Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor vil de ikke sælge digi? analog con~
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 31-10-02 22:50

Ja spørgsmålet har været her før, og nu kommer det som samme ulv men i nye
fåreklæder.
Jeg arbejder i en daginstitution, hvor vi skal have et digital kamera. Men
efter at have snakket med 3 fotohandlere, er jeg ikke så overbevist. De
siger køb et billigt Olympus 115 til noget der ligner 1100-1500 kr.
Men vi vil gerne have et digi der kan:
Tage billeder til deres knagerække.
Når vi er på tur så andre kan se og gense opleveser.
Være solidt.
Uden 25000 ubrugelige funktioner, der kun kan betjenes af fagfolk.
Pris max 3100 kr.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-10-02 23:28

Jens Jacob Buus wrote:

> Men vi vil gerne have et digi der kan:

Du kan ta' et kik på - http://www.dpreview.com/ - den
indeholder sammenligninger af næsten alle digicam's.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 01-11-02 02:01

On Thu, 31 Oct 2002 22:49:52 +0100, "Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk>
wrote:

>Jeg arbejder i en daginstitution, hvor vi skal have et digital kamera. Men
>efter at have snakket med 3 fotohandlere, er jeg ikke så overbevist. De
>siger køb et billigt Olympus 115 til noget der ligner 1100-1500 kr.

Eller et Olympus 120 til små 2000 kr
Se http://www.olympus.dk/digital/c120.htm

>Men vi vil gerne have et digi der kan:
>Tage billeder til deres knagerække.
>Når vi er på tur så andre kan se og gense opleveser.

Det kan det sagtens klare og det har en god optik og en rigelig
opløsning på 1600x1200 til at du kan printe billeder ud i A4 (27x20cm)
størrelse om du vil

>Være solidt.
Det er solidt og kan ligge i en lomme uden at lide overlast.

>Uden 25000 ubrugelige funktioner, der kun kan betjenes af fagfolk.
>Pris max 3100 kr.

Med 3100 kan du såmænd også få råd til en praktisk cardreader og et
ekstra Smartmedia RAMkort på 128 MB.

Hilsen emj

--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-11-02 00:44

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Eller et Olympus 120 til små 2000 kr
> Se http://www.olympus.dk/digital/c120.htm
Det lyder fint.

> [...]
> størrelse om du vil

> Det er solidt og kan ligge i en lomme uden at lide overlast.
joo men er der egentlig forskel på hvor solide de er ?
Her mener jeg at der er ofret penge på holdbarhed, støvregn, støv, slag etc.
Hvis der er forskel idt brugeren oplever som holdbarhed/soliditet er jeg
meget interesseret. Analyser siger mig intet, hvorimod test siger "alt".
Lommen er jo et fedt alternativ, men at det giver holdbarhed er utænkeligt.
Men det er meget praktisk når man er på tur. Bestemt en hundredemand eller
tre værd.

> ekstra Smartmedia RAMkort på 128 MB.
Tak.
Jeg vil ikke betale for funktioner jeg / vi ikke bruger. Specielt ikke hvis
der kommer en "semi"- ekspert hen og siger: "Kan det ikke indstilles ?"
(egentlig bare fordi han har taget et par lorte billeder). Men fordi det
forbruger mæssiget er en forkert vej at gå.
Men 128 MB som ekstra lyder som en god ide.

>Men efter at have snakket med 3 fotohandlere, er jeg >ikke så overbevist.
De siger køb et billigt Olympus 115 >til noget der ligner 1100-1500 kr.
Hvorfofr ikke et digi kam. ?

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 01-11-02 08:42

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Være solidt.
> Uden 25000 ubrugelige funktioner, der kun kan betjenes af fagfolk.

Jeg kan meget abefale Canon´s IXUS - eller S10/S20. De er små og i metal
(meget robuste) og er meget nemme at anvende. Kender ikke priserne, men en
S10 må da være godt nede i pris (2,1 mp). Købte i tidernes morgen selv en
S10 til en forening - det har været et godt valg - det kan nemlig tåle
mosten.

Du skal nok på brugtmarkedet for at finde en S10 - vist ikke længere med i
handlen.

Mvh Kim

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 01-11-02 12:05

> Jeg kan meget abefale Canon´s IXUS

Ditto (har selv et) men Kodak har et meget robust der viost hedder noget
med DC5000. Det veil jeg nok anbefale istedet til et sted hvor små
pilfingre nemt kan komme til at tabe det på gulvet. Vi har et på arbejde
(hvor det er store pilfingre) og det virker meget solidt. Det er også
kun 2Mpixels og få gange zoom. Men til jeres brug er det også motivet
der tæller mere end den tekniske kvalitet. Og en printer til 1-2 tusinde
tusinde er rigeligt fint. Det bliver alligevel papir og farve der løber
op.

--
Anders Majland
Digital Ixus, AW-PS-200 (kamerahus), Apacer 128MB Compact Flash Card,

Fra : o&u

Dato : 01-11-02 09:53

wrote:

> [...]
>efter at have snakket med 3 fotohandlere, er jeg ikke så overbevist. De
>siger køb et billigt Olympus 115 til noget der ligner 1100-1500 kr.

Så er det lige nu, man skal sige: NED med digital kameraer !!

Noget dyrt gejl.

4000 for en god printer kommer oveni, plus blæk og papir.

Citere Bjørn Lomborg: brænd dåserne !

mvh

John

Fra : KASO

Dato : 01-11-02 13:04

"o&u" skrev d. 01-11-02 09:53 dette indlæg :

De

> Så er det lige nu, man skal sige: NED med digital kameraer !!
>
> Noget dyrt gejl.
>
> 4000 for en god printer kommer oveni, plus blæk og papir.

