?: At spille død
Fra : Windom Earle

Dato : 03-11-02 00:00

Sad lige og så Eyes Wide Shut på sv2 og kom til at tænke på hvordan man træner sig i at spille død. Er der nogen der kender de
teknikker de bruger på film? Har tænkt på det før og jeg synes at det er utroligt hvordan skuespillerne kan ligge helt stille. Jeg
ved godt at man bruger klippeteknik, men fx. i Eyes Wide Shut er der et langt klip hvor man ser en død kvinde. Har det noget at gøre
med vejrtrækningstekniker eller hva? Nogen filmeksperter der har noget info?

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-11-02 23:02

Eneste jeg umiddelbart ved om det er en røverhistorie om Hitchcocks 'Psycho'
hvor hende baben der blev myrdet i brusebadet (klassisk scene!) ruller let
med øjnene hvor hun egentlig skal spille død. Den missede scene irriterede
Hitchcock og han fandt senere ud af at man med et eller andet kemisk stof
kunne tvinge øjnene til at stå stille (hvadfor et kan jeg ikke huske). Han
skrev senere en lille huskeseddel til sig selv hvor der stod: "Husk [hvad
det stof nu end hedder!]".