Tilbagelevering af bil
Fra : Kim Larsen

Dato : 03-11-02 23:25

Hej i gruppen

Jeg har tidligere forhørt mig om man kan komme af med en bil der er købt via
et finansieringsselskab, og det kunne man godt. Men hvordan skal det foregå,
kører man bare ned til forhandleren og aflevere bil og nøgler, og pladerne
til politiet, eller hvad skal der til ?

Kim Larsen

Fra : felix

Dato : 03-11-02 23:52

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kører man bare ned til forhandleren og aflevere bil og nøgler, og pladerne

Du skal ihvertfald udbede dig en skriftlig kvittering af forhandleren, hvorpå der står:
Kim Larsen har dags dato afleveret(solgt) sin bil, mærke, stelnr., nr.plade nr. og
hæfter ikke mere for restgælden.
Forhandler sørger for indfrielse af restgælden og afmelding på motorkontoret,
forsikringsselskabet.
By og dato
Du skriver under / Forhandleren skriver under

KvitteringsKopien gemmer du i 5 år på et sikkert sted !

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-11-02 00:30

On 03/11/02 23:25, in article 3dc5a246$0$386$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kører man bare ned til forhandleren og aflevere bil og nøgler, og pladerne

Der er to forholdsvis nye byretsdomme (fra Århus og ?), der går imod den
opfattelse, at man man kan aflevere sin bil til fuld og endelig afgørelse,
hvis der er tale om køb med ejendomsforbehold. Man kan således ikke bruge
bestemmelserne i kreditaftaleloven som en slags "udvidet fortrydelsesret" -
det kræver at man savner evne til at betale.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-02 08:28

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9EB700A.10E52%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

[klip]

> Der er to forholdsvis nye byretsdomme (fra Århus og ?), der går imod den

Og Varde.

> [...]
> bestemmelserne i kreditaftaleloven som en slags "udvidet
fortrydelsesret" -
> det kræver at man savner evne til at betale.

Enig - se tidsskriftet Fuldmægtigen september 2002, side 87, hvor Beck
Thomsen (igen) gennemgår disse regler.

/Peter

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-02 08:26

> [...]
foregå,
> kører man bare ned til forhandleren og aflevere bil og nøgler, og pladerne

Jeg har siden hen læst mig til, at den blotte tilbagelevering ikke bevirker,
at restgælden bortfalder. Så i dit tilfælde vil jeg nok ikke anbefale, at du
anvender fremgangsmåden.

/Peter

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-11-02 17:25

Hej igen

Noget meget underligt er sket i sagen.
Min ven som har denne bil og som vil levere den tilbage har nu kontaktet
diverse indstanser for at forhøre sig om hvordan han kommer af med bilen.
Der er dog det i det, uanset hvor han henvender sig, så kan der ikke findes
noget, der er ikke registreret nogen gæld i bilen, finansceringsselskabet
kan ikke finde ham eller bil i deres register.
Vil det så sige at han bare kan gå ud og sælge bilen ?

Kim Larsen