AppleWorks6-problem
Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-02 10:59

Det handler om regneark. Jeg har nogle årsbudgetter liggende på
regneark, et dokument pr. år, og de har så været kædet sammen via den
måske lidt omstændelige, men velfungerende "udgiv-og-abbonner" funktion
i AW til og med 5.
Sådan at fx. januar" i "Budget2003" altid starter med det samme tal som
december i "Budget 2002" slutter med.

I AW6 findes "udgiv og abbonner" ikke mere, men der findes en
referenceformel: Man skal i det første felt i januar i "Budget2003"
indtaste:

=Budget2002!M17

(Hvor M17 er cellenavnet på den celle i 2002 dokumentet der skal
refereres til.)
Formlen (som jeg blev henvist til af Finn Løvenkrands fra "Finns
planet") virker også fint lige når man har indtastet den. Men når man så
gemmer og lukker dokumenterne, virker den ikke mere når man åbner dem
igen.
Men hvis man indsætter/fjerner paranteser om formlen:

=(Budget2002!M17)

- virker referencen igen.

Men det er jo upraktisk at man skal ind og ændre den formel hver gang
man skal bruge dokumenterne.

Mon der findes en AWbruger i gruppen der er stødt på dette problem - og
måske endda kender løsningen?
(Man skulle egentlig tro at det med at kæde regneark sammen med
referencer var noget mange brugere anvender ...)

v.h

Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-11-02 13:32

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Mon der findes en AWbruger i gruppen der er stødt på dette problem - og
> måske endda kender løsningen?

En løsning er efter at gå i Calculate menuen og vælge "Calculate Now"!
Hvorfor det ikke er en del af auto-calculate forstår jeg heller ikke.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-11-02 15:40

d. 03/11/02 13:32 skrev Michael Tysk-Andersen på mta@mac.com i artiklen
1fl2qqm.17t2l7w79kgssN%mta@mac.com:

> En løsning er efter at gå i Calculate menuen og vælge "Calculate Now"!
> Hvorfor det ikke er en del af auto-calculate forstår jeg heller ikke.

Ok, tak for det. Det er i hvert fald lettere end at ændre formlen hver gang.
I øvrigt: Kan du få tastaurgenvejen for "Calculate now"
(skift-cmd-lighedstegn) til at virke?

v.h
Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 03-11-02 23:28

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> I øvrigt: Kan du få tastaurgenvejen for "Calculate now"
> (skift-cmd-lighedstegn) til at virke?

Næh, den opfører sig højst besynderligt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com