Politihundetesten
Fra : Michael H.

Dato : 01-11-02 15:11

Hej med jer

Er der nogen af jer der ved hvad politi-hundeskolen bruger
af testmetoder, så de kan se om en hvalp er egnet som politihund ??

Evt et link eller nogen der ved noget..

--
Michael

Hellere komme for sent i dette liv
end at komme for tidligt til det næste.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 03-11-02 02:53

"Michael H." <mh@XXXsmorumnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen af jer der ved hvad politi-hundeskolen bruger
> af testmetoder, så de kan se om en hvalp er egnet som politihund ??

Hej allesammen.

Jeg kunne da osse godt tænke mig at vide hvilke prøver hunde, der trænes til
politibrug, skal op i og hvad de går ud på.
Så hvis der er nogen der ved noget om det ville jeg da blive glad for at
høre mere.

MvH Aragorn_dk

================
http://www.bmwmc.dk

Fra : Søren Houlberg

Dato : 04-11-02 18:29

Hej!

Jeg træner selv politihundeprogrammet (PH) og her er "kravene" at man for
det første skal have en brugshunderace
(Schæfer/Rotweiler/Dobermann/Riesenschnauzer/labrador etc.)

Et af de vigtigste krav til hunden er at den kan give hals (så den kan
påvise en funden genstand)

Med hensyn til mentaltesten så tjekker politiet deres hunde for
Lydfasthed (pludselig høj lyd f.eks. en kæde der falder på stegepande;
hunden skal ikke fræse væk fra lyden) Skudfasthed (at de ikke flipper helt
over skud)
Nervefast (en keddeldragt flyver op fra jorden lige ved siden af hunden; som
ikke skal forsvinde ud over stepperne)
Anlæg for forsvar/mod (et eller to spøgelse kommer gående imod hunden; som
selvfølgelig ikke skal angribe dem men heller ikke løbe væk)

Det er vist lige det jeg kan komme i tanker om.

Senere i uddanelsen skal hunden (som ved politiet ALTID er en schæfer han)
op til kåringen som er en prøve i brugsegenskaber og det er den endelige
politihundeprøve - der gør den til en rigtig politihund. Her er det lydighed
(fri ved fod) Spring (1,5 meter) spor (følg færten og saml eventuelle
genstande op undervejs), rundering (løb ud i området og find en person eller
ting - når du finder den så gø - ikke røre), fremadsendelser/stop (løb efter
manden og bid ham i armen fasthold ham til føreren kommer tilstede og siger
slip)

Hvis ikke dette var nok kan i evt. se på Politihundeforeningens hjemmeside:
www.danskph.dk

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Winther

Dato : 05-11-02 09:13

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis ikke dette var nok kan i evt. se på Politihundeforeningens
hjemmeside:
> www.danskph.dk
>
> Hilsen
> Mette Sofie

Kåringsprogrammet på hjemmesiden er for civile hunde. Tjenestehunde skal
igennem det samme som Mette Sofie skriver, men de har én ting mere med,
nemlig afståelse fra stop. Jeg kan ikke rigtig huske, om der bliver arbejdet
med skjult ærme.

Mentaltesten er også som beskrevet, men bliver udført tidligere hos
politiet.

Angående selve udvælgelsen af hvalpe, så går man mest efter linjer, som man
før har haft gode erfaringer med. Hos nogle opdrættere er alle kommende
hanhvalpe nærmest på forhånd reserveret til politiet. Hvis i ser på
resultatslisten fra PH-Dm, kan man se, at nogle kennelnavne går igen.

Vh. Winther

Fra : Kristian

Dato : 18-11-02 08:07

"Michael H." <mh@XXXsmorumnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Er der nogen af jer der ved hvad politi-hundeskolen bruger
> af testmetoder, så de kan se om en hvalp er egnet som politihund ??

Hvis du kan låne dig frem til "Schæferhunden" nr. 9 og 10, så kan du følge
hvalpene Frækkert og Gizmo. De er kommende tjenestehunde hos politiet. I nr.
10 er temaet mentaltest.

Vh. Winther