henvise til root
Fra : Peter Nørkjær

Dato : 01-11-02 18:00

Jeg er helt ny til dette php, og har egentlig ikke planer om at bruge det
til det vilde, men der er en funktion som jeg finder meget nyttig, det er
"include" kommandoen.
Jeg har er ved at lave en side på en af TDC's 10mb hjemmesider (I ved dem
der hedder homexx.tele.dk osv...). I den forbindelse har jeg under mit
"root" lavet en undermappe der hedder "php" hvor i de filer der skal
inkluderes ligger, foreksempel menu'en og andre dele der skal vises på alle
sider.

Og her melder problemet sig, jeg ved ikke hvordan jeg hensiver til denne
php-mappe.
Jeg er sku ikke en ørn til det her, det skal jeg glædeligt indrømme.
Men nytter jo ikke at skulle skrive ../../php/menu.txt i et dokument, for,
hvis jeg så senere flytter det til en anden mappe, så skal jeg til at rette
antallet af nivauer igen, og så er der jo ikke meget sjov ved det hele.
Jeg kunne jo også skrive den fulde sti http://www.minhp.dk/php/menu.txt Men
helt ærligt...

Det jeg har brug for er at kunne skrive "ROOTDIR/php/menu.txt" så
ligegyldigt hvor filen er i en undermappe vil den altid vise hen til det
rigtige.

Hvad kan jeg skrive inden den første skråstreg, så det ALTID henviser til
mit "root"?
Mange tak for hjælpen
Peter

Fra : Jakob Bock

Dato : 01-11-02 18:21

Peter Nørkjær skrev:

> Det jeg har brug for er at kunne skrive "ROOTDIR/php/menu.txt" så
> ligegyldigt hvor filen er i en undermappe vil den altid vise hen til det
> rigtige.

Variablen du efterlyser er $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]:

<http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.php#reserved.variables.serv
er>

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-02 18:56

"Peter Nørkjær" <noerkjaer@mail.NOSPAMdk> wrote in

> [...]
> hvor i de filer der skal inkluderes ligger, foreksempel menu'en
> og andre dele der skal vises på alle sider.

Er der overhovedet PHP understøttelse på TDC's home servere ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-11-02 16:21

Peter Nørkjær wrote in <3dc2b30f$0$97614$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
[include]
> Jeg kunne jo også skrive den fulde sti
> http://www.minhp.dk/php/menu.txt Men helt ærligt...

Du har fået en løsningen, men denne vil jeg altså lige bemærke. :)

Når man includer findes filen normalt via filsystemet. Men starter filnavnet
hentes filen over http, hvilket er en ret skidt ide, når filen alligevel er
tilgængelig via filsystemet.
Includes via http er noget man normalt slet ikke gør, men der findes dog
situationer hvor det er en praktisk funktion.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)