kommandoer
Fra : Jørgen

Dato : 03-11-02 16:52

Hej

Jeg vil høre om nogen ved hvor man kan få en liste
over kommandoer, og en lille kort beskrivelse over
dem, som bruges i DCH eller schæferhundeklubber.

på forhånd tak

Hilsen Jørgen & Nico

www.dyrevaernet.dk/
www.schaeferhund.dk/kreds1.htm
www.dyreklinik.net/

Fra : Malle-brok

Dato : 03-11-02 17:54

Hej Jørgen.

Her lige en oversigt over de kommandoer jeg kan komme i tanke om i
DcH-programmet.

Plads = hunden skal gå på venstre side af føreren med skulderen ud for
hundeførerens knæ. Ved opstandsning skal hunden selv sætte sig, og også selv
følge med efter opstandsninger.

Stå = hunden skal stå roligt med alle 4 ben solidt placeret på jorden, og
den må første forlade stedet igen efter ny kommando fra hundeføreren eller
"fri"-signal. Kommandoen bruges også i A- og ELITE-klassen til at hunden
skal kunne stå med apporten i springet.

Sid = hunden skal sætte sig ned, og blive siddende indtil ny kommando fra
hundeføreren eller "fri"-signal. Kommandoen bruges også i ELITE-klassen til
at hunden skal kunne sidde med apporten i springet.

Dæk = hunden skal lægge sig ned, og blive liggende indtil ny kommando fra
hundeføreren eller "fri"-signal. Denne kommando bruges også når hunden skal
afdækkes på afstand.

Apport = hunden skal på kommandoen løber ud til en kastet apport-genstand,
opsamle den og selvstændigt løbe tilbage til hundeføreren og sidde foran. I
ELITE-klassen skal hunden desuden apportere den første smidte genstand
(hundeføreren må pege i den rigtige retning).

Slip = hunden skal villigt aflevere apporten / genstanden til hundeførerens
hånd.

Spring = hunden skal springe over det nærmeste springbræt, og røre springet
på minimum øverste revle på nedspringssiden.

Tilbagespring = hunden skal springe tilbage til hundeføreren og selv sætte
sig tæt for an denne.

Fremad = hunden skal på kommandoen løbe lige frem i den retning hundeføreren
peger.

Runder = hunden skal løb ud og se om den kan finde en figurant eller en død
genstand - i så fald skal hunden selvstændigt påbegynde halsgivningen.

Ud (el. lign.) = bruges ofte i eftersøgningen (terrænrundering) i A- og
ELITE-klassen for at få hunden til at løbe i det ønskede mønster. Ofte
anvendes fløjtesignal for at få hunden til at komme tilbage til
midterlinien.

Søge spor (el. lign.) = hunden skal følge et spor i terrænet i den retning
det er gået. Her kan være knæk og spidser på sporet. Genstande skal hunden
selvstændigt finde og enten samle op eller påvise. I B-klassen starter
sporet ved en startmarkering. I A-klassen er der en port, mens der i
ELITE-klassen er et startfelt.

Søge, finde (el. lign.) = hunden skal foretage et feltsøg inden for 4
markeringer. Genstande skal hunden selv opsamle og bringe tilbage til
hundeføreren (det er dog tilladt at sige "dygtig" når hunden har opsamlet
genstanden).

Her = hunden skal komme ind til hundeføreren, og sætte sig tæt foran denne.
(evt. hundens navn + her i sammenhæng).

I nogle øvelser er det endvidere tilladt at bruge fløjte- og
håndkommandoer.....

Håber dette var svar på dit spørgsmål - jeg kan ikke umiddelbart komme i
tanke om flere kommandoer, men det er ikke ensbetydende med at ovennævnte er
en komplet liste

Hilsen
Carina

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Jenny Larsen

Dato : 04-11-02 15:50

Du kan købe programmer i schæferhundeklubben
Jenny.