15 meter mast til FWA ADSL
Fra : Palle Ravn

Dato : 02-11-02 12:51

Jeg kan kun få sonofon fwa hvis jeg hejser en 15 meter mast. Jeg fik
at vide at der er flere som har hejst sådan en mast. Men hvor kan en
15m mast købes, og hvad koster den ?

/Palle Ravn
Sikde "line of sight"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-11-02 13:02

"Palle Ravn" <real@sleepy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan kun få sonofon fwa hvis jeg hejser en 15 meter mast. Jeg fik
> at vide at der er flere som har hejst sådan en mast. Men hvor kan en
> 15m mast købes, og hvad koster den ?

Det er næppe den rette gruppe at spørge i.
Jeg ville en af grupperne hvor radioamatørerne huserer. De er også glade
for at gå i højden

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-11-02 15:39

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "Palle Ravn" <real@sleepy.dk> skrev i en meddelelse

Det er måske et "dumt" spørgsmål, men hvorfor gå så meget op i FWA.?
Er det ikke tæt på lukning.?

Under 1000 privatkunder i DK. (Se indlæg fra mig for ca. 1 md. siden, med
citat fra Jyllands Posten)

(Jeg har bestilt abonnement, i foråret. Og haft besøg af tekniker. Men
antennen kunne ikke ses pga. naboens tag.)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-11-02 02:13

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> hvorfor gå så meget op i FWA.?

Tjaa. Det er vel op til spørgeren

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Per.K

Dato : 03-11-02 08:56

> [...]
>
> (Jeg har bestilt abonnement, i foråret. Og haft besøg af tekniker. Men
> antennen kunne ikke ses pga. naboens tag.)

Hvorfor FWA ?
I en stortest at Tele2 gjorde i FWA konkluderede deres tests at det er noget
lort,
så derfor gidder de ikke at køre videre i det. De har overdraget licensen på
det til Telestyrelsen igen og vil så hellere satse alle deres penge i alm.
ADSL
istedet for.
Det udsendte de et nyhedsbrev om til deres kunder for lidt over 1 uge siden.
Jeg tror du køber katten i sækken hvis du satster på floppende FWA.

Venligst Per

Fra : Michael

Dato : 05-11-02 19:02

"Per.K" <persen1@NOWAY!yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]

siden.
> Jeg tror du køber katten i sækken hvis du satster på floppende FWA.

Jeg har haft fwa siden d.1-7-02 og det virke bare, altid "over hastighed",
men det bedste er nu en gang at være totalt fri for teledanmarks "monopol"
fastnet..... og at man nu kan få en dobbelt hurtig fwa forbindelse som
adsl..... det er da også være at tage med...
Mvh
Michael

Fra : Per

Dato : 03-11-02 11:51

Jeg tror lige, at du først skal undesøge hos kommunen lovligheden i at rejse
en 15 meter høj mast. Bare et godt råd, hvis du vi lundå ballade med både
naboer og kommune.

Per

<3dc3beb2$0$28359$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-11-02 11:55

Jeg skal ikke have rejst nogen mast. Læs lige www.makr.dk/?quote

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 13:04

"Palle Ravn" <real@sleepy.dk> wrote in message
> Jeg kan kun få sonofon fwa hvis jeg hejser en 15 meter mast.

Det var ellers noget af en højde, så var manden vel oppe i en lift for at
tjekke?

> Jeg fik
> at vide at der er flere som har hejst sådan en mast. Men hvor kan en
> 15m mast købes, og hvad koster den ?

At rejse en 15 høj mast, er ikke bare noget man lige køber og sætter op..

Jeg ved dog ikke om man kan købe en rørmast på 15-16 meter.

Masten skal være godt afstivet. Hvis man sætte en mast på 15 meter op, uden
nogen form for afstivning. Vil masten svinge i blæsevejr, og sikkert knække
i storm/orkan.

FWA antenne skal sidde næsten helt stille for at virke. Den må ikke svinge
flere centimeter...

Det eneste rigtige i den højde, er en gittermast, som bliver støbt ned i
jorden. Det vil nok koste omkring 15K. Men så kan du tilgengælg også få
lavet et ordenligt atenneanlæg til huset.

> /Palle Ravn
> Sikde "line of sight"

Men det er først LOS i den højde?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 13:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote in message

> Det eneste rigtige i den højde, er en gittermast, som bliver støbt ned i
> jorden. Det vil nok koste omkring 15K. Men så kan du tilgengælg også få
> lavet et ordenligt atenneanlæg til huset.

Nu søgte jeg lige på nettet....

Jeg fandt denne 30 meter lange gittermast brugt:

http://www.brugtgrej.dk/s_antenner.htm

Der står en pris på 3K det er billigt sluppet, og så kan dig og nogle venner
nok hjælpes ad med at støbe den ordenligt... (hvis du kender en som kran e.l
som kan hejse masten...

Men jeg kom lige i tanke om, at man jo selvfølgelig kan finde frem til nogle
brugte master... Som man ofte bare selv skal hente.. Det kan fx være gamle
lysmaster

Fra : Søren Blom

Dato : 02-11-02 13:08

"Palle Ravn" <real@sleepy.dk> skrev
> Men hvor kan en 15m mast købes, og hvad koster den ?

Prøv at find et firma der sælger antenner, de må kunne hjælpe dig.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : W i n g m a n

Dato : 10-11-02 04:13

Prøv kigge på carl Jensens side http://www.carl-c.dk han har vist mange af
hans master rundt omkring i danmark

Jeg har selv haft en 25 meter mast i min baghave til radioamatør brug.

--
Venlig hilsen / Best regards
Kim - OZ6V / www.OpelPower.dk