Bruge data fra en anden tabel?
Fra : Mads Jensen

Dato : 03-11-02 15:36

Hej

Lidt OT, men:

Jeg har en tabel, hvor medlemmerne har indtastet hvilke ting de har til
rådighed. Problemet er bare, at ejeren står som brugernavn i formatet
memNNNN.
Jeg har en anden tabel, hvor brugerne har deres personlige data, inkl. det
brugernavn.
Tabellen "medlemmer": indeholder data om de forskellige brugere
Tabellen "dubletter": indeholder info om brugernes dubletter

Hvordan kan jeg få en kolonne fra "medlemmer" brugt i "dubletter"?

Nogen, der vil henvise til en god tutorial (andet end manualen!)?
Eller hjælpe mig lidt på vej?

Tak på forhånd!

mvh.
Mads Jensen

Fra : Kevin Steffer

Dato : 10-11-02 02:04

Hej Mads,

Jeg går udfra at du har en relation mellem dine to tabeller, i så fald
kan du gøre sådan i SQL.

SELECT Table1.*, Tabel2.* FROM Table1, Table2 WHERE Table1.id = Table2.mem_id

Så har du alle data tilrådighed fra begge tabeller. Eks. har

Table1
-------------------------------------
| id | Navn | brugernavn | password |
-------------------------------------
| 1 | KS | fedtmule | ******** |
-------------------------------------

Table2
| id | table1_id | DATA1 | DATA2 | DATA3 |
| 1 | 1 | noget | noget | noget |

Så med SQL sætningen som vist vil du for hver række i Table1 få alle
rækker data med over fra Table2 som har table1_id = magen til den id i
Table1 altså i denne situation noget med

OUTPUT
| id | navn | brugernavn | password | id | table1_id | DATA1 | DATA2 | DATA3 |
| 1 | KS | fedtmule | ******** | 1 | 1 | noget | noget | noget |

Sådan

Mvh
Kevin

On Sun, 03 Nov 2002 15:35:50 +0100, Mads Jensen wrote:

> [...]

| 1 | 1 | noget | noget | noget |

Så med SQL sætningen som vist vil du for hver række i Table1 få alle
rækker data med over fra Table2 som har table1_id = magen til den i Table1

Fra : Mads Jensen

Dato : 10-11-02 12:13

Hej

tak for det