Købelovgivningen - endnu en gang..
Fra : Ukendt

Dato : 01-11-02 11:39

Hej gruppe,

Jeg har brug for lidt hjælp - om ikke andet, så for at genopfriske min
hukommelse.

Jeg har i august 2000 købt en opvaskemaskine der nu er holdt op med at virke
efter hensigten.

Jeg har kontaktet forhandleren for at få den repareret - ingen problemer
her.
Problemet opstår først, da jeg får at vide at der ikke længere er garanti
på, da den er mere end et år gammel. - Det kan jeg for så vidt god t forstå,
men svjh er der noget med en udvidelse af garanti / reklamationsretten ifm
den nye købelov - også selvom produktet er købt, før lovgivningen trådte i
kraft.

Er der noget om snakken, eller spiller min hukommelse mig et puds?

På forhånd tak for hjælpen

Peter

Fra : Michael Petersen

Dato : 01-11-02 12:33

<FedePede> wrote in news:3dc25981$0$28787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> før lovgivningen trådte i kraft.
>
> Er der noget om snakken, eller spiller min hukommelse mig et puds?

Prøv at læs hvas Trine skrev som svar på dit første indlæg.

Din opvaskemaskine er købt på et tidpsunkt hvor der kun var 1 års
reklamationsret.

Den nye lov blev vedtaget i april med tilbagevirkende kraft til 1. januar
2002. Den nye købelover gælder altså kun varer købt fra d. 1 januar 2002 og
frem.

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my disc?

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-11-02 16:23

der er 5 års reklamationsret på reparationen! Da der er tale om en
ydelse,gælder den almindelige 5 år4s forældelsregel.

Fra : Michael Petersen

Dato : 04-11-02 19:50

"Henrik Nielsen" <nikalNOSPAM@image.dk> wrote in news:Dfwx9.1031$oC3.155442
@news010.worldonline.dk:

> der er 5 års reklamationsret på reparationen! Da der er tale om en
> ydelse,gælder den almindelige 5 år4s forældelsregel.

problemet er jo bare at den ikke er repareret endnu. Sådan som jeg læser
indlægget er maskinen købt for mere end et år siden (dvs før den nye købelov)
og har fungeret fint indtil nu. Forhandleren vil ikke reparere den gratis da
reklamationsretten er udløbet. Hvordan Peter er stillet efter en evt
reparation er vi slet ikke nået til endnu

Michael
--
Who is General Failure and why is he reading my disc?