Dejligt seriøst indslag

Du abstraherer fuldstændigt fra det faktum, at digitalkameraer kan noget
andet end analoge kameraer. Til de ovennævnte formål er et analogt
kamera værdiløst - med mindre man selv investerer i et af de små
fremkaldeanlæg - men hvordan går det så med prisen ?

Vil man have den høje kvalitet, kan man sende billederne til "rigtig"
fremkaldelse - som med analoge kameraer. Vil man selv lave billeder, kan
man vælge den høje kvalitet med en dyr printer eller nøjes med en billig
printer til en lidt ringere kvalitet. Jeg vælger selv at bruge en billig
printer til "for sjov"-billederne og sende de billeder, jeg gerne vil
have i høj kvalitet til "rigtig" fremkaldelse. På den måde får jeg det
bedste af to verdener. Samtidig kan jeg vise billeder på et TV - evt.
via en DVD-afspiller.

Jeg har stadig mit SLR til specielle formål (mit SLR har kraftigere zoom
og stor ekstern flash) - men digitalt er nu blevet mit primære udstyr
grundet de mange muligheder.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-02 14:16

Det er dyrt at købe digikameraet. Der er dyrt at printe i farver. Det er
besværligt selv at "bære" billedet fra memory til et VELLYKKET print i god
kvalitet med de rigtige farver. Det tager faktisk rigtig lang tid at få et
godt resultat.

Med et 35mm kamera tager i en masse billeder og får dem i god kvalitet til
50 kroner for en hel film. Du skal ikke gøre andet end tage billedet og få
filmen fremkaldt. Prøv lige at regne på hvor meget til du skal bruge på
redigering og printning af billederne. Brug den tid på børnene. Prøv også at
regne på prisen for et kamera og 10 film om året kontra digitalkamera med
printer, fotopapir, blæk m.m.

Jeg mener kun I skal købe et digi hvis det er absolut påkrævet at kunne få
billederne på væggen umiddelbart efter gåturen.

Den lange procestid der er fra billedet er taget til det hænger på væggen
vil bevirke at I ikke får billederne på væggen alligevel. Skud med film og
lad fotohandleren klare resten!!!

Hilsen
Karsten

Fra : Mikael

Dato : 01-11-02 18:02

Hej Jacob

Du kan trygt købe et digital kamera, som din intention er, til trods for de
ikke særligt positive indlæg i tråden. Jeg har fotograferet digitalt i de
sidste 2 år (fotograferet med 35 mm og 6X6 i 20 år), hvis man er lidt
omhyggelig med heblik på valg af printer og papir er der ingen problemer, og
slet ikke til det formål du skal bruge det. Her vil glæden over billederne
være væsentligt større end at hudtonerne ikke er 102% rigtigt ramt.

Hvis du har brug for hjælp vedrørende 'processen' med at få det nogenlunde
rigtigt ud, er du velkommen til at smide mig en mail. Husk at fjerne X'erne.

Mikael

Fra : Jensb

Dato : 04-11-02 14:39

> [...]
> Være solidt.
> Uden 25000 ubrugelige funktioner, der kun kan betjenes af fagfolk.

Jeg synes helt klart at et digitalkamera vil være det rigtige til jer. Det
vil være nemt og hurtigt at tage billeder til knagerækkerne, og i kan selv
printe dem ud. Når i har været på tur vil i have mulighed for at se
billederne på et fjernsyn sammen med børnene. Hvis i også vil have dem trykt
på papir er det også muligt, enten ved selv at printe dem ud, eller også ved
at få en fotohandler til at få dem proffesionelt fremkaldt på papir, i en
kvalitet hvor du normalt ikke vil kunne se forskel på om det er taget med
digitalt kamera eller almindelig kamera (nu har jeg skrevet "normalt ikke
vil kunne se forskel...." for at tage højde for de personer der ellers
straks vil sige at et digitalt billede i plakatstørrelse er dårlig kvalitet
osv... men under normale omstændigheder vil det være lige så god kvalitet
fra et digitalkamera). Min personlige mening er at det bedst kan betale sig
at få fremkaldt billederne fra et digi-cam hos en fotohandler, fremfor selv
at printe dem (medmindre der kun er et enkelt billede). For når man regner
prisen ud for fotopapir, blæk og tidsforbrug, så er det langt billigere bare
at aflevere det hele hos fotohandleren.

En anden fordel i får med et digitalkamera er at i straks efter i har været
på tur vil kunne E-mail billeder, eller lægge dem op på internettet, så alle
forældrene kan se dem. Så slipper man for hele det mas med at forældre
skal låne negativer eller bestille kopier gennem institutionen. Med et
digitalkemera kan de se billederne direkte på deres computer, og vil de have
dem fremkaldt kan de lægge dem på en disc og gå ned til
fotohandleren...eller selv printe dem

Så jeg synes helt klart at et digicam vil være godt til jer. Og jeg mener
ikke i behøver at gå efter noget med en højere opløsning end 1024x768 da det
er rigeligt til at få et flot fremkaldt billede. Dvs et 1,3 Megapixel kamera
vil være fint, og det kan fås til meget rimelig penge efterhånden.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-02 11:31

Det med fjernsynet er en god ide. Det er en god ide. Jeg kan godt se det
praktiske i emails også. Jeg er negativ over for digi til at lave billederne
til knagerækkerne, da det jo er massefabrikation og lige så godt, men
billigere kan gøres med analog.

JEG BØJER MIG. Det er da praktisk med TV og e.mail i forbindelse med børnene
Et digi er en god løsning...

Karsten