Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Digital fotografering" af Thomas Nykrog
Fra : Tine Müller

Dato : 03-11-02 10:30

Jeg har lige lånt ovennævnte bog fra biblioteket efter at have set den
anbefalet i denne gruppe, og jeg synes, at den ser virkelig god ud. Er nu
gået igang med at studere den nærmere. Er fuldstændig nybegynder.

Jeg regner med at forfatteren er ekspert på området, men jeg mener dog, at
jeg tidligere har læst et indlæg i denne gruppe, hvor det blev nævnt, at der
stod noget i bogen, som ikke var rigtigt. Jeg kan bare ikke huske, hvad det
var. Er der nogen som vil være venlig og igen fortælle, hvad dette var eller
om jeg husker forkert? Tak.

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-11-02 11:09

On Sun, 3 Nov 2002 10:29:57 +0100, "Tine Müller" <tinem@email.dk>
wrote:

>Jeg har lige lånt ovennævnte bog fra biblioteket efter at have set den
>anbefalet i denne gruppe, og jeg synes, at den ser virkelig god ud.

Det er den også

> [...]
>var. Er der nogen som vil være venlig og igen fortælle, hvad dette var

Der skal såmænd nok være flere ting. Det er ikke nemt at skrive en
hånd- og lærebog på næsten 250 sider uden en eneste fejl. Men det er
nok afsnittet DPI, der har været fremhævet her. I min udgave står det
på side 16.

Her mener TN bl.a. at
- dpi skulle være punkter pr kvadrattomme
- høj opløsning i dpi giver unødvendigt store filer
- billeder til skærm skal være i 72 dpi.

Sandheden er, at så længe vi snakker billeder i kamera og på skærm
tæller alene antallet af pixels i denne sammenhæng. dpi/ppi har kun
betydning ved udskrift og indskanning.

Sammenlig i øvrigt Madsens udmærkede demo

http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/ppi/skaerm/

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 03-11-02 11:31

> [...]

>var. Er der nogen som vil være venlig og igen fortælle, hvad dette var eller

Det var vist noget om Thomas' formulering omkring DPI.

Men der er en masse artikkel - og hjemmeside henvisninger på Google, med
søgeteksten:
"Digital fotografering" Thomas Nykrog

Nyhedsgrupper på adressen:
<http://groups.google.com/groups?q=%22Digital+fotografering%22+Thomas+Nykrog&hl=da&lr=&ie=UTF-8&scoring=d&sa=N&tab=wg>