Problem med installering af Jaguar
Fra : Jens Find

Dato : 03-11-02 22:44

Jeg har prøvet at installere min nyindkøbte OS X 10.2 på en iMac DV SE
500, hvor der i forvejen er OS X 10.1.5.

Opstart på CD, gennem valg af sprog, godkendelse af licensaftale. Alt
går glat. Lig indtil valg af disk, der skal installeres på.

Ingen valgmuligheder. Min 30GB disk er partitioneret i hhv. 10 & 20 GB,
men ingen af dem er synlige i installeren.

Diskværktøj på installations-CD'en afslørede - og rettede - en mindre
fejl, men det hjalp ingenting.

Forslag?

Jens Find

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 23:39

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> men ingen af dem er synlige i installeren.
>
> Diskværktøj på installations-CD'en afslørede - og rettede - en mindre

Hmm.. rent skud: Har du prøvet at boote OS X 10.1.5, indsætte 10.2 CD'en
og herfra vælge Install Mac OS X?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens Find

Dato : 04-11-02 04:17

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hmm.. rent skud: Har du prøvet at boote OS X 10.1.5, indsætte 10.2 CD'en
> og herfra vælge Install Mac OS X?

Ja, det har jeg også prøvet - med samme resultat.
Installationsprogrammet kan simpelt hen ikke se disken.

Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-11-02 23:21

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> Ja, det har jeg også prøvet - med samme resultat.
> Installationsprogrammet kan simpelt hen ikke se disken.

Jeg har et par gæt mere:

1. Har din iMac den nyeste firmware? Tjek Apple's supportsider artikel
88010.

2. Prøv at køre Repair Priveliges Utilitry 1.1 fra 10.1.5. Den kan
hentes fra Apple fra artikel 106900.

Fra : Jens Find

Dato : 08-11-02 22:50

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har et par gæt mere:
>
> 1. Har din iMac den nyeste firmware? Tjek Apple's supportsider artikel
> 88010.
System Profiler siger "Boot ROM-version: 4.19f1" - hvilket vel er det
nyeste?

> 2. Prøv at køre Repair Priveliges Utilitry 1.1 fra 10.1.5. Den kan
> hentes fra Apple fra artikel 106900.

Just hentet - og kørt. Så får vi se ..

Jens Find

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-02 01:22

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> System Profiler siger "Boot ROM-version: 4.19f1" - hvilket vel er det
> nyeste?

Såvidt jeg ved, ja.

> Just hentet - og kørt. Så får vi se ..

Jeg krydser fingre...

Fra : Jens Find

Dato : 08-11-02 23:22

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> 2. Prøv at køre Repair Priveliges Utilitry 1.1 fra 10.1.5. Den kan
> hentes fra Apple fra artikel 106900.

Har lige prøvet -- ingen succes

Installeren kan ikke se disken - så jeg kan vælge at installere på _nul_
diske.

Men tak for tippet - selv om det ikke virkede.

Jens Find

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-11-02 10:11

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> Installeren kan ikke se disken - så jeg kan vælge at installere på _nul_
> diske.

Er du sikker på, at du har den plads som 10.2 kræver. Selvom du har to
store partitioner kunne det jo være, at de var ved at være fyldt op.

Martin

Fra : Jens Find

Dato : 09-11-02 11:39

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Er du sikker på, at du har den plads som 10.2 kræver. Selvom du har to
> store partitioner kunne det jo være, at de var ved at være fyldt op.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en angivelse af, hvor meget diskplads,
der er nødvendig. Jeg har aktuelt 1,88 GB på den partition, jeg vil
installere på.

Jeg ville i øvrigt forvente, at reaktionen på for lidt plads var en
meddelelse fra installaren herom

Jens Find

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-11-02 11:50

Jens Find <spam@finds.dk> wrote:

> Jeg kan ikke umiddelbart finde en angivelse af, hvor meget diskplads,
> der er nødvendig. Jeg har aktuelt 1,88 GB på den partition, jeg vil
> installere på.

Det er i underkanten, da standardinstallationen fylder omkring 2 GB. Som
en test kan du prøve at vælge Speciel installering og vælge alt fra.
Hvis du derefter kan vælge en disk, så har du løsningen på problemet.

Det er ikke smart at have for lidt plads på sin systempartition, da
systemet skal have plads til sine swap-filer, ellers dør det.

Fra : Jens Find

Dato : 09-11-02 19:09

> [...]

> en test kan du prøve at vælge Speciel installering og vælge alt fra.
> Hvis du derefter kan vælge en disk, så har du løsningen på problemet.

Efter en gang oprydning - og dermed lidt frigjort plads - dukkede
_begge_ partitioner op. Både den med ca. 2,5 GB ledig plads - og den
med under 1 GB (som der ikke kunne installeres på).

Muligheden for at vælge Speciel installering - og dermed spare plads ved
installationen - optræder i øvrigt først efter valg af disk, og dermed
senere end jeg kunne nå.

Nu er installationen gennemført - så jeg skal i gang med udforskningen
af de nye omgivelser

Tak for hjælpen.

Jens Find