stifte ApS / privat økonomi
Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 16:32

Hej

jeg går og lurer lidt på at blive selvstændigt erhvervs drivende
og stifte et ApS

SVJH skal der for at man kan stifte et sådant stilles sikkerhed
for 125KKr. enten i form af kontanter, eller værdier i firmaet
er det korrekt?

dernæst, i det at ApSet er stiftet, og ApSet ønsker at låne penge
til indkøb af varer, så er det kun ApSet der hæfter for lånet
(med sikkerhed i varelageret) korrekt?

mao. jeg personligt hæfter kun med de oprindelige 125KKr.
right?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Peder Porse

Dato : 03-11-02 17:17

Michael Petersen wrote:
> [...]
> right?
>
> --
> med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg

Korrekt, men du vil nok let komme ud for, at en mulig långiver også vil
kræve personlig kaution for selskabets gæld..og så hæfter du jo....
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-11-02 17:23

"Michael Petersen" skrev:

> SVJH skal der for at man kan stifte et sådant stilles sikkerhed
> for 125KKr. enten i form af kontanter, eller værdier i firmaet
> er det korrekt?

Du skal indskyde værdier eller kontanter for kr. 125.000 i ApS'et.

> dernæst, i det at ApSet er stiftet, og ApSet ønsker at låne penge
> til indkøb af varer, så er det kun ApSet der hæfter for lånet
> (med sikkerhed i varelageret) korrekt?

Det er korrekt at der i ApS'et er begrænset hæftelse, således at selskabet
kun hæfter med formuen.

> mao. jeg personligt hæfter kun med de oprindelige 125KKr.
> right?

I teorien ja. I praksis kan du komme ud for at skulle stille en
selvskyldnerkaution over for pengeinstituttet, hvis du ønsker at optage gæld
i selskabet. Selvskyldnerkautionen bevirker at pengeinstituttet kan komme
efter din privatøkonomi hvis selskabet ikke er i stand til at overholde dets
forpligtelse over for pengeinstituttet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 18:06

Kenn Gerdes skrev i meddelelsen ...

> [...]
>i selskabet. Selvskyldnerkautionen bevirker at pengeinstituttet kan komme
>efter din privatøkonomi hvis selskabet ikke er i stand til at overholde

ok, men det er så "kun" et problem derhen, at varelager,
inventar, maskiner, bygninger, osv. ikke kan realiseres,
til en værdig, der er = det skyldige beløb?

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-11-02 18:45

"Michael Petersen" skrev:

> ok, men det er så "kun" et problem derhen, at varelager,
> inventar, maskiner, bygninger, osv. ikke kan realiseres,
> til en værdig, der er = det skyldige beløb?

Korrekt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-02 19:25

Michael Petersen skrev i news:3dc541e5$0$28353$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[klip]

> dernæst, i det at ApSet er stiftet, og ApSet ønsker at låne penge
> til indkøb af varer, så er det kun ApSet der hæfter for lånet
> (med sikkerhed i varelageret) korrekt?

Jeg vil nok tilråde dig dels at søge professionel bistand, og så måske i
stedet starte en personlig virksomhed.

Realiteten er formentlig den samme: du kommer til at hæfte for gælden, jf.
de øvrige indlæg om kaution over for långiver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 20:17

Peter G C skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>Realiteten er formentlig den samme: du kommer til at hæfte for gælden, jf.
>de øvrige indlæg om kaution over for långiver.

Hej Peter

der er ingen tvivl om at jeg når tiden nærmer sig vil søge prof. bistand

jeg vil umidelbart foretrække ApS fremfor personlig virksomhed
da jeg gerne vil have vandtætte skoder mellem min privat økonomi,
og virksomheden.
det skyldes:
1. jeg er gift, og har fælles hus og gæld
self. kunne der oprettes særeje, men hvad så hvis vi på et tidspunkt
går fra hinanden?

2. jeg har forventninger om at min virksomhed med en investering på
små 100K til etablering og 300-500K i rå og færdigvare
vil kunne give en årlig omsætning på 800 - 1000K DG 50
fra uge 1. (kundekartoteket og ordre bogen er stortset på plads)

3. virksomhedens adresse vil være forskellig fra min privat adresse

varene er af en type der gør at de er kurrente ~5år
dvs. afskrivningsmulighederne er bedre end værditabet
og risikoen ved at optage lån, med varene som sikkerhed er lille

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-02 20:34

Michael Petersen skrev i news:3dc576c8$0$28360$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[klip]

> jeg vil umidelbart foretrække ApS fremfor personlig virksomhed
> da jeg gerne vil have vandtætte skoder mellem min privat økonomi,
> og virksomheden.

Spørgsmålet er, om du reelt får denne adskillelse. Det tvivler jeg på, hvis
du skal låne penge.

> det skyldes:
> 1. jeg er gift, og har fælles hus og gæld
> self. kunne der oprettes særeje, men hvad så hvis vi på et tidspunkt
> går fra hinanden?

Din hustru hæfter ikke for din gæld. Men det *kan* god ide, at forære hende
huset og oprette særeje.

[klip]

> varene er af en type der gør at de er kurrente ~5år
> dvs. afskrivningsmulighederne er bedre end værditabet
> og risikoen ved at optage lån, med varene som sikkerhed er lille

Jow jow - men for banken er det ikke godt nok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 20:59

Peter G C skrev i meddelelsen ...

>Spørgsmålet er, om du reelt får denne adskillelse. Det tvivler jeg på, hvis
>du skal låne penge.

ok

>Din hustru hæfter ikke for din gæld. Men det *kan* god ide, at forære hende
>huset og oprette særeje.

så jeg skal opveje risikoen, om banken nakker huset, eller konen gør det
*LOL*

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-11-02 21:31

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc58095$0$28335$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> så jeg skal opveje risikoen, om banken nakker huset, eller konen gør det
> *LOL*

Tjaaeee ... du kan i hvert fald ikke både blæse og have mel i munden......
samtidig.....

Hr. Bjørn

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 21:56

Bjørn Jørvad skrev i meddelelsen
<3dc587a8$0$28347$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Tjaaeee ... du kan i hvert fald ikke både blæse og have mel i munden......
>samtidig.....

hmm.. hvis jeg nu ikke puster så kraftuigt?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-11-02 22:00

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3dc58dec$0$11155$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> hmm.. hvis jeg nu ikke puster så kraftuigt?

Hmmmm .... du kan jo prøve..... ellers må du nok væbne dig med tålmodighed
og samle et lille mellager sammen ...... inden du for alvor starter
blæseriet...

Hr. Bjørn

Fra : Michael Petersen

Dato : 03-11-02 22:19

Bjørn Jørvad skrev i meddelelsen
<3dc58e76$0$11159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Hmmmm .... du kan jo prøve..... ellers må du nok væbne dig med >tålmodighed
>og samle et lille mellager sammen ...... inden du for alvor starter
>blæseriet...

jeg takker de impliserede for råd og vejledning
i hører om det, når det bliver aktuelt