen.

Mange hilsner
Therese

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Trine Dyrgaard (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Trine Dyrgaard


Dato : 05-11-02 14:00


"Tkelstrup" <Tkelstrup.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Q1yx9.1118$oC3.176592@news010.worldonline.dk...
> > Jeg kunne godt tænke mig at alle hundeklubber landet over, satser på
> at
> > træne deres hunde så de kan omgås
> > andre hunde.
>
> I vores træningsklub er folk simpelthen så sippede. Her må hundene
> aldrig hilse på hinanden, for de kunne jo komme op at slås... "Min hund
> kan ikke lide sorte hunde", "Min hund kan ikke lide små hunde", "Min
> hund kan ikke lide.... nogen hunde overhovedet". Sådan siger hundeejerne
> i alt fald. Der opstår tit problemer mellem hundene, når de er i snor.

Netop derfor bør hundene ikke hilse når de er i snor. Oftest opstår der
situationer, når alle lige er ankommet på pladsen, hundene er godt kørt op
og klar til at lave noget. Når de så får lov til at hilse i snor, sker der
ofte det, at hundene begynder at lege og hoppe rundt og derved får viklet
sig ind i hinandens snore.... og så opstår balladen. Hvis ikke dette er
tilfældet står folk på god afstand af hinanden med hundene i stram line, så
de kun kan snuse til hinanden... En hund i stram line udsender altså nogle
signaler, der meget nemt kan misforståes! Desuden gør det, at ejeren
strammer snoren, hunden opmærksom på, at der kan være fare på færde, og
derfor vil den lettere reagere aggressivt, end når den f.eks. er løs.

-Trine




Tkelstrup (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Tkelstrup


Dato : 05-11-02 17:28

Lige en ting omkring dette med træningspladsen...

Da vi gik på hvalpeholdet, slap vi hundene løs allerede når vi kom ind
på pladsen. Så løb de og legede og alt var godt. De løb ind i forrummet
til klubhuset osv. Vi fik aldrig at vide, at der var noget galt i det.
Sådan gik det på hele hvalpekurset, og vi bliver så tilmeldt
unghundeholdet.

I sommerferien vælger Bernhard og jeg at tage til sommertræning, og vi
kommer som vi plejer og jeg slipper Bernhard løs for at han kan hilse på
de andre, og det skulle jeg (selvfølgelig??!) aldrig have gjort!
Bernhard drøner lige ind i forrummet, for der var jo en masse andre
hunde og mennesker. Her går en del af hundene, der sidder i snor, helt
bananas og Bernhard fatter ikke hvorfor de hidser sig sådan op. Så
bliver vi ellers skældt hæder og ære fra, hvad vi bilder os ind, og at
man aldrig må have sin løse hund på pladsen, når der er hunde i snor
osv. osv. Hvor f..... skulle vi vide det fra?? Vi har jo bare en lille
hvalp, der elsker andre hunde, og det er den første vi har, og vi gør jo
bare, hvad vi gjorde på hvalpeholdet, som vi troede var den generelle
opførsel.

Denne episode har gjort, at jeg selv synes jeg er kommet forkert ind på
en række mennesker på vores træningsplads, og derfor betegnede jeg dem
som sippede. (Jeg havde vel ikke regnet med at blive genkendt *gg* )
Jeg forstår fuldt ud de andre hundeejere og reglerne nu og kan sagtens
se fornuften i dem, men fact er, at vi samt mange af vores
holdkammerater fra hvalpeholdet synes, at der er en dårlig stemning
mellem alle os og de andre, samt at folk generelt er sure. Dette er jeg
ret træt af, da jeg regner med at blive på den træningsplads de næste 10
år mindst.

Nå, det jeg vil sige med historien er, at man nogen steder bør gøre mere
ud af fra starten at forklare, hvordan regler og pli er på
træningspladsen samt fortælle forskellen på et hvalpehold og voksenhold,
for erfarne hundeejere (og trænere??) har relativt tit glemt, hvor meget
(læs: lidt) man ved om hunde og hundeadfærd, når det er den første hund,
man har, og kun er nået til og med hvalpekurset. Det er jo ikke fordi
man er imod reglerne, men man kender dem ganske enkelt ikke, og ved ikke
bedre. Specielt ikke når man har en hvalp der elsker alle hunde og
mennesker i hele verden.

Dette er ikke ment personligt om nogen overhovedet, men jeg håber bare,
at de hundetrænere (fra alle slags træningspladser), der læser det, vil
huske på det, hvis en ny på pladsen opfører sig vanvittigt :), og
derefter give en forklaring på hvorfor reglerne er som de er.

