Vedr. Anders Jeppesen fra Odense - RETTELS~
Fra : Asbjørn Mediå

Dato : 01-11-02 08:51

Jeg skrev dette:

"Hallo Danmark
"Jeg skulle bli svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med flere
"opplysninger om min tiptipoldefar ANDERS JEPPESEN, fra Odense (eller nære
"omgivelser).
"Han var født den 7. okt 1787
"Reiste til, og bosatte seg i Bergen, Norge før 1806.
"Han tok borgerskap i Bergen som skipper i 1806.
"Giftet seg med Elsebe Ibsen (dtr. av Jacob Petersen Ibsen og Karen Sanbye)

"De fikk flg. barn:
" Jacob f. 12. mars 1813
" Jeppe Andreas f. 31. okt. 1814
" Petter f. 1818
" Hans f. 1819.

"ANDERS JEPPESEN hadde en bror (HANS) som tidligere var reist til Norge, og
"hadde giftet seg til formue, da han sammen med sin kone eide Åkvikgodset på
"Helgaland i Nordland.
"ANDERS bestyrte således en del av dette godset og bosatte seg derfor på
"Træna i Nordland ca 1818.

Takker så meget for de svar jeg har fått, men jeg må vedgå at jeg dessverre
kom i skade for å gi et par feil opplysninger i min etterlysning 30.10.02.
Dette kommer av at jeg hadde notater om den Anders Jeppesen som det
refereres til i deres tilsvar, men jeg hadde ikke strøket dem eller merket
dem tilstrekkelig som "ikke aktuell". Antakelig fordi det er lang tid siden
jeg arbeidet med denne slektsgrenen. Jeg var også en tid så sikker på at jeg
hadde funnet den riktige Anders Jeppesen at fødselsdato og -sted var satt
opp i anetavlen på vår hjemmeside. Dette er nå strøket.
Vi vet ikke sikkert at ANDERS JEPPESEN var født den 7. okt. 1787. Det vi
derimot vet litt sikrere var at han var født i 1786 (dato ukjent) i Odense
eller dens nære omgivelse.
Jeg ber om unnskyldning for denne uleilighet, og håper at de som kjenner noe
til en Anders Jeppesen som kan tenkes å stemme med den jeg søker, vil gi meg
opplysninger som kan sette meg på sporet.

Atter en gang: på forhånd hjertelig takk!
Vennlig hilsen
Asbjørn Mediå.
amediaa@sensewave.com
Se forøvrig anetavle vedr. Anders Jeppesen på vår hjemmeside:
http://home.no.net/amedeiaa

Fra : Bente Aaris

Dato : 01-11-02 12:16

> [...]

gi meg
> opplysninger som kan sette meg på sporet.

Muligvis ham her, der er både en Hans og Anders og faderen er søefarende

Samtlige personer i husstanden:

Odense, Odense, Sankt Hans, Skibhusene ved Odense Fiord, , 1ste huus, 1,
FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jeppe Hansen, 50, Gift, huusfader, søefarende,
Margreta Tangaard, 31, Gift, huusmoder, ,
Hans Jeppesen, 8, Ugift, børn, ,
Anders Jeppesen, 4, Ugift, børn, ,
Birthe Marie Jeppesdatter, 2, Ugift, børn, ,
Maren Nielsdatter, 22, Ugift, tienestepige, tienestepige,

Fra : Asbjørn Mediå

Dato : 09-11-02 18:26

"Bente Aaris" <aaris@c2i.net> skrev i melding

> [...]
> Anders Jeppesen, 4, Ugift, børn, ,
> Birthe Marie Jeppesdatter, 2, Ugift, børn, ,
> Maren Nielsdatter, 22, Ugift, tienestepige, tienestepige,

Takker hjertelig for disse meget nyttige opplysninger. Det er ti stor hjelp!
Vennlig hilsen
Asbjørn Mediå

Fra : Bente Aaris

Dato : 10-11-02 00:47

------Klip

Formodentlig har du fundet Anders, men hvis ikke - er han her:

ANDERS IBSEN Male
Event(s):
Birth: 12 AUG 1783

Christening: 15 AUG 1783 Sankt Hans, Odense, Odense, Denmark
Death:
Burial:
Parents:
Father: JEPPE HANSEN Family
Mother: MAGRETE HANSDR
og her er broderen:

HANS IBSEN Male
--------
Event(s):
Birth: 25 NOV 1779

Christening: 05 DEC 1779 Sankt Hans, Odense, Odense, Denmark
Death:
Burial:
--------
Parents:
Father: JEPPE HANSEN Family
Mother: MARGRETHE HANSDR
------
forældrenes vielse:

JEPPE HANSEN MATROS
Male Family
--------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
--------
Marriages:
Spouse: MAGRETTE HANSDR Family
Marriage: 24 NOV 1779 Lumby Sogn, Odense, Denmark
--------

Moderens dåb:

MARGARETHA HANSEN Female
--------
Event(s):
Birth:
Christening: 16 FEB 1755 Lumby Sogn, Odense, Denmark
Death:
Burial:
--------
Parents:
Father: HANS TANGAARD Family
--------
Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record.
The source records are usually arranged chronologically by the birth or
christening date.
--------
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C204131 1679 - 1809 0050280 Film NONE
--------

Desuden kan oplyses at der i FT:1801 Odense Amt i Lumby Sogn
er personer med efternavn Tangaard.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 10-11-02 01:30

------Klip

Mon ikke denne Jeppe er faderen:

IGI Individual Record FamilySearchT International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree
--------
JEPPE HANSEN Male
--------
Event(s):
Birth:
Christening: 31 AUG 1738 Lumby Sogn, Odense, Denmark
Death:
Burial:
--------
Parents:
Father: HANS IBSEN Family
--------
No source information is available.

Det bør kontrolleres i kirkebøgerne.

Mvh
Bente Aaris

Fra : Asbjørn Mediå

Dato : 13-11-02 09:39

> [...]
>
> Mvh
> Bente Aaris
>

> Hjertelig takk igjen. Er det noe jeg kan gjøre til gjengjeld, ta gjerne
kontakt.
Vennlig hilsen
Asbjørn Mediå