Ny cubeowner
Fra : Thomas

Dato : 02-11-02 21:39

Hej,

er der nogen i gruppen der kan oplyse hvad forskellen er på
mac os X (10.1) og jaguar (10.2) ?

Da jeg lige har erhvervet mig en cube - dog kun med mac os 9.
etellerandet installeret vil jeg høre om der er nogen i gruppen der kan
anbefale hvor man kan købe enten os X eller Jaguar til billige penge.

Mvh.
Thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-11-02 11:02

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> er der nogen i gruppen der kan oplyse hvad forskellen er på
> mac os X (10.1) og jaguar (10.2) ?

Af nedenstående virker det som om du opfatter 10.1 og 10.2 som samtidige
produkter. Det er de ikke. 10.2 (som også kaldes jaguar, fordi det var
dens kodenavn under udvikling) er en opdatering af 10.1.

Du kan derfor ikke købe en ny 10.1. Den version af OS X, som du køber i
en butik vil altså være en 10.2.

Det ville i øvrigt også være dumt at få fat i 10.1 (f.eks. brugt) idet
10.2 er meget bedre - mere eller mindre alt er opdateret + der er kommet
en del nye programmer/features, som slet ikke fandtes med 10.1 - se
<http://www.apple.dk/macosx>

> Da jeg lige har erhvervet mig en cube - dog kun med mac os 9.
> etellerandet installeret vil jeg høre om der er nogen i gruppen der kan
> anbefale hvor man kan købe enten os X eller Jaguar til billige penge.

OS 9 og OS X er meget forskellige både teknologisk og brugsmæssigt, så
hvis du er ny Macbruger vil det være dumt at bruge tid på at lære OS 9,
idet det er "en død sild". Mht. cuben og OS X, så går de fint sammen.
Det eneste du kunne overveje er at skifte grafikkort, således at din Mac
kommer til at understøtte hardwareacceleration af grafikken (også kaldet
Quicktime Extreme).

Hvor du får OS X billigst? ... brugt (se <http://www.mediamac.dk>, i
Tyskland, UK, Sverige (OS X indeholder flere sprog, så en tysk version
indeholder også danske sprogfiler.) I Danmark koster OS X næsten det
samme ligegyldigt hvor du handler.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 11:52

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> Det eneste du kunne overveje er at skifte grafikkort, således at din Mac
> kommer til at understøtte hardwareacceleration af grafikken (også kaldet

Det er nu Quartz Extreme, da grafikmotoren i OS X hedder Quartz, men det
er selvfølgelig en detalje...

Og Quartz Extreme _gør_ en forskel!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-11-02 12:19

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er nu Quartz Extreme, da grafikmotoren i OS X hedder Quartz, men det
> er selvfølgelig en detalje...

"Klask på panden", ja selvfølgelig. Men det startede da med Q

(Måske kunne Apple så bruge "Quicktime Extreme" til deres næste store
opdatering af Quicktime.)

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 13:14

> [...]

> "Klask på panden", ja selvfølgelig. Men det startede da med Q
>
> (Måske kunne Apple så bruge "Quicktime Extreme" til deres næste store

Jeg ved ikke hvad forbedringen skulle være, da QuickTime jo egentlig
også får udbytte af Quartz Extreme.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-11-02 13:41

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg ved ikke hvad forbedringen skulle være, da QuickTime jo egentlig
> også får udbytte af Quartz Extreme.

Ah, mon ikke Steve finder på et eller andet insanely great.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 13:50

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ah, mon ikke Steve finder på et eller andet insanely great.

Det skal det ihvertfald nok være ifølge ham...

Fra : Thomas

Dato : 03-11-02 18:02

Hej igen

Tusind tak for jeres råd.

Jeg tænkte på hvilket grafikkort vil i anbefale at man køber hvis jeg skal
få udbytte af Quartz Extreme ?

På forhånd tak.

Mvh.
Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-11-02 23:29

> [...]

> Tusind tak for jeres råd.
>
> Jeg tænkte på hvilket grafikkort vil i anbefale at man køber hvis jeg skal

Til Cube har du det problem, at kortet ikke må være ret stort. Der har i
tidens løb været mulighed for GeForce2 MX (tjek lige, at den ikke
allerede har det, da det var en BTO mulighed), ATI Radeon og GeForce3.
GeForce3 er selvfølgelig det bedste, men det udvikler vist så meget
varme, at en blæser er tilrådelig og så forsvinder stilheden fra Cuben.

Det bedste kompromis er nok et Radeon kort, som skal være bygget til
Cube. Du kan altså ikke købe et alm. ATI Radeon Mac kort. Jeg vil
foreslå, at du kigger lidt rundt på nogle amerikanske forhandlere og
eBay.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-11-02 23:31

> [...]

> René Frej Nielsen
> Now running PowerMac G4 Dual 867 Mhz, 512 MB RAM,
> 60 GB HD, SuperDrive & Mac OS X Jaguar. Yeah!

Blærerøv..........

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/