Mange hilsner
Therese (der nok skal opføre sig ordentligt fremover :) )

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Sussan S. Jensen (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Sussan S. Jensen


Dato : 06-11-02 10:05

Hej Therese

Jeg er selv en af dem der siger nej til at andre hunde skal hilse, når
min er i snor, for han bryder sig ikke om hunde helt op i ansigtet når
han har line på, andet end hvis han kender hunden i forvejen. Oskar er
jo omplaceringshund og vi ved derfor ikke hvad han har været udsat
for, men han havde problemer med andre hunde da vi fik ham. Dette har
vi dog trænet meget, og han er rigtig god sammen med andre hunde nu.

Noget andet er at vi nu også leger på træningspladsen, jeg socialicere
ham skam også til træning, bla. har han nu lært to hunde han var
usikker på at kende, og lege med. Den ene er en rød hofawart dame, som
han var meget skeptisk overfor, men som han nu ELSKER over alt i
verden. Den anden er en Bluemerle borderhan, som han også var noget
stiv overfor, men de elsker simpelthen at lege sammen nu. De kan
nærmest trække armene af os for at få lov at løbe!

Så man kan sagtens bruge træningspladsen til at lege på også!

Den anden hundeejer i overfaldet var jo også midt i en øvelse og havde
derfor hunden fri, ligesom mig, og der går jo immervæk et stykke tid
med at komme fra det ene sted til det andet, og der var ca 50 m.
mellem os. Så det var bestemt ikke hendes skyld...

Men det er altså stadig noget ....!

Mange hilsner fra
Sussan, OSkar og Tikki-pudelhund
http://schnauzers.dk

Mari (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Mari


Dato : 05-11-02 22:07


"Sussan S. Jensen" <ssj@schnauzers.dk> skrev i en meddelelse
news:608ca209.0211040232.116198b6@posting.google.com...
> Hej Gruppe,
>
> Ja, så var vi altså uheldige igen!
> Oskar blev i lørdags til træning igen fuldstændig umotiveret
> overfaldet af en tæve, denne gang en spinkel brun/tan blanding.


Ser jeg rigtigt på billederne - så er fronten stejl og han har
høj haleføring. ????

Jeg har faktisk oplevet en foxterrier, der altid blev angrebet - og da
jeg gjorde ejeren opmærksom på at han jo næsten ikke rørte jorden
med forbenene, når han gik i snor - og at han derved sendte
"fejlsignaler" - så ændredes situationen totalt.

Prøv at studere hans kropssprog - og se om det signalerer noget
andet - end det han står for. Især stive forben (stejl vinkling i front) og
høj
haleføring virker provokerende.


Mari



Sussan S. Jensen (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Sussan S. Jensen


Dato : 06-11-02 09:12

Hej Mari

Jo, Oskar holder høj haleføring. Og han sender forkerte signaler når
han er i SNOR, dem er jeg fuldt ud klar over.

Hans kropsprog er fuldstændig korrekt, en anelse "firkantet", men
ellers helt normalt når han er løs eller i lang line, (det har jeg
flere adfærdsterapeuters ord for. Interessere mig meget for adfærd og
har været på en del kropssprogskurser, med Oskar som demohund) i
lørdags var han fri og igang med en øvelse...

Men selvfølgelig er der hunde der bliver provokeret af hans "her
kommer jeg" attitude.

Han leger som jeg også skriver med mange forskellige hunde, bl.a kan
nævnes flere Bordere, et par hofawarter, en dalmatiner, et par
buhunde, et par huskyer og en del blandinger.

det underlige er at han faktisk har haft leget med den her tæve der
overfaldt ham...

Men som sagt er jeg klar over hans "fejlsprog" når han er i linen.

Schnauzerdyt fra
Sussan og Oskar
Http://schnauzers.dk

Jørgen (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 06-11-02 14:43

Hej igen

Jeg har også det problem,
Jeg har en schæfer han på 2 år vejer ca 34 kg.
Jeg kan næsten ikke holde ham når vi er til træning,
han gør ikke de andre hunde noget, han vil kun hen og
hilse, og det er dem alle, han er ikke rigtig klar over hvorfor vi er til
træning, og jeg får tit at vide at jeg med min hund ikke skal komme for tæt
på den eller den hund for så vil den gå i flæsket på min hund.
Der må være mere pristise i at vores hunde kan færdes
over alt med alle og at de kan enes, på f.eks. træningspladser, udstillinger
og i S-tog eller hvor man ellers mødes, m.m.

hilsen Jørgen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste